Polaris 2013

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Skumt att dem ger så pass olika leveranstider, vad jag vet skulle dem anlända till sverige i september. Sen tar det ju ett tag innan åf får dem och monterar ihop till kund?
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Ja det må jag säga. Ok. Ja så kan det ju vara. Kanske inte stämmer nå vidare denna då?
[/URL][/IMG]
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Ja det må jag säga. Ok. Ja så kan det ju vara. Kanske inte stämmer nå vidare denna då?
[/URL][/IMG]
Jo den stämmer alldeles utmärkt. Men den visar när maskinerna kommer till Sverige, inte när du som kund har maskinen hemma på gården, väldigt stor skillnad. Många maskiner kommer nog inte nå slutkund förrän i november, lite beroende på hur pass mycket flyt man har.
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Okej. Hoppas man har lite flyt då. Min åf gav en hint om att jag kunde få den i sep det är väll bara att hålla tummarna då :)
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Det är väll ganska skönt att få maskinen sent så slipper man gå och torrbryta i garaget och få hybris över att det inte är säsong ;)
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Det är ju bra om den kommer tidigt så man hinner fixa de man vill innan säsongen, ända nackdelen är väll att det kan vara svårare att sälja den gamla!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.130
958
113
Stora Blåsjön
Tog och kikade i 2013 katalog, och kom fram till sidan med oljor.
Såg där att det fanns 25 liters dunk med ves gold oljan, men när jag räknade fram literpriset så funderar jag hur fasiken polaris tänkt här?
1 liter kostar 138kr i 1 litersflaska.
4 liters dunken kostar 115kr/liter
25 liters dunken 137kr/liter

Någon som har en förklaring eller är det feltryck?
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Haha ja det är nästan löjligt.

Vi tittade på vad det skulle kosta att ta hem ett fat (208L) och sen kränga litervis till pangpris, men det visade sig bli dyrare/liter det också än att köpa in 4L och sälja per liter.

Varför är det så? Inte en susning.. Galet är det i alla fall.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Tog och kikade i 2013 katalog, och kom fram till sidan med oljor.
Såg där att det fanns 25 liters dunk med ves gold oljan, men när jag räknade fram literpriset så funderar jag hur fasiken polaris tänkt här?
1 liter kostar 138kr i 1 litersflaska.
4 liters dunken kostar 115kr/liter
25 liters dunken 137kr/liter

Någon som har en förklaring eller är det feltryck?
Även jag noterade detta på Nolia, svaret jag fick var inget vidare men löd ungefär såhär:

"Du ska ändå inte köpa en 25-liters, hur rolig är den att släpa till fjällen fram å tillbaka??"

Gav säljaren halvrätt i det och funderade inte så mkt mer på den saken :D

Men bra konstigt är det.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.130
958
113
Stora Blåsjön
Även jag noterade detta på Nolia, svaret jag fick var inget vidare men löd ungefär såhär:

"Du ska ändå inte köpa en 25-liters, hur rolig är den att släpa till fjällen fram å tillbaka??"

Gav säljaren halvrätt i det och funderade inte så mkt mer på den saken :D

Men bra konstigt är det.
Ja märkligt är det, om de inte vil sälja 25liters dunken så plocka bort den ur katalogen...
Jag tycker det är mycket roligare att ha en 25liters dunk stående i fjällen än att hålla på att komma ihåg att köpa olja. Visserligen kan man ju köpa 5st 4liters dunkar och ställa i stugan så slipper man fundera på det... Men då är ändå en 25 liters smidigare att ha där. Specielt när normalt olja i 20-25 liters dunk brukar ha ett mer fördelaktigt pris än 1 & 4 liters flaskor.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.609
94
48
Örnsköldsvik
Ja märkligt är det, om de inte vil sälja 25liters dunken så plocka bort den ur katalogen...
Jag tycker det är mycket roligare att ha en 25liters dunk stående i fjällen än att hålla på att komma ihåg att köpa olja. Visserligen kan man ju köpa 5st 4liters dunkar och ställa i stugan så slipper man fundera på det... Men då är ändå en 25 liters smidigare att ha där. Specielt när normalt olja i 20-25 liters dunk brukar ha ett mer fördelaktigt pris än 1 & 4 liters flaskor.
Sen måste man ju tänka på miljön! Gör ju åt onödigt mkt plast om man måste köpa fyra små burkar istället för en stor... ;-)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Sen måste man ju tänka på miljön! Gör ju åt onödigt mkt plast om man måste köpa fyra små burkar istället för en stor... ;-)
Eller gör det det!? :)

Lite kanske, men bara om det är mer sammanlagd luftvolym i 5 små än i en stor.. :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.130
958
113
Stora Blåsjön
Tänk till igen, det är inte bara luftvolymen som det handlar om. Går åt mycket mer plast att göra småflaskor.

Verkligen skum prissättning!
Nja skulle nog säga att det går åt mer plast till 25liters dunken.
Tjockleken på plasten på 4litersdunkarna är inte tjock. Kollar man på en normal 20-25liters oljedunk så är den betydligt tjockare. Hade de gjorts i samma tunna plast som 4 litersdunken hade det blivit en boll...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.609
94
48
Örnsköldsvik
Duktigt OT nu.:p

Om det är mer plats lr inte har jag ingen aning om, drog bara till med något:p
Ni får väl helt enkelt väga en 4liters flaska (tom såklart) ta vikten x7 (eller om man ska va noga 6,25) sen får ni väga en tom 25L dunk. Så får vi reda på sanningen;)

Sen beror det ju på flaskan. Tar du biltemas 1L flaskor kan du väl använda typ 100st för å få en vanlig 4L "dunk" ;)
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Jag vet då ingen annan produkt där det blir dyrare/styck/liter/kg ju mer man köper.
Nu har jag ju inte haft Polaris förut men till alla mina andra skotrar har det ju funnits konkurrenter till oljan, oftas köpte jag olja på den mack som var närmast. Så om inte Polaris enbart kan använda Polaris olja så borde dem ju ge rabatt åt de kunder som köper 25liter eftersom de inte kommer att köpa andra märken.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Tänk till igen, det är inte bara luftvolymen som det handlar om. Går åt mycket mer plast att göra småflaskor.

Verkligen skum prissättning!
Hur menar du nu?
Tar en liter mindre plats i en 25 litersdunk? Förklara gärna så jag lär mig något nytt idag också! :)
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Om man skulle använda samma material till att göra flaskor i 1 liter som i 25 liter så skulle det gå mera plast till 1 liters flaskorna . apropå ontopic :p

Edit : det är ju plast åt alla håll på flaskan som är 1 liter medan i 25 liters dunken har du ju massa litrar som inte är i kontakt med plasten alls . om man skulle kunna trava dom separat brevid varann .

ett ungefärligt exempel skulle vara 1 liters flaska = 6 sidor 10cm x 10cm = 0.06kvm per liter
hittade en 25l dunk på nätet med måtten 285x254x463mm (LBH)

Alltså 2 sidor som är 285x463mm = 0.131955kvm/st
2 sidor som är 254x463mm = 0.117602kvm/st
och 2 sidor som är 285x254mm = 0.07239kvm/st

Då blir totala ytan : 0.643912 kvm , delat på 25 liter blir det 0.0257564 kvm per liter

Alltså går det mer än dubbelt med plast att göra 1 liters flaskor förutsatt att det är samma materialtjocklek ;)
 
Last edited: