Märkes***eritråden...

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du säger ju emot dig själv:



Enligt din filosofi så är påverkar ju i detta fall bilen dom tävlar med endast 1%
Resten, 99% är förarskicklighet.

Men sen skriver du:


Alltså har tom. du fattat att fordonet man kör påverkar i betydligt större utsträckning än 1%
Waldegård hade inte en chans i en Saab V4 när Audi släppte sin Quattro.
Att sen Waldegård längre fram kör en sån bil säger väl allt om hur viktig bilen är.

Alltså har fordonet stor betydelse.
Det har ca 85% av skoterköparna också förstått och därför valt att köra nåt annat än Yamaha.

Utvecklingen går självklart framåt och vem utom du skulle jämföra Saab V4 med Audi Quattro? Men jämför istället Saab V4 med Opel Kadett vilket är mer relevant. Men jag kan ju kontra med att Yamaha Sidewinder är överlägsen Polaris Storm i djupsnö. :D

Som jag ALLTID sagt: Polaris gör för tillfället de mest specialiserade djupsnömaskinerna. De är lättast, mest lättkörda och mest kompetenta för det speciella ändamålet. Men det finns ett pris för detta också i form av dålig hållbarhet, icke utprovade lösningar osv.
Där jag försvarar Yamaha från osakliga påhopp är när man pratar om begreppen "vikt" och "fyrtaktsmotor" och inte har verkligheten klar för sig.
En tvåtaktsskoter med samma vikt (tex Lynx Boondocker) är den som det skall jämföras med, och där är skillnaden mest körstil och vana vid den aktuella maskinen. Rimligen har också Lynxen förutsättningar att klara mer allroundanvändning än de mer specialiserade skrååkningsmaskinerna.

Ur mitt perspektiv - och jag har varit med ett tag - så är just "Yamaha-bashingen" något som förekommit i alla år, först när man tittar i backspegeln kan man bedöma hur Yamahamaskinerna stått sig i den samtida konkurrensen och med facit i hand kan vi ju alla se att Yamaha aldrig varit tyngre eller sämre än konkurrenterna i samma segment. De stora viktskillnaderna är snarare mellan Polaris PRO-modeller och övriga märken och det är egentligen BRP som började viktjakten med sitt XP-chassi (som mycket riktigt inte höll).

Däremot har Yamahamaskinerna ofta levererats med lågkamsmattor anpassade för amerikanska leder - trots att Yamaha Sverige bönade och bad om annat. Först 2011 levererades maskinerna med samma typ av matta som konkurrenterna i resp segment.

Så - Yamaha är långt ifrån bäst på allt, alla har sina för- och nackdelar men grunda åsikter på fakta, inte fördomar. Och idag är ju Yamaha den enda tillverkare som erbjuder moderna högpresterande fyrtaktsmotorer i en snöskoter. Helt enkelt för att de har tillgång till hur många som helst inom koncernen. Och där sker utvecklingen fort.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Ta och kolla in "Polaris 2016" tråden i det forumet vettja :) Verkar vara en fruktansvärt välbyggd maskin axysen med i princip INGA problem alls hahaha! Ojojoj vilken dynga... Förövrigt så blev ju fan inte Pro ride (heter det så?) chassiet ordentligt byggt mellan 2011-2015 innan dom släppte ett nytt chassie heller! "Lättast och kliver upp bäst på snön etc etc, bla bla bla Chris Burandt är så cool bla bla" Jo, mycket på hans polarisar är ju original från fabrik också...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Ta och kolla in "Polaris 2016" tråden i det forumet vettja :) Verkar vara en fruktansvärt välbyggd maskin axysen med i princip INGA problem alls hahaha! Ojojoj vilken dynga... Förövrigt så blev ju fan inte Pro ride (heter det så?) chassiet ordentligt byggt mellan 2011-2015 innan dom släppte ett nytt chassie heller! "Lättast och kliver upp bäst på snön etc etc, bla bla bla Chris Burandt är så cool bla bla" Jo, mycket på hans polarisar är ju original från fabrik också...

A-C är ju då inte bättre iaf, samt betydligt mycket sämre finish samt körbarhet. så då är ju valet enkelt, man väljer polaris eftersom dom inte håller ihop bättre/sämre än en A-C, men fan så mycket bättre att köra. bättre köpa nåt som tillverkaren iaf lyckats med köregenskaperna än att köpa något som enbart är skit
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
A-C är ju då inte bättre iaf, samt betydligt mycket sämre finish samt körbarhet. så då är ju valet enkelt, man väljer polaris eftersom dom inte håller ihop bättre/sämre än en A-C, men fan så mycket bättre att köra. bättre köpa nåt som tillverkaren iaf lyckats med köregenskaperna än att köpa något som enbart är skit
Nja...nu lugnar vi ner oss lite. Du påstår alltså att en polaris INTE håller ihop sämre än en arctic? På riktigt? Jag håller helt med om att det är ett grymt chassie att köra (när det håller ihop) och att axysen är faktiskt fin att titta på, men där slutar det positiva med en polaris också tyvärr :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Nja...nu lugnar vi ner oss lite. Du påstår alltså att en polaris INTE håller ihop sämre än en arctic? På riktigt? Jag håller helt med om att det är ett grymt chassie att köra (när det håller ihop) och att axysen är faktiskt fin att titta på, men där slutar det positiva med en polaris också tyvärr :)
hur många updateringar och ändringar från år till år har a-c gjort sen dom kom med proclimb chassiet? är ju typ tusen ändringar, och flyttat boggie infästningarna så ofta så det inte kan finnas kvar något material i tunneln där, bara oanvända bulthål eftersom det bara misslyckats
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
hur många updateringar och ändringar från år till år har a-c gjort sen dom kom med proclimb chassiet? är ju typ tusen ändringar, och flyttat boggie infästningarna så ofta så det inte kan finnas kvar något material i tunneln där, bara oanvända bulthål eftersom det bara misslyckats
uppdateringar och ändringar ja...men det är viss skillnad mot att hålla ihop sämre det... det ramlar lös boggiehjul, mattorna drar snett, drivaxeln skramlar, bromsen skramlar, framvagnar lossnar, framvagnar går av etc etc...plus att motorn är mindre driftsäker... men dom är ju lätta iallafall och arctics kåpor kan vara lite besvärliga att sätta tillbaka ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
893
113
Stora Blåsjön
uppdateringar och ändringar ja...men det är viss skillnad mot att hålla ihop sämre det... det ramlar lös boggiehjul, mattorna drar snett, drivaxeln skramlar, bromsen skramlar, framvagnar lossnar, framvagnar går av etc etc...plus att motorn är mindre driftsäker... men dom är ju lätta iallafall och arctics kåpor kan vara lite besvärliga att sätta tillbaka ;)
kanske är så .. men man slipper boggningarna som ac 800an lider utav.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Samt att man slipper byta primär variatorn med ca 300 mils intervall pga korsett spricker och inte går att köpa nytt, utan man måste köpa en ny variator för ca 5500 hos a-c. Boggiehjul flyger loss även på a-c, segstartade, även varma brukar dom iaf behöva 3-4 drag för att starta. Min är då knäpptyst från broms, drivaxeln, framvagnen håller ihop, kåporna passar bra samt en gammal hederlig tankmätare i tanklock, a-c:s mätare är ju ett skämt och inte ens ett kvast skaft går ner i tanken så är omöjligt och se hur mycket soppa man har, styrglapp som en gammel Yamaha med termos framvagn samt absolut inget styrutslag. Enda som är bättre är att motorn är driftsäkrare, men att byta kolvar är billigare än att byta variator så även där är polaris billigare i längden
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ta och kolla in "Polaris 2016" tråden i det forumet vettja :) Verkar vara en fruktansvärt välbyggd maskin axysen med i princip INGA problem alls hahaha! Ojojoj vilken dynga... Förövrigt så blev ju fan inte Pro ride (heter det så?) chassiet ordentligt byggt mellan 2011-2015 innan dom släppte ett nytt chassie heller! "Lättast och kliver upp bäst på snön etc etc, bla bla bla Chris Burandt är så cool bla bla" Jo, mycket på hans polarisar är ju original från fabrik också...
Påstår inte att Polaris på något sätt är felfria, men kan iaf nämna att Burandt kört sista sju-åtta åren med hyrskotrar från det märket av vilka han iaf fram till 2015 betalade dom själv.
Bortsett från dekalkit och i vissa fall stötdämpare och i några enstaka exemplar även turbokonverterade -men i samtliga tillfällen knappast något som bidrar till driftsäkerheten på nåt sätt.

Han bytte för övrigt från Arctic, men det antar jag att du fått med dig? ;-)
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Samt att man slipper byta primär variatorn med ca 300 mils intervall pga korsett spricker och inte går att köpa nytt, utan man måste köpa en ny variator för ca 5500 hos a-c. Boggiehjul flyger loss även på a-c, segstartade, även varma brukar dom iaf behöva 3-4 drag för att starta. Min är då knäpptyst från broms, drivaxeln, framvagnen håller ihop, kåporna passar bra samt en gammal hederlig tankmätare i tanklock, a-c:s mätare är ju ett skämt och inte ens ett kvast skaft går ner i tanken så är omöjligt och se hur mycket soppa man har, styrglapp som en gammel Yamaha med termos framvagn samt absolut inget styrutslag. Enda som är bättre är att motorn är driftsäkrare, men att byta kolvar är billigare än att byta variator så även där är polaris billigare i längden
Att byta primär på 300 mil är ju inte nåt som står i serviceboken att det ska göras direkt, jag vet då betydligt fler som sluppit byta variatorn än dom som har.... Segstartad är dom inte heller, 3 drag kall och 1 drag varm är det då för mig ungefär (men jag kanske är biffigare än dig) ;) Vad ska du ner med ett skaft i tanken att göra då? Är det därför polaris motorer rasar på löpande band för det kommer massa bark in i motorn? :D Ja jag får gratulera att din hållit ihop så bra, men jag antar att du har en komplett ny skoter på hyllan i delar utifall att? :)
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
eventuellt störra problem som uppstår på arctic är skit bakom styret, problemen med polaris är skit från fabriken.
word.. eller skulle mer säga såhär, den som klagar hit å dit på den ena å den andra skotern, den är för tung, den är för lätt etc etc är nog mest skit bakom styret, MEN förmodligen kung bakom tangentbordet ;)
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Att prata finnish och bra passform på sakerna och moderna grejer , då nämner man inte ens Arctic eller Polaris.

Dålig passform på kåporna och motorerna är inte lika moderna som E-tec..

Polaris elstart suger ju rent utav , när det är 30 grader så funkar inte ens elstarten. (samma med deras Fyrhjulingars startmotorer)
Arctic är ju också extremt segstartade.

Polaris envisas med 2017 modell att behålla A-armarna av Aluminium, dem håller inte ens för liten stubbkännning så böjs dem ju . Nä tacka vet Jag stål på sådana saker.

.
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
word.. eller skulle mer säga såhär, den som klagar hit å dit på den ena å den andra skotern, den är för tung, den är för lätt etc etc är nog mest skit bakom styret, MEN förmodligen kung bakom tangentbordet ;)
Jo nog finns det gott om sånna kungar! Jävligt dyra dekalkitt, dämpare, v-kitt och massa annat lull på 155":arn som mest snurrar runt på en platt myr hela dagarna ändå :D
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Att prata finnish och bra passform på sakerna och moderna grejer , då nämner man inte ens Arctic eller Polaris.

Dålig passform på kåporna och motorerna är inte lika moderna som E-tec..

Polaris elstart suger ju rent utav , när det är 30 grader så funkar inte ens elstarten. (samma med deras Fyrhjulingars startmotorer)
Arctic är ju också extremt segstartade.

Polaris envisas med 2017 modell att behålla A-armarna av Aluminium, dem håller inte ens för liten stubbkännning så böjs dem ju . Nä tacka vet Jag stål på sådana saker.

.
i 30 minus behövs inte elstart på polaris, startar ändå på 3:e draget, och även våra hjulingar startar i dom graderna utan problem. däremot slö-tec gillar inte såna kallstarter. brps kåpro är ju inte särskilt bra heller, ta lynx kåpor som exempel, hur många har tappat dom kåporna medan dom kört? sen passar då kåporna på min jävligt bra, behövs inte brytas nå för att gå i rätt.
nä dina moderna e-tecar rasar ju efter 20 mil, så det håller jag mig från.
bättre a-armarna är mjuka, brp blir ju sneda i chassit vid minsta påkänning, och man måste byta s-modul, mer jobb med det.

hör att du aldrig testat nå annat än brp och nytro, lite roligt att du valt 2 skitmärken på raken
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
i 30 minus behövs inte elstart på polaris, startar ändå på 3:e draget, och även våra hjulingar startar i dom graderna utan problem. däremot slö-tec gillar inte såna kallstarter. brps kåpro är ju inte särskilt bra heller, ta lynx kåpor som exempel, hur många har tappat dom kåporna medan dom kört? sen passar då kåporna på min jävligt bra, behövs inte brytas nå för att gå i rätt.
nä dina moderna e-tecar rasar ju efter 20 mil, så det håller jag mig från.
bättre a-armarna är mjuka, brp blir ju sneda i chassit vid minsta påkänning, och man måste byta s-modul, mer jobb med det.

hör att du aldrig testat nå annat än brp och nytro, lite roligt att du valt 2 skitmärken på raken


Måste fråga är det nått skoter märke som i dina ögon fungerar? Och inte skär när du ska dra igång den.

För du verkar ändra dig konstant om vad som är skit och vad som är bra.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Måste fråga är det nått skoter märke som i dina ögon fungerar? Och inte skär när du ska dra igång den.

För du verkar ändra dig konstant om vad som är skit och vad som är bra.
Vars har jag ändrat mig? Enda jag sagt som varit bra om brp är yetin som faktiskt gått utan några problem.

Och egentligen är ju skotrar bara skit, tyvärr. Men polaris är bäst
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Och egentligen är ju skotrar bara skit, tyvärr. Men polaris är bäst
O'jadå...!! :hmmmm2: Har nog inte sett så mycket smågnäll om ett fabrikat över en säsong som den i tråden POLARIS 2016. Åtminstone inte sedan häxjakten om Polaris fotsteg var som hetast.
Men då var det enbart om ett enda fel (precis som med BRP:s remmar) men 2016-tråden är ju full av nya ägare som är missnöjda med massor av saker... Men du har ju facit, så det är klart att Polaris är bäst av allt skrot :madgrin: Förutom den tuktade Yetin förstås :eyebrows:
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
i 30 minus behövs inte elstart på polaris, startar ändå på 3:e draget, och även våra hjulingar startar i dom graderna utan problem. däremot slö-tec gillar inte såna kallstarter. brps kåpro är ju inte särskilt bra heller, ta lynx kåpor som exempel, hur många har tappat dom kåporna medan dom kört? sen passar då kåporna på min jävligt bra, behövs inte brytas nå för att gå i rätt.
nä dina moderna e-tecar rasar ju efter 20 mil, så det håller jag mig från.
bättre a-armarna är mjuka, brp blir ju sneda i chassit vid minsta påkänning, och man måste byta s-modul, mer jobb med det.

hör att du aldrig testat nå annat än brp och nytro, lite roligt att du valt 2 skitmärken på raken
Jag tycker vi kan vara lite snälla med Brp åkarna på deras internationella dag. Skärtorsdagen.

Så Brp är typ också bra!