Polaris 2013

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Jag har foxare i boggien och är riktigt nöjd. Kommer säkerligen att komplettera med ett par fox evol r fram till nästa vinter.

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Ni som har köpt och monterat foxare runt om.

Var de värt de??
Jag har foxare i boggien och är riktigt nöjd. Kommer säkerligen att komplettera med ett par fox evol r fram till nästa vinter.
Jag bytte fram på min. Om det är värt det är ju upp till var och en att bestämma vad man vill lägga stålar på men helt klart att Fox Evol R är bättre dämpare än orginalet.

Det jag tycker är skönt är att man kan ha dom mjukare men samtidigt hårdare = Progressiv.

Sen en polare som var hos Burandt hade någon fin bild på Chris turbomaskin där han hade några nya dämpare som han höll på att prova åt FOX. Fram var det kashima-coat Evol X.

Kom ihåg var ni läste detta först nu:
I boggien, dämparen fram så var det någon ny polaren tyckte det stod FOX 3 på den, en rak kort dämpare utan fjäder med kashima coating. I bak var det någon som såg ut som en Evol-R med någon kashima-dekal.

Kanske något som vanliga dödliga kan få tag på till nästa säsong?

arcticjocke

Välkänd medlem
4 jan 2009
282
0
16
Granö
www.madcap.tk
ska sekundär variatorn vara hel stum på axeln lr ska den kunna röra sig lite ut och in på axeln typ 2mm?
har att den glappar in å ut och att den glappar på splinsen och den blir varmare än premiär variatorn, och den slirar på remmen..

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
ska sekundär variatorn vara hel stum på axeln lr ska den kunna röra sig lite ut och in på axeln typ 2mm?
har att den glappar in å ut och att den glappar på splinsen och den blir varmare än premiär variatorn, och den slirar på remmen..
Den ska "glappa", = flytande sekundär.

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
ok men ska den verkligen glappa på splinsen? jag kan ju snurra variatorn hemskt lite å axeln står stilla.
Där vågar jag inte uttala mig, men lät onekligen inte rätt att det glappar på splinsen. Däremot in och ut ska det som sagt glappa.

arcticjocke

Välkänd medlem
4 jan 2009
282
0
16
Granö
www.madcap.tk
Där vågar jag inte uttala mig, men lät onekligen inte rätt att det glappar på splinsen. Däremot in och ut ska det som sagt glappa.
de tycker inte jag heller att de ska, ha då aldrig haft en skoter med sånt glapp, kan ju aldrig sluta bra om man fortsätter köra så. för när man gasar å släpper å gasar igen då smäller de till lite å sen så ha den ett konstigt ljud från vänster sida när man kommer upp i varv. det var även nån vätska på splinsen som luktar och känns som olja.

får helt enkelt ringa verkstan på måndag och kolla vad dom säger..

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Jag bytte fram på min. Om det är värt det är ju upp till var och en att bestämma vad man vill lägga stålar på men helt klart att Fox Evol R är bättre dämpare än orginalet.

Det jag tycker är skönt är att man kan ha dom mjukare men samtidigt hårdare = Progressiv.

Sen en polare som var hos Burandt hade någon fin bild på Chris turbomaskin där han hade några nya dämpare som han höll på att prova åt FOX. Fram var det kashima-coat Evol X.

Kom ihåg var ni läste detta först nu:
I boggien, dämparen fram så var det någon ny polaren tyckte det stod FOX 3 på den, en rak kort dämpare utan fjäder med kashima coating. I bak var det någon som såg ut som en Evol-R med någon kashima-dekal.

Kanske något som vanliga dödliga kan få tag på till nästa säsong?
Vi lånade hans maskin en timme när vi körde sönder en aarm. Funkade bra...motorn funkade också bra;)

Slednecker

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
Norra Dalarna
Vi lånade hans maskin en timme när vi körde sönder en aarm. Funkade bra...motorn funkade också bra;)
Såg att Quiet-Ryan hade fått en uppsättning Fox3or också, som jag förstod det så skulle dessa släppa vid Haydays (som vanligt då..) då vi dödliga kan investera dessa i september/oktober!

Då borde det bli en prisdump på 2orna borde man tycka..?

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
de tycker inte jag heller att de ska, ha då aldrig haft en skoter med sånt glapp, kan ju aldrig sluta bra om man fortsätter köra så. för när man gasar å släpper å gasar igen då smäller de till lite å sen så ha den ett konstigt ljud från vänster sida när man kommer upp i varv. det var även nån vätska på splinsen som luktar och känns som olja.

får helt enkelt ringa verkstan på måndag och kolla vad dom säger..
Kan det vara nått med lagret,på variator axeln?tänkte på det där med oljekletet...

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Aha, du var med på snowcheck-vinnar resan med då?

Såg att Quiet-Ryan hade fått en uppsättning Fox3or också, som jag förstod det så skulle dessa släppa vid Haydays (som vanligt då..) då vi dödliga kan investera dessa i september/oktober!

Då borde det bli en prisdump på 2orna borde man tycka..?
Polaren berättade om Ryan med, han körde 910 Carls Cycle-kit. Den lät förjävla gott det man hörde ifrån vad polaren filmat med hjälmkameran.

Kan hoppas dom slumpar bort det gamla kittet, men är frågan kan man "leva med" det gamla om man nu kommer sig för att byta i boggien? ;)

Skall tilläggas att jag tror jag är nöjd med boggien som den är. Så finns ju annat att lägga stålarna på om det är så.

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ok,svårt å fatta vars kletet kommer ifrån?tänkte bara lite på varmgående lager...kan det vara monterings fett?när dom smort splines från fabrien?

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Nån som hört nåt om en bulletin på byte av sekundäraxel? Törs man köpa en -13 eller är det ett problembarn? Väljer mellan en -13 pro och -13 assault. Hur mycket sämre går assaulten i puder om man byter matta?

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Hade en -12 Assault RMK med 5.1 matta samt att jag flyttade upp främre boggi infästningen. Nu en -14 Pro. Assaulten går märkbart sämre i puder, Pro:n kliver snabbt upp på snön, mycket bättre att klättra men samt att skrå köra med. Bara fördelar såvida du inte ska hoppa som ett tok.

Har nu 135 mil utan bekymmer och Inget drivebelt haveri!

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Min åf har nämt att sekundär axeln kan vara de som gör att dom tar variatorrem. Men förutom att min har tagit några remmar. Så är jag helnöjd med maskinen. Inte haft några problem med QD remmen. 265mil

Slednecker

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
Norra Dalarna
Aha, du var med på snowcheck-vinnar resan med då?

Polaren berättade om Ryan med, han körde 910 Carls Cycle-kit. Den lät förjävla gott det man hörde ifrån vad polaren filmat med hjälmkameran.

Kan hoppas dom slumpar bort det gamla kittet, men är frågan kan man "leva med" det gamla om man nu kommer sig för att byta i boggien? ;)

Skall tilläggas att jag tror jag är nöjd med boggien som den är. Så finns ju annat att lägga stålarna på om det är så.
Kan svara för Ostnor: Nix vi bokade själva genom Burandt.. Grymt härlig skoterkörning, det är nått du måste göra ;)
Frågan är om det är värt med 910kittet, som jag förstod det så kostade det runt 6000$ plus turbo, så frågan är om skillnaden är så stor mot en standard turbomtad 800?
Nog kan jag leva med att köra på Float 2or, beroende på hur mkt som nu skiljer i pris då!

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Är det något speciellt man ska tänka på när det kommer till sommarförvaring av polaris maskiner ? Och hur lång hållbarhet är det på VES Gold oljan?

Polaristurbo

Medlem
18 maj 2013
12
0
1
Skogen
Jaha de blev att behålla "the black pearl" en säsong till! men fundera på att byta slutburk. men vilken slutburk ska man köpa för att få mest effekt?