Vars köpa "racefuel"

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Pure-pf.com har tom i sin webshop.
En chansning är att höra med någon snubbe inom SHRA.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
tackar, nu får vi se om de blir som tänkt, men blir det mkt effekt så var det nödvändigt att köra ca 30% race bränsle, så kan vara bra att veta vars man får tag på de :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Kan någon översätta för en som inte förstår?:)
Toulene är en av dom främsta oktanhöjande additiverna i racebränsle.
Det har väl egentligen bara en nackdel, det är cancerframkallande.
Då det är en icke önskvärd bieffekt hos dom som arbetar med det dagligen har det utgått som ingridiens i race och flygbränsle där det framförallt användes för sisådär 25 år sedan...
För den som tänker sig att använda det i skotern så blir det ganska begränsad exponering, så det är sannolikt inte värre än att sporadiskt utsättas för passiv rökning.
Man kan däremot ha i åtanke att inte stå i avgaserna bara för att det luktar gott, sas...

;-)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Racebränsle är dyrt men ännu dyrare att själv experimentera med olika typer av oktanhöjare och egenkomponerade tillsatser. Svårt att riktigt veta hur mycket oktanhöjande tillsatserna ger. Risken är en havererad motor och för dom pengarna kan man köpa en hel del racebränsle.
Men det är klart, man vet ju kanske inte vilket oktantal motorn behöver och då spelar ju det ingen roll även om man kör med racesoppa.
Förbrukar man mycket bränsle per säsong kanske inte racebränsle är något alternativ med tanke på kostnaden. Rör det sig bara om 20-100 liter/säsong kanske det kan vara värt...?

Kontaktade Aspen och frågade om oktantal givet kompresionsförhållandet, och laddtryck. Dom kunde inte ge någon teoretisk modell då det är väldigt många faktorer som styr, såsom förbränningsrummets form, kylning, AFR m.m. Gissar också att dom inte vågar ge några riktlinjer med risk att dom måste ta ansvar för detta, badwill m.m.
Tolkar detta som att man får testa sig fram själv enligt devisen "gasar tills det rasar".
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Toulene är en av dom främsta oktanhöjande additiverna i racebränsle.
Det har väl egentligen bara en nackdel, det är cancerframkallande.
Då det är en icke önskvärd bieffekt hos dom som arbetar med det dagligen har det utgått som ingridiens i race och flygbränsle där det framförallt användes för sisådär 25 år sedan...
För den som tänker sig att använda det i skotern så blir det ganska begränsad exponering, så det är sannolikt inte värre än att sporadiskt utsättas för passiv rökning.
Man kan däremot ha i åtanke att inte stå i avgaserna bara för att det luktar gott, sas...

;-)
Det är nog så att du blandar ihop toulene med xylene. (vilket också är en booster)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Racebränsle är dyrt men ännu dyrare att själv experimentera med olika typer av oktanhöjare och egenkomponerade tillsatser. Svårt att riktigt veta hur mycket oktanhöjande tillsatserna ger. Risken är en havererad motor och för dom pengarna kan man köpa en hel del racebränsle.
Men det är klart, man vet ju kanske inte vilket oktantal motorn behöver och då spelar ju det ingen roll även om man kör med racesoppa.
Förbrukar man mycket bränsle per säsong kanske inte racebränsle är något alternativ med tanke på kostnaden. Rör det sig bara om 20-100 liter/säsong kanske det kan vara värt...?

Kontaktade Aspen och frågade om oktantal givet kompresionsförhållandet, och laddtryck. Dom kunde inte ge någon teoretisk modell då det är väldigt många faktorer som styr, såsom förbränningsrummets form, kylning, AFR m.m. Gissar också att dom inte vågar ge några riktlinjer med risk att dom måste ta ansvar för detta, badwill m.m.
Tolkar detta som att man får testa sig fram själv enligt devisen "gasar tills det rasar".
Vad är din poäng?
Du vet vad du köper för oktan och "hembrännaren" vet vilket oktantal han blandar.
Vad har motorn med det att göra? Vilket oktantal en motor behöver vid olika parametrar hör inte hemma här.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vilket oktantal en motor behöver vid olika parametrar hör inte hemma här.
Ok, trodde tråden handlade om racebränsle.
Vad det har för betydelse för motorn får vi väl diskutera i en annan tråd.
Fortsätt gärna diskutera om egentillverkat racebränsle. Kan tyvärr ingenting om detta ;-)