Märkes***eritråden...

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Att första årsmodellen av Nytro hade svag subframe och dåliga bussningar i framvagnen är väl det enda problem som ens går att leta upp...
Ja bortsett från att dom är rätt värdelös geometri på då?
Men det är klart, Yamahas motto är väl hellre hållbar än körbar. Så det är ju helt i linje. =)

Kul historia, har bara provkört en Nytro MTX en liten vända, dels hemsk å köra, men var hårt före så låt gå. Och dels kom jag bara 300m innan det började blinka varningslampor och den spottade och fräste och vägrade röra på sig. Faktiskt den enda skoter jag inte ens kommit 500m på.
Och då har jag ändå en hemmapulad TNT från -76 hemma.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Hur mycket skiljer i vikt mellan RS Viking och motsvarande maskiner från Arctic och Polaris? Dvs med fyrtaktare på +120 hk och lågväxel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ingen aning om vad de andra väger.
Men den satans Bearcaten vi hade före var om möjligt ännu sämre då den kokade så fort den kände av ett motstånd utöver sin egenvikt.
Men faktum kvarstår att Grizzlyn från 1984 var en bättre allround arbetsmaskin för skoterklubben än vad RS Vikingen varit, bara Bearcaten har varit sämre.
Och vad berättar nu detta… jo, att de två minsta på marknaden förmodligen är minst på grund av just den anledningen att de inte fyller de krav som ställs av sina användare…
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tjänstevikter:

SkiDoo Renegade 1200 -10: 275 kilo (144")
Yamaha Nytro Xride -14: 278 kilo (153")
Polaris SB Assault 800 -13: 253 kilo (144", 2takt)

Jag ser verkligen inte viktproblemet.

Sedan har jag aldrig förstått det där med att skotrar inte är körbara bara för att det är en viss dekal på huven. Det är en annan sak att köra fyrtaktare, absolut. Men det betyder inte att det inte går att köra, det kräver bara en annan teknik. Precis som på motorcyklar eller bilar för övrigt (de flesta av er är väl dessutom för unga för att ha kört bil med tvåtaktsmotor).
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Att ni har så svårt att förstå......
Har man Yamaha så KÖR man skoter har man polaris, skidoo osv så ÅKER man skoter.:whistle:
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Till Bearcatens försvar så fanns det en relativ enkel lösning till varmgången genom att montera på en oljekylare, men då det var tid för att byta skoter så blev det Vikingen istället.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Att ni har så svårt att förstå......
Har man Yamaha så KÖR man skoter har man polaris, skidoo osv så ÅKER man skoter.:whistle:
fast det är ju precis tvärt om, om du nu inte menar att stå och slita i skotern fast den gör ändå precis som den vill är att köra skoter så visst. men enligt mig kör man skoter om skotern åker dit man själv vill och inte tvärs om.

sen ska vi ju inte glömma att det saknas cirkus 15 l soppa i nytron eftersom dom har så liten tank
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
fast det är ju precis tvärt om, om du nu inte menar att stå och slita i skotern fast den gör ändå precis som den vill är att köra skoter så visst. men enligt mig kör man skoter om skotern åker dit man själv vill och inte tvärs om.

sen ska vi ju inte glömma att det saknas cirkus 15 l soppa i nytron eftersom dom har så liten tank

Om inte DU kan köra skoter, gör det inte till skoterns problem.

Det finns trailtank med 38 liters kapacitet om man vill ha det. Ser inte problemet där heller.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Om inte DU kan köra skoter, gör det inte till skoterns problem.

Det finns trailtank med 38 liters kapacitet om man vill ha det. Ser inte problemet där heller.


Sent from my iPhone using Tapatalk

precis, du ser inte problemen med att köpa till turbo, annan framvagn, boggie, andra fotsteg, tank. och med tanken så kan du lägga på 15 kg till. då är vi uppe i säkert nästan 100 tusen till bara för att få fetaset att vara i närheten till körbar. och vad fan är yamaha original då? blocket är det enda på skoterdjävuln som är original.

jag kan köra min skoter utan problem, men nytron kan jag absolut inte köra, och då har ju yamaha misslyckats eftersom dom andra 4 andra märkena lyckas göra skotrar som alla kan köra, men yamaha misslyckas än en gång
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
givetvis är scania bäst, volvo är ju riktigt tattarmek som går som orm efter vägen totalt utan fjädring, riktigt jävla värdelösa. din jävla lapp eller va du nu är.
Nej, volvo är bättre än scania och nu ska jag förklara varför.

Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Det är nog enklare att berätta var scania är bättre. För det första har scania riktigt dugliga motorer, inget ont om volvos motorer för den delen men scanias motorer har på riktigt hittat hem när det gäller kraft, bränsleförbrukning och hållbarhet. Sen viker inte scania ut hytten lika mycket när man backar runt hörn, den blir lite smidigare och den håller spåret lika bra som en treaxlig bil.

Vad gäller förarergonomi så är det individuellt. Jag föredrar volvo fh16 med nya hytten framför scania. Men en fmx-hytt har däremot sämre ergonomi än en scania.

Scania är klumpiga. Hytten är stor och jävlig så man måste vara försiktig med vart man har hörnen. Taket är lite högre så man måste ha lite koll på diverse mediaprylar när man kör.
Boliden drev ju en ramp mellan renströmsgruvan och gruvan i petiknäs under jord och på ett ställe vid en skarp kurva fanns en bergklack som gjorde att det var svårt att rymmas med en scania. Hursomhelst så tog de till slut in bergteamet som strossade den kurvan så att även scaniorna rymdes i rampen ordentligt. På tal om renströmsgruvan så finns det en raka efter rampen som kallas för "scaniarakan" eftersom att scaniorna alltid går varma just där vid utkörningar.

Ska vi jämföra växellådor kanske? I-shift mot opticruise är inte en speciellt rättvis jämförelse eftersom att I-shift tar opticruise i bajjan. En scania med allisonlåda är inte helt åt helvete men det tillvalet kostar flis och det är svårt att hitta scaniamekaniker som kan skruva i dem. Dessutom har ju scania helt gett upp med bergbilar numera.
Och när det gäller manuella lådor så föredrar jag scanias manuella mot volvos manuella.
Jag vill numera gärna testa den nya dubbelkopplade I-shiften för att än en gång se volvo gå från klarhet till klarhet.

Hur i hela helvete bygger scania sina lastbilar egentligen när ramen GÅR AV bakom sista axeln vid infästningen till flaket? Det är ett scaniasyndrom som alla scanior förr eller senare drabbas av när helt plötsligt flaket lossnar. Bild:

Hytterna är inte bara stora och klumpiga när man kör med en scania. De är även omständiga att byta när det blir dags för hyttbyte. Något som drabbar de flesta lastbilar med jämna mellanrum. Det kan vara allt från någon jävla fågel som backar in i en annan bil (har hänt), glömmer p-bromsen(har hänt) eller att bilen tappar fäste och glider in i väggen. LKs asfalterade snedbanor är notoriska för detta då bergdäck är snorhala om det blir ett oljespill eller vattenansamling.
En underbar hyttbyteshistoria kommer ju från den gamla goda bletabtiden när de fortfarande hade tillredningen och raslastningen i kuj. Ett gäng stod inne på en skiva och en utav snubbarna hade varit ganska uppkäftig mot en av tjejerna och så förklarade han i radion att han skulle visa hur det går till när man backar genom långa orter. Så han sopar i höga 4:an och backar för allt vad tygen håller och när han passerar ett inslag där hon står parkerad och väntar på att ta lass så tänder hon plötsligt innerbelysningen i hytten och visar brösten. Den här stackars killen blir så distraherad när han ser det att han glömmer att backa helt och hållet och viker in hytten i väggen.

Så för att sammanfatta: Scanior är större, tyngre, klumpigare, håller sämre och rasar oftare än volvosar. Därför föredrar jag att köra volvo.

Jag frågade platschefen en gång. Han sa att de hade testat men det funkade helt enkelt inte att ha pitebor under jord. De var svåra att samarbeta med eftersom att de är så dryga, stora i käften och har en världsmästarattityd. Sen kör de sönder väldigt mycket grejer utan att anmäla det vilket lider till både många och oplanerade repstopp.
 
Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Vad gäller chassin
Jag måste verkligen få säga att det är en fröjd att läsa inlägg som är formulerade på en sådan fin svenska. Nuförtiden skriver ju nästan ingen "när det gäller" utan de flesta använder den anglifierade och bastardiserade versionen "när det kommer till".

De har utan konkurrens den bästa ledskotern idag, den kanske bästa arbetsmaskinen och den populäraste uthyrningsskotern.
Men det här lät väldigt virrigt. Yamaha var bra, på 90-talet när man jämförde med andra 90-talsskotrar. Numera har de övriga märkena kommit ikapp yamaha i hållbarhet. Förra veckan lyckades firman få inte mindre än två haverier på två olika Viking 4or. Ett av dem ett motorhaveri. Och fyrtaktsarbetsskotrarna är ännu sämre. På något vis har yamaha lyckats bygga in det sämsta av fyrtakt och det sämsta av tvåtakt i fyrtaktsvikingen så den är helt omöjlig att använda.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
I - Shift har ju racklat extremt mycket . Och fått byta lådor hit och dit, Men nu har dem fått ordning på det ,

Scania har inte förändrats sedan 99 typ, bara lite Xenon och nya lyktor och uppdaterad instrumentpanel.

Jag har kört både Scania och Volvo men förderar Volvon ändå, väntar nu på en ny med I-shift. (Scania var inget att tänka på då dem vet hur man byggde lastbilar, förr i tiden, men dem ser som sagt likadana ut sen 15 år tillbaka, typ )


Och detta med att ramen gått av kan Jag tänka mig att det kan ha slarvats med tipplåsen.....


Dock är detta ett skoterforum :p
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Från köprådsdelen.
Lämnar fritt för tolkning... :)
På söndagen körde jag mest Vipern och jag var helt slut i kroppen. Den kändes så drulig jämfört med Summiten. Så nu oroar jag mig verkligen över hur jag kommer att uppleva Nytron... Summiten är dock inte jättekul på vägar/leder men den duger helt klart. Sambon uppskattade verkligen hur lättkörd den är så det verkade bli hyffsat rätt maskin ändå.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Nej, volvo är bättre än scania och nu ska jag förklara varför.

Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Det är nog enklare att berätta var scania är bättre. För det första har scania riktigt dugliga motorer, inget ont om volvos motorer för den delen men scanias motorer har på riktigt hittat hem när det gäller kraft, bränsleförbrukning och hållbarhet. Sen viker inte scania ut hytten lika mycket när man backar runt hörn, den blir lite smidigare och den håller spåret lika bra som en treaxlig bil.

Vad gäller förarergonomi så är det individuellt. Jag föredrar volvo fh16 med nya hytten framför scania. Men en fmx-hytt har däremot sämre ergonomi än en scania.

Scania är klumpiga. Hytten är stor och jävlig så man måste vara försiktig med vart man har hörnen. Taket är lite högre så man måste ha lite koll på diverse mediaprylar när man kör.
Boliden drev ju en ramp mellan renströmsgruvan och gruvan i petiknäs under jord och på ett ställe vid en skarp kurva fanns en bergklack som gjorde att det var svårt att rymmas med en scania. Hursomhelst så tog de till slut in bergteamet som strossade den kurvan så att även scaniorna rymdes i rampen ordentligt. På tal om renströmsgruvan så finns det en raka efter rampen som kallas för "scaniarakan" eftersom att scaniorna alltid går varma just där vid utkörningar.

Ska vi jämföra växellådor kanske? I-shift mot opticruise är inte en speciellt rättvis jämförelse eftersom att I-shift tar opticruise i bajjan. En scania med allisonlåda är inte helt åt helvete men det tillvalet kostar flis och det är svårt att hitta scaniamekaniker som kan skruva i dem. Dessutom har ju scania helt gett upp med bergbilar numera.
Och när det gäller manuella lådor så föredrar jag scanias manuella mot volvos manuella.
Jag vill numera gärna testa den nya dubbelkopplade I-shiften för att än en gång se volvo gå från klarhet till klarhet.

Hur i hela helvete bygger scania sina lastbilar egentligen när ramen GÅR AV bakom sista axeln vid infästningen till flaket? Det är ett scaniasyndrom som alla scanior förr eller senare drabbas av när helt plötsligt flaket lossnar. Bild: [
Hytterna är inte bara stora och klumpiga när man kör med en scania. De är även omständiga att byta när det blir dags för hyttbyte. Något som drabbar de flesta lastbilar med jämna mellanrum. Det kan vara allt från någon jävla fågel som backar in i en annan bil (har hänt), glömmer p-bromsen(har hänt) eller att bilen tappar fäste och glider in i väggen. LKs asfalterade snedbanor är notoriska för detta då bergdäck är snorhala om det blir ett oljespill eller vattenansamling.
En underbar hyttbyteshistoria kommer ju från den gamla goda bletabtiden när de fortfarande hade tillredningen och raslastningen i kuj. Ett gäng stod inne på en skiva och en utav snubbarna hade varit ganska uppkäftig mot en av tjejerna och så förklarade han i radion att han skulle visa hur det går till när man backar genom långa orter. Så han sopar i höga 4:an och backar för allt vad tygen håller och när han passerar ett inslag där hon står parkerad och väntar på att ta lass så tänder hon plötsligt innerbelysningen i hytten och visar brösten. Den här stackars killen blir så distraherad när han ser det att han glömmer att backa helt och hållet och viker in hytten i väggen.

Så för att sammanfatta: Scanior är större, tyngre, klumpigare, håller sämre och rasar oftare än volvosar. Därför föredrar jag att köra volvo.

Jag frågade platschefen en gång. Han sa att de hade testat men det funkade helt enkelt inte att ha pitebor under jord. De var svåra att samarbeta med eftersom att de är så dryga, stora i käften och har en världsmästarattityd. Sen kör de sönder väldigt mycket grejer utan att anmäla det vilket lider till både många och oplanerade repstopp.
haha vilka jävla svar du kommer med, jävlat klockrent, om det nu inte var för att du gillar volvo:hahaha: är ju precis skitsamma att hytten är större på en scania, bara bra och skönt, varenda gång man ska in/ut i volvon så snubblar man ju pga av deras värdelösa insteg, inredningen är ju skitäcklig, skrammlar och slår i precis varenda liten detalj och stolarna är så jävla äckliga, finns inte en skön stol i volvo, sen går det inte att sänka stolen nog mycket heller. i scania sitter man kungligt, inget skrammel, helt enkelt bra komfort, som att jämföra lada mot mb. sen har vi volvos värdelösa mittdiffar som inte håller för att köra mittdiffat, en scania kan man köra mittdiffat tamigfan hela sommarn om man så vill det. i-shiten är ju också värdelös, den är ju så seg då den växlar, och med deras trötta och tråkiga motorer så får man ju psykbryt, deras manuella lådor går inte att växla, det är som att vispa i en bunke med frysen sirap, i en scania så hoppar växlarna i efter ett lätt tryck mot den växeln man ska ha i, med ett riktigt läge till skillnad från volvo som är helt utan lägen i lådorna. så jag förstår varför volvo lägger så mycket energi på i-shiten, eftersom ingen orkar växla en manuell volvo låda, och eftersom det är manuell man ska köra så är det ännu en anledning att inte köra volvo.
inte ens speglarna sitter rätt på en volvo, i vidvinkelspeglarna ser man ju inget då dom sitter så långt ner, så är ju jävligt att backa med släp jämfört med scania. och till sist så är inte ens skrivaren är bra i volvo, man får man inte stänga av bilen om man har tänkt att man ska få fram hur länge man stått, man vrider på tändningen, felmedelande efter felmedelande (förstår varför våran verkstad säger att om det inte lyser rött så är det bara skita i) dyker upp, och när man väl fått bort dom så tar det en minut till innan displayen uppdaterar så man ser vad som står på den. på scania behöver man ju inte ens vrida igång tändningen för att se på skrivaren

sen är ju volvo ruggigt fula, volvo är vad det alltid varit, en riktig sosse container, medans scania är så ruggigt porriga, spelar ingen roll att dom haft samma hytt i 15 år, varför ändra på ett vinnande koncept