Nytro turbo skenande laddtryck

yamaha nytro

Medlem
22 feb 2011
25
0
1
Timrå
Efter en vurpa har laddtrycket börja skenat.
den laddar 1,5bar . slangarna ser hela ut.
någon som vet var jag ska börja att söka felet?
även tomgången är hög men bara ibland
tacksam för svar /Hasse
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
vet inte hur det ser ut på nytron ,men på apexen är det nära mellan wastegaten och aluminium skyddet,
en tanke bara om den har fått sig en rejäl smäll på dynan...
 
J

Jona$

Böjt justeringen vid turbon måntro, tror inte tcv:n kan fela så mycket då det skulle innebära den tror du är på minst 5000m höjd för sådant ökat laddtryck. Mensäkert allt stämmer, tror inte det då en halv bar till skulle få motorn att säga upp sig ganska omgående å varvstopp slå in omgående.

Mer fakta om händelsen å vad som sker.
 

yamaha nytro

Medlem
22 feb 2011
25
0
1
Timrå
allt ser bra ut runt turbon .men undrar om det kan vara den ventil mellan wastegaten och turbon.
har provat att blåsa i genom den och det går även utan elkontakten i kopplad.
undrar om ventilen stryper på någe vis när jag kör. /Hasse
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det är den lilla ventilen som sitter brevid turbon, det går en tunn kabel till den.
Dra ur kontakten/kabeln från den och provkör.
 

yamaha nytro

Medlem
22 feb 2011
25
0
1
Timrå
nu funkar det:) tog bort kontakten och körde laddade 0,9.
monterade tillbaka kontakten och den laddar 0,9 så det måste hängt upp sig någon stans
men tack för hjälpen/Hasse
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Är du säker på att de inte hade frusit i wg klockan?

som föregående talare, om du inte har en wg klocka med hål i så borra ett hål, brukar vara förvånasvärt mycke vatten i dessa. Tror detta gäller först och främst mcx 180 hk kittet, vet inte om wg klockan på årets kitt kommer med förborrat hål.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Borrade hål i min wg förra helgen å de va en hel del vatten som kom ut så de är ingen dum ide att göra. Har iofs aldrig haft problem då jag varmkör 4-5km innan jag gasar.
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Känns vanskligt att borra hål i klockan, rätt stor risk för att det kommer bli en pysventil av det och laddet blir för högt
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Känns vanskligt att borra hål i klockan, rätt stor risk för att det kommer bli en pysventil av det och laddet blir för högt
MCX rekommenderar att man gör hålet, med tungan i rätt mun så är det inga problem, man ska bara göra hål i klockan, ej i membranet.

Sent from my YP-G70 using Tapatalk
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Vad är det för storlek på hålet dom rekomenderar? Jag skulle inte rekomendera att borra hål i klockan på trycksidan i alla fall då det kommer spilla ut laddtryck där som i sin tur igentligen ska påverka klockans rörelse. Nog har väl folk här fuskat med pysventilstrimning på sina bilar?

Lite synd att dom inte kör med motrycksklockor på kitten för att ha mer kontroll över laddet, i alla fall på 180kittet då det är en aning för lite fjäderanspänning med 0.4 klocka. Märks att laddet fladdrar en smula