Polaris 2013

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Nej dom körde den redan förra året, som ni säkert vet finns det folk där borta som kör maskinerna ett år innan oss andra så jag har inte skrivit fel!

Om dom nu kört dom exakt en hel säsong ska jag låta vara osagt, men dom hade iaf sagt "problem hela säsongen" och därför rekommenderat en -13.. sen får vi väl tolka "hela säsongen" som vi själva vill...

Edit: med hela säsongen tar jag för givet att det är förra säsongen han menar, och han säger själv att dom fått köra nya maskinen innan alla andra!
För är det så jävla illa att dom bara kört maskinen några veckor ,på sin höjd då detta utspelade sig för ca 3veckor sen, och redan haft så mycket problem att dom rekommenderar honom en 12a så tycker jag jävligt synd om er som lagt ut ~130'000kr på denna maskin!
Såklart finns det testmaskiner/förare innan vi ens vet vad som kommer till nästkommande säsong,så nog är dom testade allt,ifall det hadde varit så att axeln pajjar i ett,så INTE tror jag att dom resonerar som så att"fan axeln av igen!den här alu.profilen var ju en dålig lösning,men vi skiter i det,vi sätter den i serieproduktion å så får vi väl byta åt kunderna dom stup i kvarten,dom har ju trots allt bara 2års garanti....bara vi har gott om axlar på lager&ledig verkstads tid,när nu kunderna börjar köra...kan ju inte skada vårat varumärke polaris nämnvärt.."???skulle inte tro det.

Mig behöver man då inte tycka synd om som blåst ~130k på en maskin som pajjar axlar,är så nöjd man kan bli&axeln är då hel än,måste ju vara nå fel?:bigsmile:
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Apropå förseriemaskiner:
Bilden nedan är från Burandts garage (hemma), den är alltså producerad -08 och levererad till honom när han förhandlade om byte från Arctic till Polaris. Enligt vad han påstod var den rent ut sagt hemsk att köra jämfört med M8an, men han hade med i kontraktet med Polaris mycket goda förutsättningar till förbättringar tillsammans med fabriken...

När jag var där 2011 var det inget prat öht om remdrift, men jag är tämligen övertygad om att det kördes väldigt mycket tester innan på förseriemaskiner. Garanterat redan innan 2011.
(Datumet på bilden är fel för övrigt.)

 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Såklart finns det testmaskiner/förare innan vi ens vet vad som kommer till nästkommande säsong,så nog är dom testade allt,ifall det hadde varit så att axeln pajjar i ett,så INTE tror jag att dom resonerar som så att"fan axeln av igen!den här alu.profilen var ju en dålig lösning,men vi skiter i det,vi sätter den i serieproduktion å så får vi väl byta åt kunderna dom stup i kvarten,dom har ju trots allt bara 2års garanti....bara vi har gott om axlar på lager&ledig verkstads tid,när nu kunderna börjar köra...kan ju inte skada vårat varumärke polaris nämnvärt.."???skulle inte tro det.

Mig behöver man då inte tycka synd om som blåst ~130k på en maskin som pajjar axlar,är så nöjd man kan bli&axeln är då hel än,måste ju vara nå fel?:bigsmile:
Hoff skrev ett längre inlägg men vad hjälper det, alla tror vad man själv vill, och du vill ju tro att bekymret inte varit nog stort tidigare utan uppstått direkt dom började säljas, så då får du göra det:)

Jag har iaf hört tvärtom så jag tror på det, vem som har rätt spelar ingen roll för nu måste alla pro ägare ändå sätta ett klammer på sin axel för att ha en bättre förutsättning att ta sig hem hel!
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Såklart finns det testmaskiner/förare innan vi ens vet vad som kommer till nästkommande säsong,så nog är dom testade allt,ifall det hadde varit så att axeln pajjar i ett,så INTE tror jag att dom resonerar som så att"fan axeln av igen!den här alu.profilen var ju en dålig lösning,men vi skiter i det,vi sätter den i serieproduktion å så får vi väl byta åt kunderna dom stup i kvarten,dom har ju trots allt bara 2års garanti....bara vi har gott om axlar på lager&ledig verkstads tid,när nu kunderna börjar köra...kan ju inte skada vårat varumärke polaris nämnvärt.."???skulle inte tro det.
Håller med dig i ditt resonemang! Klart dom inte sätter axeln i serieproduktion om den egentligen är skrot, samma gäller ju remdriften. Jag tycker det är bra och kul att dom utvecklar. Om nu, mot förmodan, axelns konstruktion skulle vara "felaktig" så tror jag Polaris skulle sköta det på ett snyggt vis
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Kanske är förklaringen till att kompisens maskin också övervarar runt 8450cirkus, kanske dags att be han kolla upp det innan han beställer ett variatorkitt:)
Förmodligen köpt från samma firma om Skell-hell nu står för Skellefteå:)
Körde en PRO rmk -13 igår med 10/68 och den varvade 8400-8500 dom gånger jag tittade ner på räknaren. Förövrigt gick den MYCKET bra!
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Hoff skrev ett längre inlägg men vad hjälper det, alla tror vad man själv vill, och du vill ju tro att bekymret inte varit nog stort tidigare utan uppstått direkt dom började säljas, så då får du göra det:)

Jag har iaf hört tvärtom så jag tror på det, vem som har rätt spelar ingen roll för nu måste alla pro ägare ändå sätta ett klammer på sin axel för att ha en bättre förutsättning att ta sig hem hel!
:hahaha::hahaha::hahaha:
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Jag å två till var in till (säkert en massa fler åxå) vår ÅF idag iaf å bytte vikter från 62/10 till 68/10 som det ska vara iaf.. Kan ju förklara övervarningen som var på den.. Kolla upp så det är gjort på era.. lätt hänt att det är missat..
har du köpt på e-son?? kanske därför min övervarvar också
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Trodde man var "säker" när man avverkat 10 mil på maskinen men ack så fel man hade =)
Shit, tio mil är nog vad jag hunnit med. Hoppas man klarar sig julhelgen då man hade tänkt tuktat farsans ägor där det finns några rätt fina puderängar.

Jaja, skulle olyckan hända så har man inte så långt till bärgning och ÅF ;)

Kikade ni serienummer etc på era axlar i början?

Här var min med noll mil (limmet som stack ut var även stenhårt på min):

http://i45.tinypic.com/rwnb5d.jpg

Kollade på den härom dagen då man hissat upp skotern och den såg exakt lika ut då iaf.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Jo. Men nu står den parkerad där igen. Drivaxeln är ju lite som en brp rem. Håller sisådär 10mil :p
Jo och många polarisägare kommer nog bli som brp ägarna när remproblemet var som störst - frågade man dom så var det aldrig några bekymmer:)
Skönt att höra nån kan ha ironisk inställning till problemet istället för att förneka det;)

Hoppas verkligen den nya klämman fungerar, för det vore verkligen tråkigt om en sån fin maskin blir en flopp pga drivaxeln!

Edit: innan nån bybo kommer med sina teorier ska det nämnas att översta stycket är skrivet med ironi:)
 
Last edited:

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
För att lägga in så var det jäkligt bra service från ÅF iaf nu när axeln for. Dom kunde hämta mig med släp för å ta in maskinen på verkstan men jag hade redan ordnat skjuts. Å erbjöd direkt en PRO eller swb som lånemaskin ifall jag ville köra vidare..

Remmen har dom ju testat med att slänga in stenar å kvistar å skit i utan att den pajjat.. Men jag har beställt efter mesh skydd till båda holkarna för att slippa få in snö å skit på remmarna..