Polaris 2013

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Kenikki här på forumet tror jag gör eller har gjort dunkhållare med olika logos på , finns en tråd om det under projektplatsen .
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
I sverige också?
Japp, det är Sverige jag pratar om.

600 Indy kommer i december, 800 Rush PRO-R LE (ej retro) kommer i november, 600 RMK 144&155 (ej PRO) kommer i oktober, 800 RMK 155 (ej PRO) kommer i oktober, 800 Rush PRO-R LE (Retro) kommer i november och PRO RMK 800 (Retro) kommer i oktober.

Alla andra modeller har preliminär ankomst: September. Observera att detta kan ändras eftersom, men det borde ge en tydlig fingervisning åt vart det barkar.
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå


Jag står och funderar vilken jag ska beställa, en rmk 600, eller en pro rmk 600.
Prisskillnaden är bagatel.

Fördelerna med RMK Pro 600 är:
-25 kg.
Skönare styre.
Bättre dämpare.
Bättre fotsteg.
Lite snyggare.

Fördelarna med RMK 600:
Elstart.
Mer hjul i boggin vilket gör mindre slit på boggin vid ledkörning.
Större kylare.
Kortare matta vilket passar bättre där jag kommer att köra till 90%.

Jag vill ha en mountain förståss men om man ska vara ärlig så är det enbart riktigt bra med snö där jag kör en kort period per säsong.

Någon som har någon synpunkt?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.130
958
113
Stora Blåsjön


Jag står och funderar vilken jag ska beställa, en rmk 600, eller en pro rmk 600.
Prisskillnaden är bagatel.

Fördelerna med RMK Pro 600 är:
-25 kg.
Skönare styre.
Bättre dämpare.
Bättre fotsteg.
Lite snyggare.

Fördelarna med RMK 600:
Elstart.
Mer hjul i boggin vilket gör mindre slit på boggin vid ledkörning.
Större kylare.
Kortare matta vilket passar bättre där jag kommer att köra till 90%.

Jag vill ha en mountain förståss men om man ska vara ärlig så är det enbart riktigt bra med snö där jag kör en kort period per säsong.

Någon som har någon synpunkt?
Bara fotstegen är ju nog för att man ska välja pro. Boggiehjul går ju sätta i fler om man behöver.
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Bara fotstegen är ju nog för att man ska välja pro. Boggiehjul går ju sätta i fler om man behöver.
Helt klart fantastiska fotsteg, jag är bara lite kluven på hur den är att köra på våren när min Firecat 700 går varm efter 30 min. Kommer PRO 600 ha större problem än tex min Firecat?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.130
958
113
Stora Blåsjön
Nu vet jag inte om firecaten saknar kylare helt, men det känns som om du har problem med den så lär det inte vara något bättre med rmk maskinerna, varken pro eller den kortare..
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Nu vet jag inte om firecaten saknar kylare helt, men det känns som om du har problem med den så lär det inte vara något bättre med rmk maskinerna, varken pro eller den kortare..
Frågan är mer i stil med att om en kortbandare kan köra säg 30 minuter när det är rejält med "skare" framåt våren innan motorlampan börjar lysa, hur illa kommer då RMK Pro och vanliga RMK vara?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.130
958
113
Stora Blåsjön
Det jag har märk att kör du med isrivarna nere och i hyffsad transportfart så har du aldrig problem.
Har kört flera mil i sträck på våren när slushsnön blir till betong när temperaturen sjunker mot kvällen.
Ett tips jag märk är när temperaturen går upp till 60c så släpper man ner isrivarna annars börjar slidsen brännas.
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Det jag har märk att kör du med isrivarna nere och i hyffsad transportfart så har du aldrig problem.
Har kört flera mil i sträck på våren när slushsnön blir till betong när temperaturen sjunker mot kvällen.
Ett tips jag märk är när temperaturen går upp till 60c så släpper man ner isrivarna annars börjar slidsen brännas.
Det låter ju helt klart bra.
Tror du att den större kylaren som den vanliga RMK'n har skulle göra någon märkbar skillnad?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det låter ju helt klart bra.
Tror du att den större kylaren som den vanliga RMK'n har skulle göra någon märkbar skillnad?
Klart att ett större kylsystem har högre kapacitet, men det du ska fråga dig är snarare:

Behöver jag större?

Precis som Asker säger så fungerar det med isrivare.
Om man kör "normalt"
Om man planerar att dra med sig en pulka, eller upplever kilomerervis med ledkörning i femton km/h för att njuta av naturen så stiger tempen då inte mattan kastar upp snö på kylarna. Om man däremot ligger på normal marshfart (~30-70km/h) så fungerar den alldeles utmärkt, även om det verkar finnas vissa maskiner som är lite känsligare än andra.
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Klart att ett större kylsystem har högre kapacitet, men det du ska fråga dig är snarare:

Behöver jag större?

Precis som Asker säger så fungerar det med isrivare.
Om man kör "normalt"
Om man planerar att dra med sig en pulka, eller upplever kilomerervis med ledkörning i femton km/h för att njuta av naturen så stiger tempen då inte mattan kastar upp snö på kylarna. Om man däremot ligger på normal marshfart (~30-70km/h) så fungerar den alldeles utmärkt, även om det verkar finnas vissa maskiner som är lite känsligare än andra.
Det blir ju en hel del körning under våren runt påsk och nu senaste säsongen så var det ovanligt mycket "skare" vad jag kan minnas. Min kortbandare gick varm ganska så fort men det gjorde också alla bekantas skotrar, alla märken och modeler.
Det problemet jag funderade över med RMK Pro'n vore om den skulle vara okörbar under sådanna förhållanden vilket inte verkar vara fallet efter era svar.
Om RMK Pro går att köra under våren med isrivare så väger de övriga fördelarna klart över. Det jag eventuellt skulle kunna göra vore som Asker sa sätta på några extra boggiehjul.

Tackar för snabba svar....
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Var på Noliamässan igår och fick se en demomaskin. Vad jag tycker var konstigt var att dom inte har tagit sig tid att laga maskinen innan den skall visas.

Hur tänkte dom med detta?

rmk a-arm2.jpg

Rmk a-arm.jpg

Ser inte ut som att limningen verkar hålla. Kan tillägga att dom popnitat på andra sidan istället för att skruva, det verkade dock vara i förebyggande syfte då röret ej åkt ut ur hållaren likt andra sidan.

Någon som vet om man kommer att vara tvungen att byta hela a-armen iår eller om man kan byta vissa delar och limma själv?
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Var på Noliamässan igår och fick se en demomaskin. Vad jag tycker var konstigt var att dom inte har tagit sig tid att laga maskinen innan den skall visas.

Hur tänkte dom med detta?

Visa bifogad bild 15687

Visa bifogad bild 15686

Ser inte ut som att limningen verkar hålla. Kan tillägga att dom popnitat på andra sidan istället för att skruva, det verkade dock vara i förebyggande syfte då röret ej åkt ut ur hållaren likt andra sidan.

Någon som vet om man kommer att vara tvungen att byta hela a-armen iår eller om man kan byta vissa delar och limma själv?
Jag var också på Nolia igår och försäljaren nämde till mig att maskinerna enbart var prototyper. Att dem inte skulle säljas. Kanske kan ha och göra med att de inte bryr sig att laga.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.130
958
113
Stora Blåsjön
Vad jag hört så brukar prototyperna antingen bankas söner eller återvinnas på annat bra sätt.. när dom är klara med dom. Så att laga dom är nog ingen större vits... Men det såg ju inte allt för bra ut. Jag antar att detta normalt skulle gå på garanti om det inte fanns några övriga skador på a-armen eller skida och spindel.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Limningen är inget ni behöve oroa er för. Vad gäller maskinerna som visats så är det inte den färdiga produkten, det skiljer oftast ett antal saker mot de som kommer i produktion. Oftast små detaljer, men ibland någonting större.

Prototyperna skickas tillbaka till USA, vad som händer där vet jag ej.
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
En till liten fundering angående Switchback Assault. Okopplad boggie, vad menas med det förutom vad som står i brochyrerna? Är den lättare att få upp på rullen än RMK'arna ?