Polaris 2013

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
funderar på att köpa ett par wössner att stoppa i,... men känns som att det går emot mina principer i och med att man kan tycka att garantin ska göra någon nytta??

samtidigt så känns det inte så kul att få samma tungklumpar till kolvar igen..
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Problemet är att dom får för lite olja. Även om det nu håller bra för dom flesta så slits motorn ut i förtid, kolvar, lager nöts. Be er åf justera upp pumpen om den tar 1-1.5% sikta på 2-2.5% annars är risken stor att man har ett ras efter ett par hundra mil.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
 

Reamer

Ny medlem
23 mar 2013
2
0
1
Hej, funderar på att skaffa mig en RMK800 2013, hörde dock av diverse folk att det är stora problem med de maskinerna. Kö till ÅF för garantijobb och liknande. Sanning eller bara lösa rykten?
Summit ett bättre val? Eller 600 varianten kanske?
Troligen tydligt att jag inte är vidare bevandrad i just skoter-världen. Tacksam för svar.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Har du bara pratat med konkurrerande fantaster?

Det enda problemet som en del haft är väl limningen på drivaxeln på pro-modellerna,men det är väl som vilket garantijobb som helst.
Ett litet irriterande fel som gör folk förbannade och som skrivs ut direkt så folk tror att alla skotrar av det märket har bara problem.

Ingen av polarisanhängarna kommer att förespråka en summit,och med all rätt tycker även jag.
Nog kanske 800 är ett mer chansartat köp än tex en likadan rmk fast 600 om man planerar att ha den jättelänge,men det är satans roligt så länge det funkar!!
Jag har kört snart två säsonger med min och det enda som varit är att en variatorfjäder gått av,ett mycket kort verkstadsbesök senare satt en ny fjäder på plats och även en ny rem!
 

RasmusRajala

Medlem
13 sept 2012
20
0
1
Kiruna
Även limningen i framvagnen verkar ha en tendens att släppa, samt en del QD remmar. Eller ruin your day belt som grabbarna hos burnadt kallade dem. Men du verkar vara mer intresserad av den '' vanliga '' RMKn?

En stor fördel du har hos Ski-doos XM är att den är oerhört lätt att köra för en som inte har så stor körvana, vilket jag antar att du inte har. Du har även en mycket bättre finish på grejjerna hos ski-doon samt en mer soppasnål och vänligare motor. MEN sen när du lär dig köra så kommer du att förstå varför folk väljer polarisen. Den är överlägsen ski-doon i teknisk körning bland träd. Så känner du att du inte är ute efter teknisk djupsnö körning utan hellre vill ha en mer lättkörd maskin att surfa puder på ängar och myrar, välj ski-doo.

Ska även tillägga att det självklart finns en del sjukdomar på Ski-doon, åtgången på remmar är oförsvarbar om du använder maskinen som det är tänkt att använda den. Samt att den nya t-motion boggien är väldigt klen direkt du använder maskinen till annat än bara lössnö körning. Dämparna är även dom (samma sak på RMK) på tok för mjuka om du väger lite mer.

Så mycket hänger på vad du är ute efter att använda maskinen till samt hur mycket körvana du besitter.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Efter att en limning släppt och åkt ut en aning så bestämde jag mig att nita fast den gjutna alutriangeln på nedre a-armen.
Sagt och gjort så borrade jag upp hålet och i samma veva rann det ut en ganska stor mängd vatten, ännu mer kom det när jag laddade med tryckluft, då vid infästningen närmast chassit.
Att fylla rören med smälltvatten verkar inte helt lyckat, kraften som blir vid frysning blir enorm och trycker nog med lätthet isär limningen.
Nån mer som reflekterat över detta?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Efter att en limning släppt och åkt ut en aning så bestämde jag mig att nita fast den gjutna alutriangeln på nedre a-armen.
Sagt och gjort så borrade jag upp hålet och i samma veva rann det ut en ganska stor mängd vatten, ännu mer kom det när jag laddade med tryckluft, då vid infästningen närmast chassit.
Att fylla rören med smälltvatten verkar inte helt lyckat, kraften som blir vid frysning blir enorm och trycker nog med lätthet isär limningen.
Nån mer som reflekterat över detta?
En polare råkade ut för att limningen släppte, när han sedan bytte till en Zbroz-framvagn så vet jag han sade att det rann ut mycket vatten från bägge sidor när han skruvade av orginal-armarna.

Polaris verkar vara jäkligt kinkiga på att byta ut a-armar på garanti också fast det är helt klart att det är fuskjobb på dom där limningarna! Dom bortförklarar sig med repor under skidorna och att det var en hårfin spricka i färgen vid svetsen på övre armen. Det ansåg då vi hade orsakats av att den undre släppt så det blivit mer påfrestning på den övre.
På amerikanska snowest-forumet så är det endel folk detta har hänt för också. Att det blir påfrestningar på resten av framvagnen är det inte så svårt att fatta, för många går ju dämparen åt helvete för med (böjd kolvstång).

Deras svetsar ger jag inte mycket för heller, detta är med all sannolikhet det som orsakar att det kommer in vatten:


http://i45.tinypic.com/1iehiv.jpg

Det finns ju inte något dräneringshål längst ned på A-armen så att det är sådär kan ju inte vara annat än konstruktionsfel. Varför gör man inte passformen bättre på "urgröpningen" och lägger svetsfogen runt hela? Fruset vatten kan ju förstöra rätt mycket som sagt.

Polaris, ställ er bakom er produkt och byt ut skiten snarast!
 
Last edited:

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Måste fråga om det är nån mer som haft samma problem vid skarven som du lagt upp bilder på sen kanske 5 cm nedanför har all färg försvunnit trodde först jag hade fått en smäll på ena sidan dock såg det likadant ut på andra sidan o jag vet att jag inte åkt på nån hårdare smäll iaf o det ser rakt ut?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Måste fråga om det är nån mer som haft samma problem vid skarven som du lagt upp bilder på sen kanske 5 cm nedanför har all färg försvunnit trodde först jag hade fått en smäll på ena sidan dock såg det likadant ut på andra sidan o jag vet att jag inte åkt på nån hårdare smäll iaf o det ser rakt ut?

Det är inga sprickor i skarven heller ser mer som det var dålig härdning på färgen?
Det är allmänt dålig kvalla på pulverlacken orginal. Men har du färgsläpp på det där stället? Kortet är på undre a-armen. Det syndes bättre på polarens som hade röda men tror det var färg som hade släppt på hans övre armar och att det var något liknande på mina med men inte lika mycket.
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Hur tunga vikter kör ni i era maskiner? Kör nu slp mtx 71g + 4g, tycker det är konstigt att det behövs så tunga för att ej få övervarv?
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Det är allmänt dålig kvalla på pulverlacken orginal. Men har du färgsläpp på det där stället? Kortet är på undre a-armen. Det syndes bättre på polarens som hade röda men tror det var färg som hade släppt på hans övre armar och att det var något liknande på mina med men inte lika mycket.

yes det är den undre kan ju vara riset som skrapat bort lacken om det är dålig kvalla på färgen men jag har ingen aning :p för på ovansidan sitter färgen kvar man har ju varit efter kraftliner med en del ris dock har jag inte misshandlat den såpass att den ska spricka a-armen inte av nån smäll iaf :)
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Hur tunga vikter kör ni i era maskiner? Kör nu slp mtx 71g + 4g, tycker det är konstigt att det behövs så tunga för att ej få övervarv?
SLP vikterna behöver mer last än ex polaris 10 eller 11 serien.

Kör själv med 71g samt 3 + 1 gram.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
yes det är den undre kan ju vara riset som skrapat bort lacken om det är dålig kvalla på färgen men jag har ingen aning :p för på ovansidan sitter färgen kvar man har ju varit efter kraftliner med en del ris dock har jag inte misshandlat den såpass att den ska spricka a-armen inte av nån smäll iaf :)
Kompisen som limningen släppt för hade lämnat stagen i boggien på pulverlack då han ville ha dom vita på sin Retro, lackeraren hade nämt att den röda färgen/pulverlacken lossnade i stora flagor/sjok när han blästrat dom. Vilket visst inte var det normala.

På A-armarna fick ju orginalröda lacken vara kvar på, han ville ju inte riskera att limningen blev sämre vid värmebehandling vilket ju måste tolkas som ironi av den högre skolan så här efteråt, på dom iaf kunde man se mörkt av stålet lysa igenom tex. vid svetsfogarna. Därav tolkningen väldigt dålig kvalité på pulverlacken.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Kompisen som limningen släppt för hade lämnat stagen i boggien på pulverlack då han ville ha dom vita på sin Retro, lackeraren hade nämt att den röda färgen/pulverlacken lossnade i stora flagor/sjok när han blästrat dom. Vilket visst inte var det normala.

På A-armarna fick ju orginalröda lacken vara kvar på, han ville ju inte riskera att limningen blev sämre vid värmebehandling vilket ju måste tolkas som ironi av den högre skolan så här efteråt, på dom iaf kunde man se mörkt av stålet lysa igenom tex. vid svetsfogarna. Därav tolkningen väldigt dålig kvalité på pulverlacken.
okey lät inge vidare:/
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
nån som vill köpa en polaris 3211115 rem som är i halvtaskit skick? att ha som man kan köra hem på blev lurad på blocket idag 400kr får ni den för så nån som har en frärsh begagnad/ny rem att sälja får ni gärna pma mej så fort som möjligt
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
nån som vill köpa en polaris 3211115 rem som är i halvtaskit skick? att ha som man kan köra hem på blev lurad på blocket idag 400kr får ni den för så nån som har en frärsh begagnad/ny rem att sälja får ni gärna pma mej så fort som möjligt
Va, någon som sålde "ny" rem på blocket och det kom en gammal beg?
Fy fan!

Uppdatera i den där bluffannons-tråden som finns så inte fler går på den minan isåfall.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Va, någon som sålde "ny" rem på blocket och det kom en gammal beg?
Fy fan!

Uppdatera i den där bluffannons-tråden som finns så inte fler går på den minan isåfall.
den var inte ny men stog i mycket gott skick fick den för 1100 men snöret som håller ihop remmen på ena sidan är som gått som borta hela vägen men den håller ihop än här är länken på remmen ser inte så dum ut från ena sidan http://www.blocket.se/lulea/Variatorrem_Polaris_3211115__IQ_RMK_Rush_etc_45889795.htm?ca=2&w=3