Polaris 2013

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Krillekravall, vad skulle du då rekommendera för setup till en 155" utan tied? Vad kör du med?
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Alltså sitter ni och kollar på varvmätaren och tänker på hur skotern går när ni kör? Har ni ens tid att köra?
Jag har då fullt upp med annat när jag bänglar runt bland träden osv.
Kör original och njut istället.
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
Han har vell i jämförelse redan köpt en 450 och tycker inte att han behöver ett 490 kitt :)
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Det finns ju en annan sida av det här med variator setup.. Framkomlighet! Poon är byggd för att köras på ett speciellt sätt och med en rätt given förar input.. Ska som vara exposion under huven när Tummen trycks in, och nästan bromsa så du flyger över styret när du släpper gasen.. Och gasen får endast hållas mot stoppen längre än typ1,5sek när du gör 180graders vändningar då det är för brant eller du kört in i en återvändsgränd!
Med 11-70 blir det skidoo karaktär.. Slö och svåråkt, maskin känns 20kg tyngre och vid extremt puder får man kämpa för att få upp maskin på snön.
Ser attnågon skriver att det matar bra, jo det gör det förmodligen efter led och hårt packad snö, men är det det vi vill med våra lös snö racers.. Vi kommer aldrig ha en susning mot skidoo i sånna förhållanden, inte ens med turbo..
Nu hänger jag inte riktigt med, var det inte detta somPpoon var så bra, därför du bytte Summiten för den sög ju i skogen om jag förstod rätt?

Är det ändrat att med "fel" grejor i poon så får den stryk av allt även med avgaskarusell mot Summiten men när du hade Xm:en så var den dålig fastän du hade den "Dialed in"?

Har jag förstått detta rätt? Du verkar ha provat det mesta så det känns som du vet vad som funkar men när man funderar på att byta maskin kan det vara skönt att veta om man kanske inte skiter i det blå skåpet om man köper en Xm och byter bort Pron.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Krillekravall, vad skulle du då rekommendera för setup till en 155" utan tied? Vad kör du med?
Som jagheterdaniel säger finns det dom som gillar skruva.. Men det finns även dom som föddes med bensinångor i blodet, och ett motoröra utöver det vanliga, tror att alla med motorsports bakgrund lider av samma sjuka... Vi mår dåligt när en motor ligger och arbetar på max moment.. För vi har alla fått titthål i kolvarna, eller när man övervarvar så man tar ut 120hp istället för 140..
Hatar att skruva, men gör det ändå, min setup är långt ifrån optimal, men den presterar bättre än de flesta när det blir brant och mycke snö, jag kör 10-66 org fjäder, org helix 160/260 (svart/vit) sekundär, drevat ner till 19/42 men 43an ligger i garaget, det gör även TIEDen som kom ida... Kör man under 400möh och allround, borde det funka med 10-68...
Tror dessutom att black/purple kan funka till denna setup vet svaret om några dar...
Kom ihåg att jag kör uteslutande teknisk brant körning, vill du dra med polarn på hårt.. Glöm det..
Jag har spelat in rpm bland träden, och den ligger fint... Får se vad tieden kan göra...

Vad hände med snacket om att poo var remproblemen på spåret.. Kul att veta innan man beställer kuddar av stenman, d.s verkar som om de flesta sekundäraxlar är korta.. Min temp är sjukt mycket jämnare efter shimsning 1,5mm
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Nu hänger jag inte riktigt med, var det inte detta somPpoon var så bra, därför du bytte Summiten för den sög ju i skogen om jag förstod rätt?

Är det ändrat att med "fel" grejor i poon så får den stryk av allt även med avgaskarusell mot Summiten men när du hade Xm:en så var den dålig fastän du hade den "Dialed in"?

Har jag förstått detta rätt? Du verkar ha provat det mesta så det känns som du vet vad som funkar men när man funderar på att byta maskin kan det vara skönt att veta om man kanske inte skiter i det blå skåpet om man köper en Xm och byter bort Pron.
Tja kompis.. Ja såå är det.. Sa aldrig att xm va dålig på allt! Gå tebacks å läs mina inlägg så ser du att jag skrivit att jag kommer sakna xm till våren i vindpinad eller tösnö.. Däremot går dom inte i puder när man inte kan få farten med sej.. Dvs. Bland träden.. Tro mej jag har försökt hålla stumt som Corey Micku, de funka faan så dåligt..
Har en vän som alltid parkerar bredvid mej hjälper mej lös.. Sen kör han till toppen, vänder och kör branten några ggr till!
Jag har tvålat honom en gång bland träden, parkerat bredvid honom.. Fortsatt till toppen med ett leende på läpparna, gissa när det var... Jo när han körde turbo...
Såå, tyvär.. En fel settad proo är tusen gånger sämre än en som du sa dialed in xm...
Så det inte kan missförstås.. Jag är supernöjd med hur poon funkar.. Sen att det gått nån rem för mycket är något helt annat, modden jag gjort har delvis löst detta.
Sen erkänner jag att jag gav upp, min var aldrig dialed in.. Testade mycket men fick den aldrig att gå som en poo.
 
Last edited:

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Tja kompis.. Ja såå är det.. Sa aldrig att xm va dålig på allt! Gå tebacks å läs mina inlägg så ser du att jag skrivit att jag kommer sakna xm till våren i vindpinad eller tösnö.. Däremot går dom inte i puder när man inte kan få farten med sej.. Dvs. Bland träden.. Tro mej jag har försökt hålla stumt som Corey Micku, de funka faan så dåligt..
Har en vän som alltid parkerar bredvid mej hjälper mej lös.. Sen kör han till toppen, vänder och kör branten några ggr till!
Jag har tvålat honom en gång bland träden, parkerat bredvid honom.. Fortsatt till toppen med ett leende på läpparna, gissa när det var... Jo när han körde turbo...
Såå, tyvär.. En fel settad proo är tusen gånger sämre än en som du sa dialed in xm...
Så det inte kan missförstås.. Jag är supernöjd med hur poon funkar.. Sen att det gått nån rem för mycket är något helt annat, modden jag gjort har delvis löst detta.
Okej som jag skrev kanske blev otydligt men var inte menat som ett påhopp. Du verkar ha provat en hel del och som sagt åker en Pro nu men funderar lite på både Xm:en samt även A-c:n, Så glad för alla som provat dessa och kan dela med sig.

Tackar för upplysningen.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Krillekravall, har även du remproblem på din STD RMK??

Jag har trott att det endast är ett antal Pro RMK som dras med detta problem!
Enligt handlare så är det endast ett antal Pro ägare som har problem.

Har inte haft någon anledning att ifrågasätta detta då Pro:n har lite annan drivlina än övriga men?
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Nja.. Som jag skrev så om jag inte drevat ner.. Viktat av så hade det nog luktat gummi i garaget.. Är rätt säker nu att det berodde på kraftig förskjutning mellan variatorerna.. (Shimsat1,5mm)
Sprängt en, och har en reserv som jag bytte vid 15mil.. Totalt 55mil bland träden nu...
 

pl83

Välkänd medlem
13 dec 2011
165
0
16
Handen på hjärtat, är det någon som tycker att beltdrive medfört någon direkt fördel?
Har varit sugen på en Pro men är lite osäker efter vad man läst angående årets modell. Är det befogat eller vågar man testa?
Eller fungerar BD bra och det hela handlar om problemet med drivaxeln som åtgärdas med klämman?

Assaulten och std RMK är annars andra alternativ.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Inga som helst problem med BD enl mig, funkar hur bra som helst, även för dom jag känner. Några få har haft BD problem av olika skäl som pga drivaxelhaveri eller dålig kvalite på BD drevet.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
vad är det för färg på fjädern i secundären orginal? ska man ha styvare fjäder för bättre acelariton eller mjukare? om jag nu ska byta fjäder i primären från orginal 140-330 tex till slps 140-340 kommer det sänka eller höja slutvarven?
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Höja har för mej att vissa snubbar bytt till slp eller epi för dom anser att varven blivit mer stabila genom hela registret fast det skiljer rätt marginellt, har för mej dom gillade en fjäder med 344 slut tryck..
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Jag är lite sugen på att byta ut dämperiet på min Pro rmk. Som jag ser det så finns det 2 alternativ, antingen Fox (CB boggiekit + evolr ) eller Exit X1 (Zbros dämparna). Någon som har erfarenhet av dessa två?