Snowcheck 2013

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Fick äntligen min Snowcheck jacka i går.
Den var väl okej men förbannat kort i ärmarna... (180cm, 85kg tog en large)

Nu är det bara skotern som saknas. Ja å snö då förstås. :bigsmile:
Får väl förhoppningsvis hämta den lägligt till skoterns dag sista helgen i oktober.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
det låter inte som mitt dekalkitt kommer komma innan skotern om det inte hinner det ska jag beställa istället
shovelbag med spade
bukskydd
12V uttag
sportbumpern
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
det låter inte som mitt dekalkitt kommer komma innan skotern om det inte hinner det ska jag beställa istället
shovelbag med spade
bukskydd
12V uttag
sportbumpern
sportbumper big no no lägg dom pengarna på en annan bumper istället med riktiga infästningar (tex askers men finns flera) då std infästningen inte håller.
jag själv gick på detta förra året så nu kommer jag göra en liten mod på den för att få riktig infästning.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
sportbumper big no no lägg dom pengarna på en annan bumper istället med riktiga infästningar (tex askers men finns flera) då std infästningen inte håller.
jag själv gick på detta förra året så nu kommer jag göra en liten mod på den för att få riktig infästning.
okey håller dom inte eller?
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
[video=youtube;FycsEyi217w]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=FycsEyi217w[/video]

Denna hade ju varit smutt...
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Askers båge verkar ha väldigt bra finish&passform,sen att den är stryktålig gör ju inte saken sämre:bigsmile:har kollat på"sport båge"men vad är fördelen med den vs orginal?lättare att lyfta framtill?eller är det att man kan skövla små träd/buskar bättre med den:eyebrows:
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Nu har jag bestämt vad jag ska ha för min snowcheck. Det fick bli följande:

Bukskydd (svart)
Låg vit ruta
Dunkhållare
Dunk
Hjulsats
Olja
Rem

Sen så har jag beställt en båge av asker.
Funderar på att köpa en SLP nose cone block off. Är det något man kan behöva? Någon som har/haft en sådan?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
"Nose cone block off"har jag inte märkt av att man behöver,men kan ju vara en bra grejj,dock tror jag att man ska ta en funderare över nån slags skydd/galler på v-sida fotholk(variator sidan),kan trycka in snö där vid extremt löst före,vilket resulterar i snö på variatorerna,några har även haft problem med att det blir fukt i tps/kontakten som sitter vid variatorn,kan ju vara för att det virvlar in snö,just på v-sida som smälter?
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Precis! Block off-plates till fotholkarna tycker jag också är något man skulle kunna lägga pengar på/tillverka själv. Både för, som du säger, att slippa snö på variatorer men även slippa fukt i kontakt till tps'en.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Ed ska sälja galler vid fotholkarna vad jag vet och även nosecone block off som jag tror kan komma väl till pass framåt våren när man ska passera lite vattendrag.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Nosecone blockoff är framförallt bra om man parkerar utomhus/kallgarage. Har man skotern stående i varmgarage blir det aldrig ett problem, som jag upplevt det iaf.
Om snön som samlas där aldrig får tina ur så byggs det (efter vad jag hört) bara på tills du har ett cm-tjockt islager runt styrstagen.

Som sagt bara vad jag hört-jag förvarade min i varmgarage hela förra vintern, har dock monterat ett nu "bara-för-att" :)

Snöskydd på variatorsidan i fotholken monterade jag dock förra vintern-ett snabbt tillyxat, enbart fastsatt med buntband. Tillverkat av rostfri hålplåt som jag hade liggande i garaget-fungerar lååångt över förväntan! Utan att veta vill jag påstå att det ska fungera hur bra som helst att ta stötfångargaller (sånt där fränt stylingtillbehör man kan köpa på Biltema för 70:) nät från glödskyddet till öppenspisen eller liknande-vad det handlar om är bara att stoppa snön man sparkar in mot sekundärvariatorn.
Jag trodde att man skulle behöva täcka hålen med duk, mesh eller liknande, eftersom hålen i plåten jag hade är ~2mm och sitter tätt, tätt-men buken var otroligt nog nära kruttorr under sekundären.

Innan montering hade jag problem med att remmen slirade vid lössnökörning, efter montering var det helt borta.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Mm, jag har planer på att försöka snickra ihop nåt eget också. Sitter å lurar över ifall det skulle fungera att ta nån sorts plast/plåt eller dylikt och så har man två delar som man kan göra hål i som man själv vill. Sen lägger man nå myggnätsliknande skikt mellan dom andra delarna och fäster på nå klurigt vis.
Man får väl göra en mall av papp först. Klurigt, klurigt.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Japp,det behövs inget avancerat skit(dock käns det bra i själen med en laser skuren pjäs,med mesh:bigsmile:...)viktigast är ju att det stoppar pudret,men att det samtidigt även ventilerar ut het luften...vill ju inte göra en BRP:eyebrows:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Ang fotholken på variatorsidan så körde jag med silvertejp och helt igentejpat större delen av vintern och det funkade utmärkt... Bildas det ingen värme av variatorerna så behövs det inte ventileras något... Tycker det redan har bevisats av andra märken att det inte går att ventilera bort ett remproblem.
Men i år blir det en seriösare lösning än tejp.
Men som sagt så måste man ha någonting där för att inte få in snö på variatorerna.