Triple Touring 600 -98 - Service

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
#15 justerar tomgången?
men om den inte går lika högt som dom andra, är det wiren då?
det där som nämns om att skruva tomgångsskruven 1 1/2 varv, är det nr 15?

Vart finns det tabel för havsnivå / munstycken?
Jag bor nära kusten, men blir väl någon sväng till funäsdalen hade jag tänkt mej.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Nu snöar det för fullt, ska fixa det sista på förgasarna ikväll och ut på en tur imorgon,
Någon som har svar på mina frågor här ovanför?

+ en ny, behövs kanske ha reserv tändstift med sej när man är ute och far,
vad rekomenderas till den här maskinen?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Skruva ut tomgångsskruvarna helt, så justerar du vajrarna så de stänger trottlarna helt, samt öppnar helt.

Skruva sedan in tomgångsskruven lika mkt på alla tre, provstarta och se så tomgången ligger stabilt på 1000-1500 varv.

Alltid reservstift, oavsett maskin.

BR9EYA skall du ha.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Testade att dra givaren över nr 34 när den var lös, men det gav inget,
men tar en magnet så ger givare utslag, måste fattas nåt här.
Har justerat trottlarna så dom går lika,
skruvade in tomgångs skruven tills trottel började gå upp, då skruvade jag in den 1 1/2 varv till
Hoppas det blev rätt.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Japp, det blir imorgon det.

Men är lite fundersam över gashäng funktionen,
när jag sätter trottelgivarna mot en magnet så bryter dom
Men när jag drar dom över #34 som sitter monterad i trotteln så händer ingenting.
testade bara på en, men alla såg likadana ut.
Kanske slutar med en nödstopp snodd iallfall.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Ja köp nödstopp istället och tjuvkoppla bort dessa magnetbrytare.

Du har gjort ett bra jobb som kollat upp allt detta. Om alla vore lika noga skulle 80% av alla skärningar varit som bortblåsta.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Ja köp nödstopp istället och tjuvkoppla bort dessa magnetbrytare.
Ja får bli en lina istället, när jag var till Arctic verkstan så sa han att om det är rund nödstopp knapp så är det slutande system eller om det var fyrkantig så var brytande, eller var det tvärt om,
attans skullle ha skrivit upp det där.
Någon som vet om jag ska ha en som sluter eller bryter när linan är borta?

Du har gjort ett bra jobb som kollat upp allt detta. Om alla vore lika noga skulle 80% av alla skärningar varit som bortblåsta.
Tackar det värmer att höra,
Gör väl allt det här för man är nyfiken,
sen är det väl roligare att köra skoter för pengarna än att lägga tid/pengar på att laga sånt som rasat.

Var ute med hela familjen en sväng och drog kälke efter så det blev lungt tempo,
förutom när vi grillade korv, då passade jag på att leka lite en kort sväng.
Körde upp 0,7DL olja på 5L bensin det blir 1,4% alldeles för lite.
kör för övrigt på 2% blandning i tank just nu, det gjorde förra ägaren med.
Måste man tabort förgasarna för att justera pumpen?
vad ska man skruva på?

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Yes skruva så pumpen ger mer. Låt den gärna dra 2% på lugn åkning och om den råkar dra 3% vid hård körning så är det bara säkrare.

Vet inte om man kan justera den utan att ta bort någon förgasare och luftburk.

På zrt800 och thundercat 98-så gäller sluten krets för att döda gnistan. Dvs när dödmansgreppet dras ur kortsluter den 2 kablar. På äldre 93-97 är det tvärtom. Jag tror det gäller alla AC från 98-
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Modeller fram till 1997 har ett NC system . NC= Normaly closed
Modeller från 1998 har ett NO system NO = Normaly open

Lär er att säga så då det gäller elektriska system i stället för slutande , brytande , öppet , stängt och allt som sägs , då blir det inte fel .

Är tändsystemet orginal och inget utbytt kan man se det på att modeller som har ett NO system så är nödstopps knappen på styret runt .
På modeller med fyrkantig stoppknapp på styret är det NC
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
NC/NO är inget problem för min del.
Jobbar inom området.
Min ser fyrkantig ut med lite rundade hörn.
Så kör på fyrkantig.
Tackar för informationen.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
NC/NO är inget problem för min del.
Jobbar inom området.
Min ser fyrkantig ut med lite rundade hörn.
Så kör på fyrkantig.
Tackar för informationen.
Gott att någon pratar språket man bör innom el .
Ang pumpen så kan du trula till det utan att ta bort förgasaren om du gillar att jäklas , skaffa en liten spegel så underlättar det att se på spåret på pump armen hur mycket du justerar , och det gör du på viren justeringen som sitter fast vid pumparmen .
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Tackar för info ang, nödstopp systemet, ska börja leta efter en lämplig,
hade missat ditt inlägg Boost,

Har justerat pumpen ca 3mm får se vad det ger för resultat.
Kändes bökigt att tanka 5L och köra soppa torsk, när man är i skogen och krångla med dunkar och olja.
Gör nog som så att jag fyller olje & bensin tank till topp och kör en stund.
och sedan till macken och topp fylla igen för att se vad som gått åt.

Före:


Efter:


Se till att du har ordentligt med glykol. Vattenpumpen kan fara på dessa om du har tunn blandning. Glykol smörjer och rostskyddar.
Var en del matnytigt som du nämnde, får titta närmare på dom sakerna under säsongen,
Jag har precis bytt kylarvatten och blandade 50/50,
skulle jag ha blandat i mer glykol tycker ni?
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Ska man "spänna" armen/wiren eller "släppa" den för att få mer oljeblandning?
Spänna antar jag, för när man gasar så går armen längre upp, och då ska pumpen ge mer olja.

Så gjorde då jag, visar väl sej snart om det blev rätt
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hoj. Standard inställningen på pumpen är att strecken som du ser på pumpen skall hamna mitt emot varandra ( linjera ) vid full gas. Sträcker du vajern så ger du den mer olja. Se till att armen löper lätt och att vajern inte ligger emot någonting så den inte skadas och går av. På bilden ser du även skruven du öppnar för att lufta pumpen. Storlek 10 på skallen.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Modeller fram till 1997 har ett NC system . NC= Normaly closed
Modeller från 1998 har ett NO system NO = Normaly open

Lär er att säga så då det gäller elektriska system i stället för slutande , brytande , öppet , stängt och allt som sägs , då blir det inte fel .

Är tändsystemet orginal och inget utbytt kan man se det på att modeller som har ett NO system så är nödstopps knappen på styret runt .
På modeller med fyrkantig stoppknapp på styret är det NC
Ja det här blir man inte klok på, slutande när hatten är urdragen
Är det NO då, i sitt normala tillstånd är hatten på och inte nödstopp?
https://www.skoterdelen.com/snoskoter/eldelar/sakerhetsbrytare-c-1131-7.aspx

Föresten, tänkte sätta den på vänstersida motsvarande där nykeln sitter,
hur får man bort koppan för att komma åt att skruva dit den? och vart hänger man på den i NST kretsen lämpligast?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Ja det här blir man inte klok på, slutande när hatten är urdragen
Är det NO då, i sitt normala tillstånd är hatten på och inte nödstopp?
https://www.skoterdelen.com/snoskoter/eldelar/sakerhetsbrytare-c-1131-7.aspx

Föresten, tänkte sätta den på vänstersida motsvarande där nykeln sitter,
hur får man bort koppan för att komma åt att skruva dit den? och vart hänger man på den i NST kretsen lämpligast?
Tank kåpan sitter med en skruv på vardera sida mot dynan , sedan lossar du den uppe på bågen som går runt , samt ute mot baljan , så kan du lätta på den för att komma åt . dra ut startsnöret en bit så kommer du åt på den sidan oxå


När tändsystemet är i sitt normala läge = drift ,, då är alltså ett NO= Normaly open tändningsnyckeln i On/ På , Nödstoppen på styret uppe , inte nerslagen ,, Nödlinan med gummi tutan sitter på , så är kretsen öppen . då du drar ut nödstoppen så kortsluter du krettsen / eller sluter den skall man väll säga

Lika så i ett system som är NC , , då allt är som man säger i driftläge en sluten krets , bryter du upp den krettsen med nödstoppen så stannar motorn .

Hoppas det klarnade lite
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland