Triple Touring 600 -98 - Service

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Hej, har skaffat mej en Triple Touring och undrar vad man bör titta igenom så allt funkar som det ska innan man börjar köra på förfullt.
Har läst om insugnings gummi som är kritiskt, är det det som sitter mellan förgasare och cylinder eller det som sitter före förgasaren som är kritiskt?

Och sedan har jag läst nåt om att oljepumpen även smörjer nåt lager,
är det så på min maskin?

Och annars, vad ska man gå igenom så man får en maskin som håller ett tag?

/Markus
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
En till liten fråga, vad är nr 38 på bilden, och vad gör den för nytta?
0630-076
Switch, Magnetic Carburetor
Den är nämligen ur kopplad på varje förgasare.

 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
En till liten fråga, vad är nr 38 på bilden, och vad gör den för nytta?
0630-076
Switch, Magnetic Carburetor
Ja då har jag hittat på vad det är, om man får gas häng så ska motorn slå av.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Du har köpt en hållbar maskin om den är välskött och körd på bra olja.

Insugsgummin håller normalt bra på dessa men kolla för säkerhets skull dem genom att spruta startgas eller annan lättflyktig spray runt gummina med motorn på tomg. Motorn ska då inte reagera om dem är ok.

Vill du vara seriös och orkar kan du plocka loss alla förgasare och rengöra munstycken för det kan spara många slantar. Var extra noga med att rengöra även bakom flotörnålen.

Men ett mer måste är att kontrollera,,trottelhöjder så dem öppnar lika mycket vid ex halv gas. Tryck in en tolk och ställ trottlarna så det blir sugpassning på alla förgasare. Kolla även så trottelnålar sitter på samma höjder.

Kolla nivån i kedjehuset också.

Oljepumpen har vad jag vet inga svagheter men kolla att viren justerar pumpen vid gasning. Kolla även så den inte är max snålställd.

Kör helsyntetolja för dem varvar rätt mycket dessa maskiner och håll koll så den drar olja ur burken.

Montera gärna dödmansgrepp pga att den har trottelgivarna urryckt. Stopp knappen måste också funka klockrent om dem är urryckt!
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Du har köpt en hållbar maskin om den är välskött och körd på bra olja.
Tackar för det, hoppas att det blir så.
Insugsgummin håller normalt bra på dessa men kolla för säkerhets skull dem genom att spruta startgas eller annan lättflyktig spray runt gummina med motorn på tomg. Motorn ska då inte reagera om dem är ok.
Ska kollas vid nästa start
Vill du vara seriös och orkar kan du plocka loss alla förgasare och rengöra munstycken för det kan spara många slantar. Var extra noga med att rengöra även bakom flotörnålen.

Men ett mer måste är att kontrollera,,trottelhöjder så dem öppnar lika mycket vid ex halv gas. Tryck in en tolk och ställ trottlarna så det blir sugpassning på alla förgasare. Kolla även så trottelnålar sitter på samma höjder.
Det får jag sätta upp på ToDo listan, blir nog av inom någon vecka.
Kolla nivån i kedjehuset också.
Har tagit bort pipor och ljuddämparen igår, och letade efter pluggen,
hade inte så mycket tid, men hittade den inte,
är det plugg på -98 eller ska man demontera sidan?

Oljepumpen har vad jag vet inga svagheter men kolla att viren justerar pumpen vid gasning. Kolla även så den inte är max snålställd.

Kör helsyntetolja för dem varvar rätt mycket dessa maskiner och håll koll så den drar olja ur burken.
Ska byta luftburksgummi i helgen, då kanske man måste ta bort förgasarna,
får ta en titta på armen på oljepumpen då.

Vet inte om det här gäller samma årsmodel som jag har, men det låter inte trevligt
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=52049&p=401201&viewfull=1#post401201

Går det att kontrollera den smörjningen fungerar, har hittat vattenpumpen men känner inte vart slanganslutningen sitter.

Och vart hittar man det här lagret?
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=52049&p=401398&viewfull=1#post401398

Montera gärna dödmansgrepp pga att den har trottelgivarna urryckt. Stopp knappen måste också funka klockrent om dem är urryckt!
Den tanken slog mej igår, inte kul om man skulle få gashäng, och stoppknappen funkar bra.
Är det svårt att få ordning på trottelgivarna?
eller ska man ge upp det direkt.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Då har jag varit och fixat lite i garaget, Med ett par öl blir det extra roligt. :madgrin:
Tyvärr så hade inte mina 3 luftburksgummi och styrstålen kommit hem, så det får bli nästa vecka.

Först blev det att attackera växellådan,
Hittade ingen plugg så det blev till att demontera sidan på den.
För att göra det var jag tvungen att tabort batteri och dess hållare.
Kollade nivån först och det var precis på min strecket.
oljan som kom ut hade en lite grå ton och det var en vitare hinna på ytan,
Kan det vara vatten?
allt i lådan så fint ut, men man är ju bara lekman i detta område.



Satte ett oljetråg under skotern för att fånga upp oljan,
men det stannade kvar i botten på skotern, attans jag som tittade på en oljesug idag när jag var på biltema,
den hade varit perfekt nu.

Gränsläget för backen är urkopplad passade på att summra den när man ändå hade rivit allt, och den funkade inte som den ska.
Blir till att köpa en ny.

Sedan tog jag och skruvade bort termostaten.
Då frugan är på jobbet så passade jag på att låna spisen.

Den började öppna sej strax över 40 grader



och helt öppet runt 60 grader



Och vid avsvalning så stängde den vid 40 grader igen.

Efter det var det smörjning av boggie och framvagn som gällde, hittade nästa alla nipplar.
Får ta hjälp och vicka på skotern imorgon och ta dom 2 sista.
Tyvärr gick den första som jag skulle smörja av, eller rättare sagt den lossnade och det såg inte ut att vara så mycket gäng kvar på den,
måste ha varit dålig gänga från början.
hoppas att det bara är att ersätta den utan problem.

Har fått lite frågor efter en kväll i garaget :unsure:
  • Är det dumt att borra ett 8mm hål i botten under växellåda så det blir mindre kladd vid växellådsoljebyten?
  • Kedjespännare i växellådan, behöver man justera någonting på den eller sköter den sej själv?
  • Bör man byta kylarvätska och hur gör man det enklast?
  • Går det att gänga om hållet där fett nippeln suttit om det inte går att skruva i en ny, eller hur ska jag göra?
  • Nu när jag har pipor och ljuddämpare bort, är det nåt man ska passa på att rengöra?
Jag har ju varit lite orolig över smörjningen av vattenpump efter man läst följande inlägg: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=52049&p=401201&viewfull=1#post401201
Men efter samtal med service kille på AC så säger han att det inte går att kontrollera den smörjningen om man inte tar ut motorn, kan det verkligen vara så?
och en titt på sprängskissen så sitter det ingen backventil på min modell iallfall, så det är väl bara att köra på då.

Men om man skulle vilja byta det där lagret + brytpinne som nämns här: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=52049&p=401398&viewfull=1#post401398
hur gör man då?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Yes tapp plugg på insida tunnel sorry vi inte nämde det tidigare.

När du har piporna lös kan du besikta kolvarna i utblåset. Kolla alla kolvringar verkar vara hela ,det känner du om du trycker på ringarna och det har lite fjäderverkan spännst.

Sträckaren spänner du om behövs,den är mekanisk. Sträck bara med fingerkraft förutsatt att bulten går lätt. Det är bättre ha en aning slakt än för spännt.

Byta lager på sek variatorn är lätt. bara ryck av sek varren ,skruva lös sidoplast/bukplast och dess aluminium störtbåge "ute i hörnet endast" så du kan tvinga ut variatorn. bukplasten ger då med sig såpass att du kan dra ut varren. Lagret är stenenkelt att byta, det ser du själv hur man gör.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
ska ut och byta kylvatten nu, passar väl på att titta på kolvar + kolvringar.

Ja nu ser jag, efter man läst ett par inlägg återigen att det är Sek variator lagret som k-len syftar på i det länkade inlägget.
Trodde det var lager för vatten pumpsaxeln.

Ska jag sätta upp att byta Sek variator lagret på min ToDo lista?
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Är det här man tappar ur kylarsystemet?
är det bara att koppla på en 6mm slang och släppa på den eller nåt?



Kände på kolvringarna, var inte lätt, men dom fjädrade tillbaks.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Bara lossa den så kommer vattnet ut genom pipen , lossa på kylarlocket så rinner det ur fortare .
Sätt dit en slang om du kan och vill spara på kylarvattnet
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Är det någon vitts att byta kylarvatten eller är det bara onödigt jobb?
vet ju inte hur gammal den är den som är i.
Men latmasken börjar sätta sej i, är ju lite att fixa med luftning etc..
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Tappade ur kylarvattnet ikväll och skulle fylla på nytt,

drog i pluggen och började fylla på, då märkte jag att det läkte ur pluggen fast den var åt dragen.
det satt 2 brickor på den, tog bort den tjockaste och drog åt igen, då höll det tät.
Kan det fattas något annat eller ska det inte vara 2 brickor?

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
När du luftar motorn så ta ur termostaten och varmkör utan lock på expationskärlet. Kör gärna en sväng med locket löst och fyll på hela tiden tills nivån är ok. När alla element är varma bör det vara ok och du kan sätta i termostaten igen.

Det är nästan omöjligt att lufta dessa utan att ta ur termostaten!!!!!
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Tanken är att jag ska göra det imorgon, det är bara piporna som fattas just nu,
Men är lite fundersam över pluggen, den läkte inte innan jag tog bort den,
men nu gör den det om jag inte kör med en bricka, undrar om man törs lita på att den kommer hålla tätt?

Blir att parkera i uppförsbacke imorgon, och fylla på vatten och sedan ta en sväng för att lufta av.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Avtappnings pluggen du skruvade bort , längst fram där den är spetsig skall det sitta en liten o-ring + de två brickor du har , du har troligtvis tappat den då du tog bort den , sitter inte den där får du aldrig tätt ! .

Lufta går om du har termostaten kvar men tar liiite längre tid , går att göra som Bost säger oxå , men då blir det lite mer skruva , det hela kan underlättas om du ställer skotern i en uppförsbacke eller tar en domkraft eller pallar under skotern i fronten så du får upp den en halvmeter , då har luften lättare att gå ur systemet , påfyllnings locket kan du låta vara borta medans du låter den gå under på fyllning.
 
Last edited:

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Tackar för eran hjälp,
Blir till att leta efter o-ringen måste ju ligga någonstans.
Vad är det för storlek på den om man måste skaffa en ny.?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Jag vill bara varna igen för att lufta utan att plocka ur termostat. Jag och kompisaren som kör typ samma motor/kylare konstruktion har haft vådliga problem vid luftning. Värst är 1996an Thundercatten som kokat flera ggr när vi försökt lufta den genom att hissa framvagnen högt. Motor fick sig flera kokningar innan vi gav upp och tog ur termostaten.

Min thundercat 98a var en aning lättare att lufta pga större expantionskärl så man ser bättre när vattnet cirkulerar. Men även den blev luftfickor kvar i oändlighet = livsfarligt för motorn!!!

Ev är vi helt efterblivena då vi inte lyckas få ur all luft,,men vi har skruvat motorer i hela vårat liv och aldrig varit med om svårare luftning än dessa konstuktioner.

Vi är 84 år tillsammans och har skruvat i 64år sammanlag :bigsmile: