vilken 800cc är mest driftsäker från 05 och framåt?

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
ska köpa skoter snart, blir en 800 helst med insprutning för kring 50-70 tusen ...men är osäker vad jag bör satsa på.
så vad säger ni? vilka märken/ modeller har visat sig vara mest driftsäkra.

även tacksam om ni delar med er av problem och sjukdommar som funnits på olika modeller.
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
Inte ägt nån 800 men skulle nog säga att arctic cats 800ror har fått mest beröm av dom jag har pratat med !
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Om det är driftsäkerhet och insprutning du är ute efter så måste jag nog hålla med föregående talare.

Däremot har arctic andra bekymmer, finishen är enligt mig sådär. Kassa knappar och reglage, glappande styrstång mm känns billig på något sätt. Driftsäker motor verkar dom ha dock.
 

Johnken

Aktiv medlem
28 nov 2004
76
0
6
44
Luleå
Håller med föregående talare när det gäller ACs 800or. Brorsan kör en crossfire 800 -07 (dvs med den gamla 800an) med ca 750mil på mätaren och den har fungerat klockrent i allt. Och kvalitetsmässigt känns den bra när det gäller reglage och dyl. Självklart har den glappet kring styrstången och det kan vara lite irriterande när man står still och känner på styret men när man kör är det inget man reagerar på. Går helt ok i snö (44mm matta och SLP-skidor).
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
A-C som ovan säger. Haft 2st m8:eek:r, en med gamla och en med "nya" motorn.
Reglage, dvs knappar vet jag inte om jag upplevde som dålig kvalitet, däremot styrglappet. Säger dock så här, vad är lite styrglapp som jag iaf inte märkte av då jag körde jämfört med ev skurna motorer och annan skit som andra märken haft problem med. Och nej, är inte A-C frälst åker annat nu, men i den prisklassen skulle jag gå på en Arctic alla dagar i veckan.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Skulle nog vilja påstå att Polaris "nya" 800:a (anno 2011 -->) fightas rätt bra med Arctic Cat. Två servicemeddelanden (båda på RMK) finns: Sätt fast oljeslangen med några stripes, och täta tunneln med lite silikon.

Det skulle jag vilja påstå är sensationellt för att vara en maskin med ett helt nytt chassi och en helt ny motor.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Skulle nog vilja påstå att Polaris "nya" 800:a (anno 2011 -->) fightas rätt bra med Arctic Cat. Två servicemeddelanden (båda på RMK) finns: Sätt fast oljeslangen med några stripes, och täta tunneln med lite silikon.

Det skulle jag vilja påstå är sensationellt för att vara en maskin med ett helt nytt chassi och en helt ny motor.
Skrev något lite näbbigt först men ändrar och skriver såhär istället

Upp till 70k var ju frågan...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.615
98
48
Örnsköldsvik
En Polaris nyare än -11 blir ju svår att få för 70k dock;)

Nä men för 50-70k är det väl helt klart A-C som är mest driftsäker =)

Allmänna uppfattningen är väl att Ski-Doo/Lynx 800a går bra tills den dyngskär (om man inte plockar isär hela motorn å utför service efter nå hundra mil) samt käkar remmar. Polaris äldre än -11 går risigt och vissa(många) totalrasar där också. Och snackar vi Liberty 800 -05 så var den väl rätt klen i jämförelse(och omodern).

Men det här är väl bara den allmänna uppfattningen jag säger nu. Behöver inte hända just dig eller faktiskt vara så på riktigt=)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.615
98
48
Örnsköldsvik
Tilläggas bör är väl att både Polaris och A-C 700 motorer är riktigt fina skapelser som fått mkt beröm =)

(Hit räknas dock inte Polaris 755a)
 

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
ok tack för all info, som jag förstår de så verkar artic ligga på första o polaris på andra plats, dvs om inte skidoon är nyrenoverad i vevhus osv!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
AC 800 mellan 05 och den nya 800HO -10 skulle vara bäst Vet jag väll inte riktigt. Att den är riktigt fin i 800HO de är tveklöst.

Att polaris har en fin OCH stark OCH driftsäker 800 innan den uppdaterade 800HO som sitter i fjolårets modeller det är verkligen inte sant. Deras stjärna var 700HO motorn. Kanske var törstig, men de är deras starkaste och bästa motor innan den nuvarande 800an.. 755 och 866an , de går bort. Fråga polaris, de håller med.

Rotaxen går bort då den i ditt prisområde inte har insprutning.

Ski-Doon tar inte täten än om den är nyrepad... Just sayin
Skitsnack, bro. :whistle:


Såg nu att det var helst med insprutning, då är ju rotax åter ett val. Starka och inte bränsletörstigast. Fint och förhållandevis modernt chassie. XP'n har fått mkt kritik dock för att vara svårkörd i förhållande till AC'n och Polarisen.

För att nu då återknyta till min tidigare antydan att k-len har fel..
En nyrenoverad Rotax är de inge fel på, varför skulle de vara det?
Hur mkt renoverad? Lyxat på med en motortvätt och en ny rem?
Av vem renoverad? Simon på ICA eller den trötta mytomanen på forumet?

Matte, de finns många trådar på forumet, som är ganska väl fyllda med vardera märkes akilleshälar, har du kikat tidigare efter en 800 eller är detta första steget?
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.615
98
48
Örnsköldsvik
Vem har sagt att polaris hade en bra 800 innan den "nyaste" modellen? Libertyn som kom -00 (lr vare -01?) hade väl vad jag vet inte över mkt driftproblem. Dock var den väl marginellt starkare än 700an.
Fast polaris har alltid vare jävligt duktiga på bygga 700cc motorer (ej 755!!) av nån anledning. Enda egentligen dom haft på sina 700 är att dom gillar att käka bensin, i mängder.

Och som du säger så en tkr då inte jag man kan klaga på hur en rotax 800 går. Bara man sköter service och kollar över dom med nån säsongs mellanrum rasar dom nog inte mer än nån annan.

Problemet med såna här frågar är väl att det alltid slutar i märkes***eri. :p
 

Snötomten

Välkänd medlem
7 feb 2011
100
0
6
Fettmule
Kör en polaris switchback 800 från 05
Det är en förgasarmodel, men det vill jag ha då det kan ej dra iväg i kostnad om nått ska bytas.
Den har gått som en klocka och är väl runt 400 mil nu.
Dvs aldrig ett problem över huvudtaget.
Byta remmar och olja o stift det får man ju göra med allt som snurrar så det räknar jag inte in.
Skall ta och lämna in dämparen nu för renovering för den har tappat ca 8cm från ny ungefär.
men även detta torde väl räknas som normalt o kostar bara ca 500 att fixa + 2 timmar skruvande av och på.

Helt nöjd med denna skotermodell o kan rekommendera den.

Beror ju dock på vem som ägt den innan osv, begagnat är ju alltid grisen i säcken.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Eftersom frågan är vilken motor som är driftsäkrast så känns det fel att rekomendera en motor som inte är helt ovanlig att den behöver en riktig reparation (oavsett storlek).

Det är klart en motor funkar bra, om den repas regelbundet. Men att använda det som argument för en driftsäker motor verkar inte logiskt (för mig).

Jag tycker de första nya motorer är bra sålänge de är i skick, och märkes***eri eller inte, så upplever jag att arctics laydown motorer överlag är väldigt driftsäkra.
AC 800 mellan 05 och den nya 800HO -10 skulle vara bäst Vet jag väll inte riktigt. Att den är riktigt fin i 800HO de är tveklöst.

Att polaris har en fin OCH stark OCH driftsäker 800 innan den uppdaterade 800HO som sitter i fjolårets modeller det är verkligen inte sant. Deras stjärna var 700HO motorn. Kanske var törstig, men de är deras starkaste och bästa motor innan den nuvarande 800an.. 755 och 866an , de går bort. Fråga polaris, de håller med.

Rotaxen går bort då den i ditt prisområde inte har insprutning.


Skitsnack, bro. :whistle:


Såg nu att det var helst med insprutning, då är ju rotax åter ett val. Starka och inte bränsletörstigast. Fint och förhållandevis modernt chassie. XP'n har fått mkt kritik dock för att vara svårkörd i förhållande till AC'n och Polarisen.

För att nu då återknyta till min tidigare antydan att k-len har fel..
En nyrenoverad Rotax är de inge fel på, varför skulle de vara det?
Hur mkt renoverad? Lyxat på med en motortvätt och en ny rem?
Av vem renoverad? Simon på ICA eller den trötta mytomanen på forumet?

Matte, de finns många trådar på forumet, som är ganska väl fyllda med vardera märkes akilleshälar, har du kikat tidigare efter en 800 eller är detta första steget?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Eftersom frågan är vilken motor som är driftsäkrast så känns det fel att rekomendera en motor som inte är helt ovanlig att den behöver en riktig reparation (oavsett storlek).

Det är klart en motor funkar bra, om den repas regelbundet. Men att använda det som argument för en driftsäker motor verkar inte logiskt (för mig).

Jag tycker de första nya motorer är bra sålänge de är i skick, och märkes***eri eller inte, så upplever jag att arctics laydown motorer överlag är väldigt driftsäkra.
Japp det är dom faktiskt. Ski-doo/lynx 800 skulle jag inte köpa utan motorgaranti. Håller på att renovera en 08:as 800r as we speak.

Inte skurit eller något men två trasiga insugningsgummin samt två läkande packboxar har resulterat i att jag klyver motorn. Motorn har gått 400 mil.

Älskar ski-doo dock och vill inte ha något annat. Skulle jag ha en skidoo utan motorgaranti så blev det en 600 sdi/e-tech.

Där slår brp både arctic och polaris på fingrarna! 116+ hk och dyngsnål på bensin. Dessutom är den driftsäker.