liberty 600 problem

D

Deleted member 20088

Var inte speciellt kyligt, kanske en två minus eller något sådant.

Jo visade bilder till en mekaniker på yamaha i luleå, och han var inne på linjen att den hade fått för lite soppa han också.

Även lyckats få det utrett med cylindrarna, ena av de som satt gick att använda igen, samt en utav de jag hade i reserv, så slipper cylinderinköpet mest troligt.

En polares farsa tyckte dock att jag skulle hona båda cylindrarna, duger verktygen de har på biltema till detta måntro?

Och åter igen tackar jag för alla hjälpsamma kommentarer, ni är guld!
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
NEJ, inga sånna verktyg. ska vara special till nicasilen med först och främst 4 stensmodell ist för 3. så gör det inte själv om du inte kan låna.
 
D

Deleted member 20088

Min bror hade talat med någon amatör-hon:are, hans åsikt var tydligen att man inte skulle hona nicasil pga att det är så pass tunt, han är ju iofs sjuttio bast så hans åsikt kan vara lite gaggig.

Men jag antar att man ändå bör hona?
 
D

Deleted member 20088

styrt upp lite kring motorn nu, den ligger i nuläget på ett bord i vardagsrummet och myser, har lite funderingar ifall man måste ta bort "generatorn", eller vadtusan det är som sitter innanför magnapullen.

För att kunna dela blocket? är det nåt special med det? bröt lite i det men det kändes som att det fortfarande satt fast på ena sidan, kanske bara ska ta i mer? :))

lite bilder ifrån mitt -15 mek :)
 

Attachments

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Min bror hade talat med någon amatör-hon:are, hans åsikt var tydligen att man inte skulle hona nicasil pga att det är så pass tunt, han är ju iofs sjuttio bast så hans åsikt kan vara lite gaggig.

Men jag antar att man ändå bör hona?
Hona nicasil är inga problem, så länge man har stenar för det. det är så fruktansvärt hårt så ett vanligt verktyg knappt repar det. man måste använda ett riktigt verktyg med 4 stenar och anpassat till nicasilen. ingen fara med att det är tunt.
 
D

Deleted member 20088

Tack för svaret indy400, du har verkligen varit hjälpsam! Vet nån en firma som honar i närheten utav boden, luleå?
 
D

Deleted member 20088

köpt nya gummin till avgasventilerna, kostade 700kr styck på sixten nilssons boden(FY) så jag for vidare till kalix maskiner i luleå, där de kostade 295kr styck, så det blev att inhandla två, även monterat alla packningar, dock så var en utav kolvarna jag beställde var trasig, lossnat en stor bit ifrån den, så jag får vänta några dagar med det, men vet nån utav er vilken som är "högfarts" eller huvudmunstycket?
 

Attachments

D

Deleted member 20088

förresten, ska man "limma" gummit på nåt specialvis eller bara montera som det är? :)
 
D

Deleted member 20088

står 140 på ena och 400 på andra, 400, kan det vara för litet munstycke? anledningen till "olyckan" är ju mest troligt att den gått för snålt, kanske rent utav är smuts inuti förgasarn? vet någon vad det skall sitta original
 

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
kan vara att den dragit tjuvluft med att en tätning eller någe liknande är paj, och kolla nålarna i förgasarna så att dom sitter på rätt läge.
 
D

Deleted member 20088

kan det också vara, men killen jag köpte den utav sa att han hade bytt munstycken i våras, alltså när det var ganska så varmt ute, så har jag kört vidare på dessa, och därmed kanske den gått snålt bara, hur kan "nålarna" sitta fel, går väl typ bara att placera dessa på ett sätt?

tjuvluft tvivlar jag på, men jag har bytt näst intill alla packningar, förutom kring vevaxeln för den har jag bara "spolat rent" med bensin, samt damsugit kopiöst noga, så den kanske inte längre går snålt, vad vet jag :)

http://parts.polarisind.com försökt kika där efter men jag vet inte ifall jag kikat på rätt modell, men classic edge 600, står det Jet Main(490) och det är iaf enligt siffrorna ett ganska mycket större munstycke, känns ju som att sannolikheten för att 400 är för litet, är ganska stor? :)

Tack åter igen för all hjälp, hade jag varit tät hade jag skickat smörgåstårtor runt om i landet! (iofs hade jag kört en pro rmk 800 då också)
 
D

Deleted member 20088

kollade även på 600 pro x, där står det Main Jet(420)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Det skiljer vilt i bestyckning mellan olika modeller, kan även skilja på samma modeller. Men i din skoter är original bestyckningen, pilot jet 140 och main jet 430. När du sätter ihop den igen kan du gå upp till 420mj.
 
D

Deleted member 20088

Tog 440, fick inte tag på några andra, men får sänka ifall det är för stort.

Men jag blev jätteglad när jag insåg att jag hade gängpaj i den "nya" cylindern, känns lite klent i alla hålen iofs, men i ett utav dessa så snurrar det bara, nån som har nå tips? :)
 
D

Deleted member 20088

man måste klyva blocket för att kolla den tätningen?
 

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
det är då mycket vanligt att tätningen sticker på den sidan ;(, nålarna kan man sätta i olika höjder i förgasarn, siter ett clips som man kan flytta