Polaris 2013

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
OM jag nu fattat rätt så går ju axeln direkt om det är fel på den. Så ni /jag som kört xx mil utan problem kommer nog inte få problem. För hela felet ligger nog i härdningen av limmet.

Eller tror ni jag är ute å cyklar på en puderfylld åker med gylfen öppen :confused::confused:
Jag är rädd för att du har fel, de flesta axlar verkar gå sönder under de första 10-15 milen men det finns dom som gått av vid 50-60 mil, mer än så har inte många kört ännu.....
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Man kan ju iaf konstatera är det i min mening Fortförande är lite tidigt att dra långtgående slutsatser om alla prormk som lämnat fabriken. Själv hoppas jag på turen för jag gillar maskinen :)

Blir iaf mycket intressant att följa rapporteringen om antal haverier i vårat land (hur många maskiner är sålda här med den drivaxel ?) samt inte minst hur de med otur får hjälp av handlaren. Jag håller tummarna på alla fronter iaf.
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Har "hackat" lite på mitt lim och det var då stenhårt, så jag tror jag är safe.
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Men vad säger ni om teorin jag nämnde tidigare då?
Att stål "krymper" mera än aluminium och att det då vid minusgrader uppstår ett glapp mellan aluröret och ståltappen och sen med lite krafter så orkar inte limmet hålla tappen kvar och då vrids den runt och "fläker" upp aluröret eftersom det är mjukare?

Att limma ihop tex kolfiber och alu går nog bättre eftersom kolfibern är ett "dött" material och rör sig inte nämnvärt och inte alun heller så dom matchar varandra bättre och det blir inte heller dom vridningar och krafter som på tex drivaxeln.

Eller ska jag bara somna om....? :p
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Men vad säger ni om teorin jag nämnde tidigare då?
Att stål "krymper" mera än aluminium och att det då vid minusgrader uppstår ett glapp mellan aluröret och ståltappen och sen med lite krafter så orkar inte limmet hålla tappen kvar och då vrids den runt och "fläker" upp aluröret eftersom det är mjukare?

Att limma ihop tex kolfiber och alu går nog bättre eftersom kolfibern är ett "dött" material och rör sig inte nämnvärt och inte alun heller så dom matchar varandra bättre och det blir inte heller dom vridningar och krafter som på tex drivaxeln.

Eller ska jag bara somna om....? :p
Googlar man lite på att limma stål och alu så hittar maa ju lite problem med just att dom har olika utvidgningskoefficient. Men jag tycker det är lite för grundläggande för att Polaris ingenjörer ska ha missat det :). Skulle det bara vara det så skulle ju alla lossna. Men det kanske det + nån annan faktor som gör att det blir problem med vissa
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Som jag har fattat det så höll axlarna bra på demomasknerna. Alltså bör problemet ligga vid tillverkningen vid limningen.
Dock den konstruktion som dom valt att göra verkar inte tillåta några materialdefekter överhuvudtaget.
Får hoppas att det bara är en första batch av axlarna som är dåliga, även om det inte kommer att drabba mig direkt så kommer man garanerat få bärga hem någon maskin om det skulle hända och då hoppas jag verkligen inte att det är i en av dom djupaste ravinerna med 1m pudersnö, brukar vara tillräckligt svårt att ta sig upp med bara skotern, har man en död skoter som inte mattan snurrar på med snöre efter så blir det inte kul, lär nog slita bra med rem då som givetvis polaris i detta fallet får stå för...
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Demomaskinerna var moddade 12or den jag kikade på hade inte kolfiberrören upp till styret heller. Frågan är om grejerna inte fanns tillgängliga eller om dom bara monterade dom mest synliga delarna.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Demomaskinerna av nästa årsmodell som vi får se på våren är ofta bara "pimpade" maskiner av årets modell...

Arctic gjorde lika i våras...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Om det hade varit ett problem med temperaturförändringar i materialen så hade det visat sig på alla maskiner.

Nu verkar polaris ha valt en hård väg. Denna lösning är verkligen så kompromisslös som möjligt. Den tål verkligen inte att något inte är 100%-igt. Men å andra sidan kan man se det som bra. Om polaris måste hålla hög standard bara för att få det att hålla så lär man nog inte drabbas av tillverkningsfel i första taget. Jämför mot brp där man kan hitta lösa skruvar både lite här och där.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
OM jag nu fattat rätt så går ju axeln direkt om det är fel på den. Så ni /jag som kört xx mil utan problem kommer nog inte få problem. För hela felet ligger nog i härdningen av limmet.

Eller tror ni jag är ute å cyklar på en puderfylld åker med gylfen öppen :confused::confused:
Läst på Snowest? Dom har väl angett lite olika "miles" -tal. Men är väl inte någon som har en -13 som hunnit pressat mycket mil.

Så frågan återstår nog. (...hur långt är ett snöre?)
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
20-300 miles dvs max 50 mil.

Så ett axelras mellan dessa km är troligt, kanske även därefter så ingen vet om, när, var, hur den eventuellt knäcks!!

Eller håller den hel vintern månne???
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Min Åf fick sin Pro Rmk 800 -13 i våras. kollade på den för att se på drivaxeln , men det satt "gamla" axeln på den tyvärr.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Vilken 0% körglädje det kommer bli nu när man kommer åka och vänta på att axeln ska gå sönder. Man kommer ju "verkligen" kunna njuta av att åka 80 mil norrut i landet för att åka i 1 meter puder i en ravin, för det är ju garanterat då det kommer hända. Då är det väl lika bra att lyfta ut skotern med helikopter eller låta den stå till våren. Jag är förtvivlad redan nu och jag har inte ens fått min skoter än...

Nu till det väsentliga!

Om det stämmer att man får en likadan axel om man kör sönder så känns det ju som om att Polaris är säkra på att det inte handlar om konstruktionsfel utan snarare om en eller flera misslyckade batcher, eller vad tror ni?
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
Lät idag som jag skulle få drivaxeln från en assault i väntan på den "uppdaterade drivaxeln" som var påväg från staterna. Känns som jag kommer behålla "gamla" axeln så länge det går..
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Lät idag som jag skulle få drivaxeln från en assault i väntan på den "uppdaterade drivaxeln" som var påväg från staterna. Känns som jag kommer behålla "gamla" axeln så länge det går..
Fan du ska vara glad som knäckte axeln så snabbt!!
Nu kan du köra och vara glad, och problem fri:) om man hade haft sån tur:)

Nej för fan, låt dom inte byta någon uppdaterad axel, enl snowest så var den uppdaterade drivaxeln en exakt lika dan som den första orginalaxeln:(