Polaris 2013

Landin89

Medlem
17 aug 2012
30
0
1
Överkalix
Är de nån som har koll på hur shims brickorna ska sitta till sekundär variatorn? På min sitter alla tunna brickor innanför sekundären . Har remsat en variator rem efter bara 7 mil så nånting är fel , remmen höll 160 mil på min förra PRO . Nån som kan kolla på sin rmk? 11-13 spelar nog ingen roll
Min har slirat på remmen nu dom två sista svängarna, första 5-10min konstant och då hade den bl a stått i varm garage i 1 vecka.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Första tvekningen i motorn idag, körde en bit led och motortempen låg på 53, lägger ner den i en burk och den misständer eller vadfan som hände, motorlampan börjar lysa men slocknar lika snabbt igen sen inga problem resten av dagen. Körde 95 och 91-non läget.

36 mil har den gått och jag tänkte lämna in på 50 mila service innan fjällen på nyår men ÅF öppnar först 2-jan igen.

Något som kan vara värt att göra ifall man kör mer än 50 mil innan servicen? Spänna mattan?
Tvekning troligtvis övervarv eller gasbrytaren ?? orginal v-setup ?
Spänna mattan bör man göra ett flertal gånger innan 50 mil och även justera remspänningen också samt blåsa ur och göra rent variatorerna blir mycket damm ibörjan.
Kanske är lite noga men kollar alltid mattspänning när jag får skotern och sen justerar/kollar jag den efter varje körning ibörjan då den ger sig lite dom första milen. kör man bara är den rätt slak vid 50mil å den brukar inte alltid komma korrekt sträckt å centrerad från handlarna.
Ska vara rätt sträckt matta på dessa maskiner så kolla boken blir bäst så.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Tvekning troligtvis övervarv eller gasbrytaren ?? orginal v-setup ?
Spänna mattan bör man göra ett flertal gånger innan 50 mil och även justera remspänningen också samt blåsa ur och göra rent variatorerna blir mycket damm ibörjan.
Kanske är lite noga men kollar alltid mattspänning när jag får skotern och sen justerar/kollar jag den efter varje körning ibörjan då den ger sig lite dom första milen. kör man bara är den rätt slak vid 50mil å den brukar inte alltid komma korrekt sträckt å centrerad från handlarna.
Ska vara rätt sträckt matta på dessa maskiner så kolla boken blir bäst så.
Inte rört variatorerna än så det är original. Så länge det inte Blir ett återkommande problem så är det nog inget att bry sig om.

Ska spänna mattan när jag kommer fram till fjälls, tycker den verkade nog så slak.
 

Impulze

Medlem
11 feb 2008
46
0
1
Älvsbyn
Längesen man hade skoter, men brukar det skramla lite från variatorn då man släpper gasen..låter som om man har några lednycklar i handen :)

//Matte
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
som tur är verkar det som det ett fåtal maskiner som har problem jag vet ett flertal maskiner som gått 20-30 mil utan problem där av min, jag är då sjukt nöjd med maskinen.....
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Har kört 15 mil nu med min assault rmk, roligaste maskinen jag har kört, är hel nöjd med den.
11-66 vikter, 19-43 drevning, lite cold cutters dubb i mattan annars std
+Krut i motorn
+Bra fäste i mattan, gäller att hålla hårt i styret
+Bra fjädring
+Bra balans i maskinen
+Tar inte så mycket soppa, 15 mil på första tanken och inte tomt ännu
+Snål på olja
-Mattan har inget fäste på släp, svårt när man ska lasta den på släp, bara spinner
-Gillar inte hållaren för reservremmen
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Har du släppt på bromshantaget :) nä men det känns som det måste varaa något fel i sekundären, typ en fjäder som är av eller fel fjäder från fabrik?
Jag fattar Inge! Sitter 11-68 vikter har provat olika fjädrar å är rätt i sekundären å nu for andra remmen! Den slirar på primären verkar det som!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Verkar ju väldigt skumt, har du kollat så inte plasten glipar något? Annars måste ju motorn sitte snett. Vad får du ut för maxvarv?
 

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Nu vet vi ju att ett X antal 800 or har fått haveri på drivaxlarna, men hur ser det ut med 600:an, är de nån i Sverige som haft haveri på sin maskin?
 

Slednecker

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
Norra Dalarna
Jag fattar Inge! Sitter 11-68 vikter har provat olika fjädrar å är rätt i sekundären å nu for andra remmen! Den slirar på primären verkar det som!
Går det lätt att dra runt mattan för hand när du har pallat upp den?
Annars är det taskig linjering av variatorerna..