Ski-Doo Freeride 146" 2012

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Elstarten är ruggit skön!
Vad tycker ni om styrningen, jag tycker dem kan ta lite dåligt ibland.
Borde man byta till eftermarknadsskidor?
Ja elstarten är grymt bra att ha när man börjar bli trött i armarna i slutet på dagen. Jag har satt på SLP PP och det blir en helt ny skoter då jag tyckte orginalskidorna var helt kass..

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
JAAG hur var maskinen att skråköra med RS fjädrarna?
Det finns ju ett snäpp hårdarare fjädrar till s-36 framvagnen också om det behövs

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.494
397
83
Malå/Adak
Jag har modifierat S36 A-armarna så att jag kör med orginaldämparna, dämparna som följde med ligger i bodan.

Rent skogssnirkelmässigt så gick det ju bra att köra med orginalfjädrarna men dom tålde ju ingenting. Så jag satte dit RS-fjädrarna och det blev betydligt bättre på spåret. Naturligtvis blev den lite tyngre att få omkull. Däremot så blev RS-fjädrarna i kombo med den smalare spårvidden hopplös, den blev stultig som fan fram. Nu har jag bytt tillbaks igen till standard som följde emd skotern och nu funkar dom skapligt.
Nån som blev någe klokare? =)

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Ja elstarten är grymt bra att ha när man börjar bli trött i armarna i slutet på dagen. Jag har satt på SLP PP och det blir en helt ny skoter då jag tyckte orginalskidorna var helt kass..
Jag skulle vilja påstå att det inte styr alls. Turligt nog har jag ett par slp pp liggandes så blir att montera dem och se om det blir någon skillnad!

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Jag har modifierat S36 A-armarna så att jag kör med orginaldämparna, dämparna som följde med ligger i bodan.

Rent skogssnirkelmässigt så gick det ju bra att köra med orginalfjädrarna men dom tålde ju ingenting. Så jag satte dit RS-fjädrarna och det blev betydligt bättre på spåret. Naturligtvis blev den lite tyngre att få omkull. Däremot så blev RS-fjädrarna i kombo med den smalare spårvidden hopplös, den blev stultig som fan fram. Nu har jag bytt tillbaks igen till standard som följde emd skotern och nu funkar dom skapligt.
Nån som blev någe klokare? =)
Då har du alltså 75lbs fjädrar, i år sitter det 90 och många på dootalk säger att det är dom man ska ha även på den smalare framvagnen.

Vad tycker du om s-36 framvagnen då?

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Var på premiär/inkörningstur i Lofsdalen i helgen och det blev totalt 38 mil. Lite dåligt med snö men fick ju en del mil iallafall.
Fre 11 mil, var av 3,5mil dikeskörning. Matar på som fan.
Lör 25 mil. Lofsen-Ramundsberget-Funäs-Lofsen. Mötte pistmaskinen efter Ramundsberget så det gick snabbt hemåt. Större delen ledsmisk. Funkar skitbra!
Sön 2 mil. Upp till Våffelstugan(stängt) Ner till byn och brunch.
Nöjd som fan!

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Var på premiär/inkörningstur i Lofsdalen i helgen och det blev totalt 38 mil. Lite dåligt med snö men fick ju en del mil iallafall.
Fre 11 mil, var av 3,5mil dikeskörning. Matar på som fan.
Lör 25 mil. Lofsen-Ramundsberget-Funäs-Lofsen. Mötte pistmaskinen efter Ramundsberget så det gick snabbt hemåt. Större delen ledsmisk. Funkar skitbra!
Sön 2 mil. Upp till Våffelstugan(stängt) Ner till byn och brunch.
Nöjd som fan!
Bara en fråga, har stuga i bruksvallarna och tänkte åka upp snart. Hur såg de ut med snö mängd?

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Bara en fråga, har stuga i bruksvallarna och tänkte åka upp snart. Hur såg de ut med snö mängd?
Det är en väldig skillnad mellan alla spots. Ena stunden fluffar man omkring i pudret för att senare klappra omkring på stenarna på fjället.

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Lite bilder från helgens tur i Lofsdalen med omnejd.
Slängde på SLP skidor då original skidorna är totalt värdelösa.
Precis lastat av.
003.jpg
Polarn körde fast med 2012 Summit 154"
Skapligt med snö.
007.jpg
Fina leder runt Funäsdalen.
008.jpg

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Vart vill man helst uppehålla sig då?
Är på väg upp på söndag..
Runt Ramundsberget mot Funäs är det mest snö. Ingen botten någonstans, så var försiktig. Polarn med 154"an smällde en a-arm som gick helt av till slut.

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
JAAG
du har inga bilder på hur du gjort med a-armarna för att köra med freeride dämparna?
har du kortat dämparna eller kör du som dom är?

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Quick Fist fästena till spaden måste jag ha på innersta läget och ändå så vrider den sig spaden. Den sitter alltså inte perfekt. Någon som testat Quick Fist mini? Kanske funkar bättre?

Mikelee72

Medlem
3 mar 2011
30
0
1
Hagfors
Har du testat att ta bort staget till krängningshämmaren, gjorde grymt stor skillnad på min 137 ! Behöver bara tänka på att bryta ned den nu...:)

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Föstår inte vad frogzkinsen ska vara bra för?
Vad är det ni är rädda för att få snö under huven på en snö skoter?

Tänk på att ni styper luft flödet avsevärt som kommer in under huven om ni täpper för hålen där fram.

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Föstår inte vad frogzkinsen ska vara bra för?
Vad är det ni är rädda för att få snö under huven på en snö skoter?

Tänk på att ni styper luft flödet avsevärt som kommer in under huven om ni täpper för hålen där fram.
Du vet väl att frogskinz iprincip låter luft passera obehindrat men stoppar snö/vatten. Snö som kommer under huven landar oftast på pipan, vilket man inte kyla av då man får diverse beteenden man ej vill ha för att ha max effekt.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Du vet väl att frogskinz iprincip låter luft passera obehindrat men stoppar snö/vatten. Snö som kommer under huven landar oftast på pipan, vilket man inte kyla av då man får diverse beteenden man ej vill ha för att ha max effekt.
Anntar det är ungefär samma material som slp tygen och dom släpper då knappt igenom någonting. Pipan är isolerad så ingen fara med lite snö stänk där är värre om man har effekt pipa som är oisolerad då kan det bli problem. Ska inte säga inte men jag har alldrig märk av det på någon av mina skotrar.

Jag har kört min i ca40-50cm puder och jag hadde inga problem av att snö kom in under huven.