Märkes***eritråden...

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Om du tittar på blocket vilka priser som begärs för 600-or från 2008-2012 så ser du att de trots högre ursprungspriser har ett betydligt lägre andrahandsvärde än motsvarande Nytro. Även 800-or är billigare och då kostade de ca 25.000kr mer då de var nya. Många gånger är de DESSUTOM påkostade flera tiotusentals kronor i reparationer.

Mer värda kanske du tycker, men uppenbarligen har marknaden en annan uppfattning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja begära kan man ju. Om man blir av med den är ju en annan sak. På blocket finns 221st Nytro till salu och 45st 600 Etec. Firmans Nytro Turbo som inköptes för ca 180 000 tkr gick till sist iväg för 60. Renegade BC inköpt för 115 gick för 70. När skidoon såldes fick vi dessutom brevvänner runt hela Sverige
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Men hjulboggi har en poäng i att en 4 stroker borde betinga ett högre värde som begagnad då motorerna helt klart är mer lasting technology. Men så ser inte verkligheten ut det vet jag då vi sålt och försökt sälja beg Yama. Det går jävligt trögt
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Men hjulboggi har en poäng i att en 4 stroker borde betinga ett högre värde som begagnad då motorerna helt klart är mer lasting technology. Men så ser inte verkligheten ut det vet jag då vi sålt och försökt sälja beg Yama. Det går jävligt trögt

ganska självklart egentligen. varför ska något som inte säljer då det är nytt sälja då dom börjar bli några år? visst att 4t är driftsäkert, men andra märkens 4t finns ju och välja på om man nu envist vill ha 4t. och andra märkens 4t säljer ju bra, så dom säljer nog även bättre som beggat
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
En Nytro är även väldigt kall på andrahandsmarknaden...

Hade en Nytro i brukskick, 100 mil(mer orkade man inte, väldigt tråkig maskin, körde hellre med X-trim 550in) och begärde inte överpris, inte en enda en ringde , nada. Så var tvungen för att ens bli av med den var att byta in den.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
ganska självklart egentligen. varför ska något som inte säljer då det är nytt sälja då dom börjar bli några år? visst att 4t är driftsäkert, men andra märkens 4t finns ju och välja på om man nu envist vill ha 4t. och andra märkens 4t säljer ju bra, så dom säljer nog även bättre som beggat

Andra märkens 4t är antingen drögar eller håller inte. Massor av elfel, låg effekt osv...

Tyvärr verkar många inte vilja inse självklara faktum, verkar som sagt vara något religiöst.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Andra märkens 4t är antingen drögar eller håller inte. Massor av elfel, låg effekt osv...

Tyvärr verkar många inte vilja inse självklara faktum, verkar som sagt vara något religiöst.
Andra märken...religiöst...inte kunna inse självklara faktum...??? Det är ju en beskrivning av DIG Hjulboggie :hahaha:
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Andra märkens 4t är antingen drögar eller håller inte. Massor av elfel, låg effekt osv...

Tyvärr verkar många inte vilja inse självklara faktum, verkar som sagt vara något religiöst.


Sent from my iPhone using Tapatalk
vi har en yeti v1000 i familjen som enligt dig bara är skit. men faktum är att det har inte varit ett enda fel på den, en 04:a som jag bytt olja på en gång, och då för att vi rykte upp stickan och det syntes inte nå olja på den. så då blev det olje och filterbyte, men det är kanske 5-6 år sen det gjordes, och det är första och sista bytet som är gjort, eller rättare sagt det enda som är gjort på den maskinen. står ute året om, mest kortkörningar så den inte får upp nån motortemp=kondens i oljan. är nog inte bytt rem under dom här åren heller (konstigt då det är en brp)

enligt mig så är det endast rotax v-twinar som är något och ha, och det för ljudet. en rak 4t 3:a eller 4:a låter ju bara skit. sen körde vi ifrån en rs viking med yetin också
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du kan ju inte mena allvar att du jämför floppen ting och slö ATV-motor från 1990-talet i en snöskoter med Yamahas fyrtaktare?

BRP självt slängde ju ut aset till förmån för en något modernare 800-kubikare på HELA 65 hk... Och sedan kom den billiga ACE med låg effekt och kassa komponenter.

Det visar tydligt att du inte ens är på banan.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
vi har en yeti v1000 i familjen som enligt dig bara är skit. men faktum är att det har inte varit ett enda fel på den, en 04:a som jag bytt olja på en gång, och då för att vi rykte upp stickan och det syntes inte nå olja på den. så då blev det olje och filterbyte, men det är kanske 5-6 år sen det gjordes, och det är första och sista bytet som är gjort, eller rättare sagt det enda som är gjort på den maskinen. står ute året om, mest kortkörningar så den inte får upp nån motortemp=kondens i oljan. är nog inte bytt rem under dom här åren heller (konstigt då det är en brp)

enligt mig så är det endast rotax v-twinar som är något och ha, och det för ljudet. en rak 4t 3:a eller 4:a låter ju bara skit. sen körde vi ifrån en rs viking med yetin också
Bra att ni är nöjda, för med den historiken lär ni få behålla den.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Har du en v-twin som bara startar å går så kan jag inte säga annat än Grattis. Spela aldrig mer på lotto håll hårt i din fru för att du haft sådan tur i livet så har du nog förbrukad all tur livet ut
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Du kan ju inte mena allvar att du jämför floppen ting och slö ATV-motor från 1990-talet i en snöskoter med Yamahas fyrtaktare?

BRP självt slängde ju ut aset till förmån för en något modernare 800-kubikare på HELA 65 hk... Och sedan kom den billiga ACE med låg effekt och kassa komponenter.

Det visar tydligt att du inte ens är på banan.

Sent from my iPhone using Tapatalk
det vette fan vad som är totalt mysslyckat, en rotax v-twin med 82 hk och det kanske stämmer, mot rs vikingens 120? påstådda hk men som blir frånkörd av 82 hk rotaxen. jag hade iaf skämts om jag hade haft med vikingens motor och göra då det verkar fattas cirkus 40 hk
Bra att ni är nöjda, för med den historiken lär ni få behålla den.

den ser inte dålig ut, hel och fin överallt. på sommarn står den under ett skärmtak så solen skiner ju inte på den så inge blek eller så. men välservad? nej men fungerar ändå till det den används till, och går bra i snön i jämförelse med rs vikingen som är en touring för det är tamefan det den är, men det var ju synd att dom satte 50 cm matta på den, tunneln blir ju så bred så jobbigt att köra led med skiten också
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
För att slippa spamma sönder Yamaha 2017-tråden

Det hänger ändå till 99% på föraren, varför är jag inte förvånad? :)
Nja, nog sitter det en hel del i maskin också...

Har svårt att tro att Michael Schumacher hade varit flerfaldig världsmästare om han kört Volvo V70.
Tror tom han han haft svårt om han hela tiden kört för nåt av de mindre F1-stallen.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
För att slippa spamma sönder Yamaha 2017-tråden



Nja, nog sitter det en hel del i maskin också...

Har svårt att tro att Michael Schumacher hade varit flerfaldig världsmästare om han kört Volvo V70.
Tror tom han han haft svårt om han hela tiden kört för nåt av de mindre F1-stallen.
Blomqvist och Waldegård vann oavsett bilmärke - fram-, bak- eller fyrhjulsdrivet...

Schumacher hade vunnit oavsett vilket av toppstallen han kört för.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
det vette fan vad som är totalt mysslyckat, en rotax v-twin med 82 hk och det kanske stämmer, mot rs vikingens 120? påstådda hk men som blir frånkörd av 82 hk rotaxen. jag hade iaf skämts om jag hade haft med vikingens motor och göra då det verkar fattas cirkus 40 hk
Det skiljer ungefär 40 hk och V-1000 är känd för att vara sjukt slö så jag gissar att Vikingen hade ett timmerlass efter om den inte lämnade rotaxgrisen efter sig i ett snömoln...
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Blomqvist och Waldegård vann oavsett bilmärke - fram-, bak- eller fyrhjulsdrivet...

Schumacher hade vunnit oavsett vilket av toppstallen han kört för.
Om du ska köra v75, då tror jag inte du vinner om du kommer med en ko istället för en häst. Just saying.
Kommer du med en annan häst så har du chans att vinna ja.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Du säger ju emot dig själv:

Det hänger ändå till 99% på föraren, varför är jag inte förvånad? :)
Enligt din filosofi så är påverkar ju i detta fall bilen dom tävlar med endast 1%
Resten, 99% är förarskicklighet.

Men sen skriver du:
Blomqvist och Waldegård vann oavsett bilmärke - fram-, bak- eller fyrhjulsdrivet...

Schumacher hade vunnit oavsett vilket av toppstallen han kört för.
Alltså har tom. du fattat att fordonet man kör påverkar i betydligt större utsträckning än 1%
Waldegård hade inte en chans i en Saab V4 när Audi släppte sin Quattro.
Att sen Waldegård längre fram kör en sån bil säger väl allt om hur viktig bilen är.

Alltså har fordonet stor betydelse.
Det har ca 85% av skoterköparna också förstått och därför valt att köra nåt annat än Yamaha.
 

anchull

Välkänd medlem
7 nov 2012
102
0
6
För mig handlar det inte om att en Yamaha 2017 beter sig som en 2t, för det gör det inte. Varken i motorkaraktär eller körstil. Det som intresserar mig är hur nära eller långt ifrån Yamaha har lyckats kommit.