Märkes***eritråden...

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Polaris måste ju vara den tråkigaste skotern för föraren.

Andra som Skidoo där har ju förarna iallafall roligt när som hittar på ursäkter för att inte fortsätta. Dom stannar ju där det börjar luta och skyller på saker som remmen, bulkhead, det är nått med skidan eller att det är trångt och dom skulle stoppa ner sina googels i facket.

Artic Cat där har dom ännu roligare dom hänger upp sej i första träd och säger "den tvekade sen kunde jag inte hålla den". Roligt måste man ju ha med så mycket effekt att när väl man tar omtag och får fart på grejorna så åker man okontrollerat upp i ett träd och knycklar dom både fram och bak.

Yamaha åkaren tar på sej att åka och göra upp eld i buan.

Jag som polarisåkare däremot slingrar iväg upför fjällsidan och när jag väl kör fast så är det herrejösses mycket snö och jag är helt ensam (ingen hjälp och ingen att skratta med). Tar mej lös och åker ner. Lagomt mör kommer jag till buan för att fika, (elden har slocknat för det är slut på den ved vi hade med oss) jag får äta kallt, dricka kallt och dom andra börjar gnälla på att dom är frusna, hungriga, trött på vänta och vill tillbaks till stugan...

Så ni som funderar på köpa Rmk, tänk till före på vad era polare kör. Eller välj att vara själv och utan överaskningar uppe bland björkarna.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Polaris måste ju vara den tråkigaste skotern för föraren.

Andra som Skidoo där har ju förarna iallafall roligt när som hittar på ursäkter för att inte fortsätta. Dom stannar ju där det börjar luta och skyller på saker som remmen, bulkhead, det är nått med skidan eller att det är trångt och dom skulle stoppa ner sina googels i facket.

Artic Cat där har dom ännu roligare dom hänger upp sej i första träd och säger "den tvekade sen kunde jag inte hålla den". Roligt måste man ju ha med så mycket effekt att när väl man tar omtag och får fart på grejorna så åker man okontrollerat upp i ett träd och knycklar dom både fram och bak.

Yamaha åkaren tar på sej att åka och göra upp eld i buan.

Jag som polarisåkare däremot slingrar iväg upför fjällsidan och när jag väl kör fast så är det herrejösses mycket snö och jag är helt ensam (ingen hjälp och ingen att skratta med). Tar mej lös och åker ner. Lagomt mör kommer jag till buan för att fika, (elden har slocknat för det är slut på den ved vi hade med oss) jag får äta kallt, dricka kallt och dom andra börjar gnälla på att dom är frusna, hungriga, trött på vänta och vill tillbaks till stugan...

Så ni som funderar på köpa Rmk, tänk till före på vad era polare kör. Eller välj att vara själv och utan överaskningar uppe bland björkarna.
X2 på den
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
än alla andra maskiner. har än inte varit och kört och en brp nyare än rev fram till 15:n som inte tagit rem då vi varit och kört, och då har det varit nya remmar som gått några mil. och slöa, att det skulle ta drygt 10 år innan rotax insprutare blev rappa (osett än då vi inte prövat än)

Asså vad skriver du?

Man läser svenska i skolan av en anledning och eftersom du stavar bra (du har alltså troligtvis inte dyslexi) så antar jag att du är född på 90-talet och för lat för att skriva förståeligt.

Eftersom du skriver nåt om remmar (tror jag).

Min xm går 100 mil per rem och det tycker jag är helt ok. Polaris pro håller knappt ens 100 mil.

Fint chassi men ihopbyggt av blockmongon.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Asså vad skriver du?

Man läser svenska i skolan av en anledning och eftersom du stavar bra (du har alltså troligtvis inte dyslexi) så antar jag att du är född på 90-talet och för lat för att skriva förståeligt.

Eftersom du skriver nåt om remmar (tror jag).

Min xm går 100 mil per rem och det tycker jag är helt ok. Polaris pro håller knappt ens 100 mil.

Fint chassi men ihopbyggt av blockmongon.

verkar som att brp folk även har svårt att läsa också, samt förnekelse av vad som är fel på brp:s produkter.

men får väl ta det igen då, ingen brp maskin från år 03-15 (rev chassie till nutid, eller kom på nu att även evo/zx:arna också tog remmar) som varit kring mig då vi kört har tagit remmar, massvis med remmar. samt att rotax insprutnings spisar varit ruggigt tama i drygt 10 år, men nu vad ryktena går så kanske dom också (tillslut) blivit rappa. men det är osett än.

förstår du nu?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
verkar som att brp folk även har svårt att läsa också, samt förnekelse av vad som är fel på brp:s produkter.

men får väl ta det igen då, ingen brp maskin från år 03-15 (rev chassie till nutid, eller kom på nu att även evo/zx:arna också tog remmar) som varit kring mig då vi kört har tagit remmar, massvis med remmar. samt att rotax insprutnings spisar varit ruggigt tama i drygt 10 år, men nu vad ryktena går så kanske dom också (tillslut) blivit rappa. men det är osett än.

förstår du nu?

Ok nu bryter jag ner vad du säger:
Ingen brp maskin från år 03-15 har tagit massvis med remmar?!?

Jag håller med!
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Polaris måste ju vara den tråkigaste skotern för föraren.

Andra som Skidoo där har ju förarna iallafall roligt när som hittar på ursäkter för att inte fortsätta. Dom stannar ju där det börjar luta och skyller på saker som remmen, bulkhead, det är nått med skidan eller att det är trångt och dom skulle stoppa ner sina googels i facket.

Artic Cat där har dom ännu roligare dom hänger upp sej i första träd och säger "den tvekade sen kunde jag inte hålla den". Roligt måste man ju ha med så mycket effekt att när väl man tar omtag och får fart på grejorna så åker man okontrollerat upp i ett träd och knycklar dom både fram och bak.

Yamaha åkaren tar på sej att åka och göra upp eld i buan.

Jag som polarisåkare däremot slingrar iväg upför fjällsidan och när jag väl kör fast så är det herrejösses mycket snö och jag är helt ensam (ingen hjälp och ingen att skratta med). Tar mej lös och åker ner. Lagomt mör kommer jag till buan för att fika, (elden har slocknat för det är slut på den ved vi hade med oss) jag får äta kallt, dricka kallt och dom andra börjar gnälla på att dom är frusna, hungriga, trött på vänta och vill tillbaks till stugan...

Så ni som funderar på köpa Rmk, tänk till före på vad era polare kör. Eller välj att vara själv och utan överaskningar uppe bland björkarna.

Ser enligt din information att du åker Polaris 600, Så inte så trovärdigt att du tar dig högst upp på berget.... :)
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Då man kör polaris behövs inte en 800, det skulle räcka med en fläktis och man är ändå högst upp i backen om man nu körde mot brp 800:eek:r
Jaha då är det väll lika att du köper en Indy 550?


monno: Det Jag kör är inte relevant i denna diskussion då Jag enbart påpekar ett falskt påstående, att tro man tar sig bättre med en slö600 än en 150hp+ Långbanddare med 60mm+ kammar. är bara fantasi.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jaha då är det väll lika att du köper en Indy 550?


monno: Det Jag kör är inte relevant i denna diskussion då Jag enbart påpekar ett falskt påstående, att tro man tar sig bättre med en slö600 än en 150hp+ Långbanddare med 60mm+ kammar. är bara fantasi.

har faktiskt en indy på gården, dock indy widetruck från 91. vilken maskin alltså, måste va den bästa skotern som tillverkats. och den backar jag ifrån summiten med
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Widetrack.


Vilken Summit? 5900 slår Widetracken på alla punkter.
Widetrak. :D

När Widetrak kom spöade den samtliga arbetsmaskiner på precis alla punkter, utom då "luftkyld" var en fördel. Snabbare, snålare, bekvämare, större dragkraft, mer lastkapacitet, bättre framkomlighet, bättre väghållning osv. Det enda som 5900 var bättre på var långsam körning i riktigt djup lössnö och kryssning mellan träd där det var smalt. Har kört bägge parallellt under flera år så jag har jämfört.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Widetrack.


Vilken Summit? 5900 slår Widetracken på alla punkter.
precis alla summitar.
det enda 5-9:an är bra på är som hjulboggie säger, krypkörning i skogen då den var fläktkyld, samt smalare. men widetraken fanns väl som fläktkyld också om man ville ha det. så då var egentligen 5-9:an bara bättre på en sak, och det att den var så smal. sen har ju widetraken fjädring till skillnad från 5-9:eek:rna som först var bladade, och sen den där jävla lts framvagnen som termosarna släppte på efter lite skogsvåld, är ju inte bara en gång man fått svetsa fast skiten.

sen låter det bara ännu grymmare och säga widetruck istället för trak:bigsmile:
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Den fläktkylda hette Supertrak och hade 38 cm bandbredd - i övrigt i stort sett likadan.

5900 var naturligtvis betydligt lättare med alla fördelar det gav, men motorn räckte tex inte för att hålla farten uppe så man passerar flôvatten på vårisar - vilket var en baggis med Widetraken. Har passerat "sjunkna" 59-or på löpande band med Widetrak...

Widetraken var ett stort steg när den kom, först med ST600 många år senare blev det ännu bättre - och då hade Polarisen trots svagare motor (60hk istället för 90) en MYCKET snabbare reaktion vid gaspådrag vilket gjorde den enklare att köra i svårare terräng med. En av Polaris allra bästa konstruktioner någonsin. Dessutom var den hållbar trots ett elsystem från STIGA åkgräsklippare. Drivaxelhylsan, bakre boggidämparen och splinesen på bromsskivan var det enda som gick sönder på +1000 mil. På den tiden kunde Polaris göra skotrar.

Men backa var den inte särskilt bra med, särskilt inte i jämförelse med tidiga Lynx och faktiskt också Yamahas T/F-modeller...
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Widetrak. :D

När Widetrak kom spöade den samtliga arbetsmaskiner på precis alla punkter, utom då "luftkyld" var en fördel. Snabbare, snålare, bekvämare, större dragkraft, mer lastkapacitet, bättre framkomlighet, bättre väghållning osv. Det enda som 5900 var bättre på var långsam körning i riktigt djup lössnö och kryssning mellan träd där det var smalt. Har kört bägge parallellt under flera år så jag har jämfört.
så sent som förra veckan fick jag med hjälp av min gamla bearcat rädda en widetrack från sjön då den gått igenom "dubbelisen" och inte tog sig upp. Gick för tungt då den hade pulka, ändå kunde jag dra upp den ur surhålet....

:p