Märkes***eritråden...

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
då man till och med måste köpa nå plåtar för att flytta fästet till främre svingen säger väl allt, antingen helt felbyggt, eller all vikt i fronten. troligt det är båda 2
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Vintern blir spännande. Jag är nog ganska märkesoberoende person. Jag vill ha saker som passar mig i kombination med en rimlig kostnad. Jag är nog snål i grund och botten dessutom då jag har jobbat till mig varenda krona så jag undviker gärna onödiga utgifter.
Jag planerade för några år sedan att skaffa mig en renegade 800 (800R motorn) men efter lite efterforskningar så sket jag i det pga att kolvbyte verkade vara en servicepunkt där intervallen verkade variera mellan 5-500 mil...lite överdrivet kanske men inte helt utan sanning (och jag har skruvat så mycket bilar, motorcyklar, skotrar så jag är less på det, jag har inte tid heller).

Så det blev en nytro istället (rtx se som säsong 2 blev förlängd till xtx som jag egentligen ville ha från början). Den har just nu gått 1019 mil. Den utrustades ny med oilitebussningar i framvagnen så den är inte direkt glapp någonstans förutom lite i skidorna och dämparna behöver renovering. Chassit känns OK men fotstegen är ju konstruktionsmässigt lite mjuka och de släpper ju inte ut snön. Jag har till den här säsongen satt dit dess 3:e rem. De föregående remmarna har hållit i 500 mil/styck och de är dessutom ganska billiga. Utöver detta så är det bytt startrelä och slides. Jag kör utan turbo och är (hör och häpna) ändå ganska nöjd med effekten. Visst hade turbo varit kul men jag har väl vuxit upp tillräckligt och insett att jag inte är purung och de är ju inte stendöda original heller. Jag har haft skitkul med den skotern. Men visst har den sina baksidor. Den är, framförallt på vårkanten, tungstyrd när det är hårt före och kanske lite drulig ibland men inget överdrivet. Jag kör mestadels utanför led i skog och på myrar. Jag är inte så intresserad av bergsklättring då jag inte har psyket för det så där kan jag inte uttala mig. (Innan hade jag en Lynx Forest Fox just för att kunna ta mig fram i lugnt tempo i snårskogen). I princip så funkar Nytron bättre på varenda punkt för min körning jämfört med foxen...efter fjäderbyte i variatorn och förlängningen så går den krypköra lika bra eller bättre med än foxen. Nackdelarna är att den är lite väl bred och de är kassa att backa med (men det är alla skotrar utan flip...)

Angående kommande vinter så har jag utökat skoterparken med en Summit XM 800 146". Det verkar ju som 800 e-tec är hyffsat driftsäkra så därför vågade jag chansa på en sån. Dock är jag ganska säker att den kommer att behöver renoveras i motorn långt före nytron. Den kommer att garanterat behöva ny rem tidigare så också.

Jag har dock hunnit köra den så pass att jag kan enkelt konstatera att den är väldigt lättkörd och det var ett av kriterierna när jag skaffade den då det är min sambo som ska ha den primärt. Jag tror dock att nytron är roligare på led. Så i vinter kan jag välja skoter lite hur som helst beroende på vart jag ska köra (om jag ska ut själv vill säga).

Sen den här otroliga vikthysterin på maskinerna...jag tycker det är hysteriskt kul när folk sitter och jämför enstaka kilon hit eller dit. Kylsystem som är underdimensionerade för att spara en par kilon etc. Jag skulle kunna sticka ut näsan och påstå att om många av dessa kollade på sin egna kroppshydda så skulle de kunna kompensera dessa kilon lätt genom att skippa en chipspåse i veckan eller så... Då kanske de skulle orka bryta runt en Nytro också i skogen ;-) Man slipper ju om inte annat skaffa ett dyrt gymkort :)

Nu är jag som ni förstår ingen extremåkare på något vis MEN å andra sidan så det nog ytterst få som är det till den grad att de kan utnyttja dagens maskiner till max, eller ens i närheten... Det är nog snarare att man vill ha det som på pappret är det bästa och det är ju fantastiskt intressant att hemskt många är villiga att slanta upp 20-30-40 000:- i förlust år efter år bara för att ha det värsta. Det är dock inte något jag bryr mig nämnvärt i då det inte är mina pengar och jag får ju möjligheten att slippa ta den smällen när jag köper en beggad maskin :)
Ska Jag vara ärlig har nog dem flesta på denna tråd . 'arbetat sig till skotern' tror inte DU är ensam om det så inga plus poäng där... :'( :'( :'(

Jag vet inte vad du pratar om underdiensionerat kylsystem då Yamahan går varm direkt man åker två på den efter leden. Har ALDRIG vart med om det med 2 -t. När skoter leden är stenhård och isig, så kokar Nytron hela tiden och så är det stenhårt i terrängen så det inte blir kylning där heller, Jag vet eftersom Jag bara hann 100 mil innan Jag ledsnade på det och köpte något som svarar på gasen och bjuder upp till skidres utan att kräva ett gupp eller likanande.

Dock är en Yamaha 4t utan turbo ungefär lika 'pigg' som en Ski-doo Formula 500 -97. Hann 100 mil med min innan Jag ledsnade och köpte en SnöSkoter igen. (2taktare)


Att köra med en 4-t i mjuksnö är som att kasta en sten rätt ut i mjuksnön . Sjunker.

Vill man åka driftsäkert EFTER leden eller på fjälls utan träd ivägen , så ska man välja en Yamaha, men vill man köra Snöskoter, ska man ha 2-takt...

Då dras det i smilebandet när man gasar, med 4-t utan Snurbo så blir det samma min som när man skrapar en trisslott utan vinst.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Då dras det i smilebandet när man gasar, med 4-t utan Snurbo så blir det samma min som när man skrapar en trisslott utan vinst.
fast att skrapa en triss och bli förvånad över att man inte vann finns inte, så minen att köra en yamaha är ännu ledsnare än en triss utan vinst
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Uttrycker du dig utifrån erfarenhet nu? Hmm,min självtroende Norrbottning?
Varje gång jag kollat upp faktiska tjänstevikter så har det inte skilt mer än några kilo hit eller dit, och inte till något särskilt märkes favör. Undantaget de värsta lössnömaskinerna idag, där Polaris har en särställning med låg vikt. Men under hela perioden 1977-2007 (om vi väljer den trettioårsperioden som jag har hyfsad egen överblick över och ryktet om tyngd har alltid funnits där) så har det helt enkelt inte stämt. :)

Däremot har förstås Yamaha, liksom alla andra märken, tillverkat en hel del modeller som varit riktigt kassa i snö. Men poängen är att det inte sitter i märket.
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Gjorde ett aktivt val för tre år sedan att ge fan i BRP, kändes lite som att köra Italienska sportbilar, man hade råd att köpa dem men underhållskontot liknade Burkina Fasos budgetunderskott. Och jag använder skotern i jobbet bitvis så är det en stor fördel att slippa aktivera nödsändaren när jag vill hem.

Polaris... När jag blir rik ska jag köra det.

Arctic kan jag inte gnälla på då det är dem som möjliggjort att det går att köra en 4t utanför leden...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vems fel är det då? :pop2:
"Fel"? På vilket sätt är Yamaha SRX sämre än Polaris Ultra? Eller sämre än SkiDoo Blizzard 5500 om vi tittar på den generationen? Tvärtom har Yamaha gjort relativt sett bra snögångare för sitt segment, tex Excel-V eller Venture TF som bägge tillhörde de absolut bästa touringskotrarna i snö. BR250TF och Viking var på sin tid i klass med de bästa skandinaverna och för att nämna några riktiga blysänken från de amerikanska tillverkarna kan vi ju dra upp SkiDoo Trapper 600, AC El Tigré och Polaris med X-tra12-chassit. Det finns fler. Jag tror banne mig att just SkiDoo har gjort fler skotrar som är riktigt kassa i snö än vad Yamaha har gjort, märkligt att inte det är SkiDoo som har ryktet? Ockelbo har inte gjort en enda modell som är direkt dålig i snö, knappt Lynx (när de var en egen tillverkare) heller. Men det är definitivt andra typer av skotrar också.

En sak som Yamaha var förjävla tröga på, det var att montera riktiga mattor på skotrarna. De var anpassade till USA-s fina leder och uppenbarligen tyckte Yamaha att den skandinaviska marknaden var för liten för att ägnas lite extra energi åt. Man körde med 19 eller 22 mm kammar när konkurrenterna hade 32 eller 38. Först 2011 eller 2012 dumpade man ledmattorna och monterade vettiga snömattor på sina maskiner och då blev det annat. Exempelvis fick Apex XTX bättre betyg i lössnö än Crossfire 800 för några år sedan, det hade väl få trott som inte provat själv.

En annan aspekt har varit fyrtaktsmotorn, och då inte så mycket vikten som det som händer när man släpper gasen... dvs den bromsar och flyttar därmed vikten framåt. Det krävs en helt annan körstil och det är definitivt svårare att köra en fyrtaktare i lössnö, det är jag den förste att understryka. Men det är en egenhet och handlar om vana, precis på samma sätt som med en motorcykel med kraftig motorbroms i jämförelse med en som inte har det.
I jämförelse med andra snöskotrar med fyrtaktsmotorer är det heller ingen större skillnad... det är inte märket, som sagt.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.374
166
63
Offerdal, Jämtland
Ska Jag vara ärlig har nog dem flesta på denna tråd . 'arbetat sig till skotern' tror inte DU är ensam om det så inga plus poäng där... :'( :'( :'(

Jag vet inte vad du pratar om underdiensionerat kylsystem då Yamahan går varm direkt man åker två på den efter leden. Har ALDRIG vart med om det med 2 -t. När skoter leden är stenhård och isig, så kokar Nytron hela tiden och så är det stenhårt i terrängen så det inte blir kylning där heller, Jag vet eftersom Jag bara hann 100 mil innan Jag ledsnade på det och köpte något som svarar på gasen och bjuder upp till skidres utan att kräva ett gupp eller likanande.

Dock är en Yamaha 4t utan turbo ungefär lika 'pigg' som en Ski-doo Formula 500 -97. Hann 100 mil med min innan Jag ledsnade och köpte en SnöSkoter igen. (2taktare)


Att köra med en 4-t i mjuksnö är som att kasta en sten rätt ut i mjuksnön . Sjunker.

Vill man åka driftsäkert EFTER leden eller på fjälls utan träd ivägen , så ska man välja en Yamaha, men vill man köra Snöskoter, ska man ha 2-takt...

Då dras det i smilebandet när man gasar, med 4-t utan Snurbo så blir det samma min som när man skrapar en trisslott utan vinst.
Märkligt...jag har inga isrivare och när jag skjutsar barnen (normalt sett har jag med mig tvillingpojkarna som väger ca 35kg/st, dvs tillsammans lika mycket som en normal vuxen person). Jag har aldrig fått den till att gå varm och i våras var ju lederna i princip ren isgata. Jag kan ju tillägga att jag tidigare i vintras skulle guida ett gäng herrar som alla körde diverse olika polarisar. Det var en par Pro RMK 800, en assult 800, en pro rmk 600, en summit xm 800 154" och svågerns viper mtx. Vi skulle åka ca 1 mil efter led innan det var fritt fram för dem att leka av sig. Vi kom ju inte ens 1 km efter leden innan de med pro 800 maskinerna började ge sig ut i kanten av leden för att hitta lite lösare snö. De fick stanna och sparka loss lite snö och lägga på tunneln etc, isrivarna tror jag åkte ner efter 100 m. Jag har aldrig varit med om att 1 mil har tagit så lång tid för vi fick stanna och vänta på dem flera gånger. Hur kul är det?!? En skoter är kul att köra , inte att stå och titta på och torrbryta. Summiten som var med hade inte heller isrivare och den verkade funka hela dagen. Som sagt jag har inga isrivare på nytron och har aldrig haft varmgång...vi får väl se hur det går med vår summit om man måste investera i ett par rivare. Kan tillägga att jag inte hade några större bekymmer att följa med gänget med långa mattor och massa effekt när de började leka. Hade ju liksom inget val. Jag kanske fick jobba lite hårdare än dem men det var ett fint träningspass.

Angående surt förvärvade slantar så var inte jag ute efter några pluspoäng från vare sig dig eller någon annan utan det var ett konstaterande att jag ogärna lägger ut pengar i onödan på tex kolvbyte om jag istället kan köpa en maskin som kanske är lika kul för mig men som även håller. Jag är helt övertygad om att de flesta jobbar ihop sina slantar till sin skoter för jag har svårt att tro att någon får bidrag från staten till nöjesfordon. (Är dock lite brydd hur 16-20-åringar som går skola har råd med 150 000:- maskiner men det har inte jag något med att göra)...misstänker att de flesta maskiner är ägda av ett finansbolag eller en bank, toppeninvestering :)

Men kul för dig att du hittade en 2-taktare du är nöjd med. Jag hoppas jag blir nöjd med min och slipper otrevliga ekonomiska överraskningar, snål som jag är ;-) Nytron är jag ju redan mer eller mindre nöjd med hittills så vi har helt enkelt olika syn på det här med skoter.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.374
166
63
Offerdal, Jämtland
Nu ljög jag i förra inlägget, Nytron varnade för varmgång en gång i fjol när jag hade den på tomgång väldigt länge när jag packade ner resten av familjen i pulkan m.m. Då tändes faktiskt en lampa.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Den tänds tydligen vid 72 (84?) grader, dvs helt i onödan. Den röda tänds strax under 100 grader, och kokning uppstår vid ca 120 grader i ett trycksatt kylsystem. Det finns ju dessutom en radiator med en fläkt som drar igång strax efter gula lampan har tänts.

Den gula lampan är löjligt nog inte ett tecken på att den har gått varm, utan på att den kanske snart kommer att göra det...

Heder åt Lynx, som har kylare hela vägen i tunneln och tillval på elfläkt även på lössnömaskinerna. Jag skulle helt klart kunna ha en sådan, den är ju gjord för att fungera IRL.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Lägg på ett antal kilo för batteriet och kablaget som behövs för att överhuvudtaget kunna starta...


Det omoderna skrotet från Rotax.
Få se nu...
Vad har Apexmotorn som är modernt? Elektronisk bränsleinsprutning som kom i bilar på (?) 70-talet?
Eller menar du flerventilsteknik med överliggande som kom... när?
Eller vad är det som är så modernt?

E-tecen har då betydligt modernare teknik.
Den väger mindre än en Apexmotor.
Den har högre litereffekt.
Den drar mindre bränsle.


Puckon eller inte. Folk har insett att en relativt lätt skoter med bra körbarhet är att föredra framför en tyngre maskin som är tungkörd, även fast motorn håller i 10.000mil.
Det är därför Yamaha inte säljer bättre än de gör.
Ha Ha kunde inte ha sagt det bättre själv. :eyebrows:
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Så stora var de ju inte... Men nog tycker åtminstone jag att Apexmotorn är hyfsat konkurrenskraftig. Att den sedan sitter i en tung ledskoter med servostyrning och inte i en superlättad klättrare är kanske synd om man nu skall försöka jämföra, men motormässigt finns väl egentligen inget jämförbart. Sade någon ACE 900? Fniss

Jag har ju nu kört väääldigt mycket Yamaha Nytro Venture osv och jämfört med dom är 900 ACE i Grandtour och Xtrim chassi överlägsen Nytro och Venture. Helt enkelt en dröm i motor upplevelse, tyst stark snål men framför allt är skotrarna överlägsna i stort och smått. I framtiden tror jag att de flesta av oss kommer att betrakta den som den första seriösa fyrtaktaren som inte var nostung så det stör
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag har ju nu kört väääldigt mycket Yamaha Nytro Venture osv och jämfört med dom är 900 ACE i Grandtour och Xtrim chassi överlägsen Nytro och Venture. Helt enkelt en dröm i motor upplevelse, tyst stark snål men framför allt är skotrarna överlägsna i stort och smått. I framtiden tror jag att de flesta av oss kommer att betrakta den som den första seriösa fyrtaktaren som inte var nostung så det stör
Tja, Adventure ACE 900 är precis lika nostung, väger 30 kg till men saknar 40 hk...
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
900 ACE har 10 HK mer än Venture men det spelar mindre roll. De 900 ACE jag kört är maskiner som känns 30 år modernare än allt Yamaha har. Yamaha är inte bara distanserade av alla lätthanterliga 2taktare de är i frånkörda på sin egen hemma plan 4takt.

Läs artikeln och provkör själv ska du få se hur en modern 4taktare ska vara.