Märkes***eritråden...

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Widetrak fanns även som fläktkyld om man nu ska vara petnoga, kanske inte med dom första årsmodellerna... Tror den fortfarande tillverkas tom.
Jajamen, det stämmer. Fast den fläktkylda hette Indy widetrak gt. Idag är den fläktkylda en 550 och vätske är en 500
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Jag undrar varför ingen frågade vad Lynx ägaren gjorde?

800 köper dom sämre förarna och dom med större plånböckerna.

Ser enligt din information att du åker Polaris 600, Så inte så trovärdigt att du tar dig högst upp på berget.... :)
Jo jag tar mej faktiskt dit jag vill, utan större svårigheter tyvärr.. Så jag funderar på om jag ska korta min från 155 till 146, men då kanske jag kan justera variatorerna så jag slipper tomvarv och den blir mer lättkörd "suck".

då Jag enbart påpekar ett falskt påstående, att tro man tar sig bättre med en slö600 än en 150hp+ Långbanddare med 60mm+ kammar. är bara fantasi.
Hurvida man tar sig längre med en 800 gentemot en 600 beror nog mer på förare än på skoter.
Upplever du 600an slö så håller du inte in länge nog, dom har en "wait for it" effekt och man kan inte släppa gasen och filosofera som med en 800.

Men du kanske jämnför med en slötec, det är något helt annant.

Lynxägaren, jo han stannade hemma för han hade fått maskinen stulen.

Fan vad alla andra verkar ha spännande skoterägande, med drömmar om att kunna ta sig längre och om mer effekt, längre matta, högre kammar. Vilken färg dom ska välja vid det nya MOTIVERADE köpet.
För med den nya kan man just det, ta sig längre, det finns mer effekt fler färger och massor med onödig utrustning....

Har man redan det bästa så kan man omöjligt motivera ett byte till något bättre. Men kanske till sämre..
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Även efter lååång "wait" så blir det ju liksom fortfarande aldrig mer än kanske i bästa fall 115 hk på havsnivå i en 600 om den skall hålla. Men det spelar å andra sidan egentligen bara roll om man gillar highmarking.

800-ägarna tillbringar i vilket fall längre tid i garaget och i kön till låneavdelningen på banken än vad de gör på skotern...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.107
931
113
Stora Blåsjön
Även efter lååång "wait" så blir det ju liksom fortfarande aldrig mer än kanske i bästa fall 115 hk på havsnivå i en 600 om den skall hålla. Men det spelar å andra sidan egentligen bara roll om man gillar highmarking.

800-ägarna tillbringar i vilket fall längre tid i garaget och i kön till låneavdelningen på banken än vad de gör på skotern...
Tror du verkligen på det där själv? :)
Känns som så dålig som alla 800or är (speciellt polaris då) så borde man stöta på havererade maskiner överallt i fjällen. Dock har det inte hänt än och då är vi nästan bara polarisar som kör. Förra helgen var vi andelens för många, 12st 800or polarisar och hör och häpna ingen havererade och det var maskiner från 2009-2015.
 

Busjön-Pol

Välkänd medlem
20 sept 2013
120
1
6
Lycksele
Även efter lååång "wait" så blir det ju liksom fortfarande aldrig mer än kanske i bästa fall 115 hk på havsnivå i en 600 om den skall hålla. Men det spelar å andra sidan egentligen bara roll om man gillar highmarkin.
Missförstå mig rätt, Det blir inte mer för att man håller i länge, det tar bara lite längre tid att få fart på mattan pga lite hk och därmed mindre aggresiv variator setup gentemot 800.

Ska man köra rakt upp är det väl ganska klart att man borde välja en yama turbo.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Även efter lååång "wait" så blir det ju liksom fortfarande aldrig mer än kanske i bästa fall 115 hk på havsnivå i en 600 om den skall hålla. Men det spelar å andra sidan egentligen bara roll om man gillar highmarking.

800-ägarna tillbringar i vilket fall längre tid i garaget och i kön till låneavdelningen på banken än vad de gör på skotern...
o...
 
Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
115hk på en 2t är ändå mer än 130hk på en tung 4t.

Ägde ju Din Nytro innan dig så Jag har testat, slöa... usch ,-100 mil sen kände man att det är roligare att ta Tegnäskidorna till grillplatsen än en tung Yamaha..... Nä ingen mer slönytro...

Kör 800 och inte spenderat någon garagetid alls mer än när Jag lämnat skotern på avtining men det får man ju göra med alla skotrar, Lån har Jag inte haft eller kommer att ha på en skoter.
Haha, ingen skillnad på 2t hk jämfört med 4t hk. Man hör även denna förklaring mellan bensin hk och diesel hk. 120 hk är alltid 120 hk oavsett vad det är för typ av motor. Däremot är det skillnad på karaktären beroende på motor typ, vars motorn tar ut maxvrid mm mm
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är så enormt olika körstil mellan olika skotrar och framförallt mellan 2t typ Summit och 4t typ Viper. Framkomligheten är likartad, men det går inte att komma från en Boondocker och tro att man bara sätter sig och kör en Nytro på samma ställen - och tvärtom - men den som är inkörd på modellen har inga problem att ta sig fram på samma ställen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Det svåraste tycker jag med samtliga 4taktare jag kört är att med kort ansats ta sig över en strid vårjokk el dyl. 2takt är att föredra enligt mig dessa lägen.

Widetrak bra maskiner men finish och allmän utsrålning påminner om en Ryskleksak. Rassel & glapp Brr
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Framkomligheten är likartad, men det går inte att komma från en Boondocker och tro att man bara sätter sig och kör en Nytro på samma ställen - och tvärtom - men den som är inkörd på modellen har inga problem att ta sig fram på samma ställen.
Återigen nej.
Det är bara inbitna Yamahaåkare som tror på den myten.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Kör 800 och inte spenderat någon garagetid alls mer än när Jag lämnat skotern på avtining men det får man ju göra med alla skotrar, Lån har Jag inte haft eller kommer att ha på en skoter.
Har för mig din Freeride -15 rasade på typ 30 mil... Men det klart, du tillbringade väl ingen garagetid då det troligen gick på garanti. Så, du har ju rätt i sak.

Ber om ursäkt om jag misstar mig.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
115hk på en 2t är ändå mer än 130hk på en tung 4t.

Ägde ju Din Nytro innan dig så Jag har testat, slöa... usch ,-100 mil sen kände man att det är roligare att ta Tegnäskidorna till grillplatsen än en tung Yamaha..... Nä ingen mer slönytro...

Kör 800 och inte spenderat någon garagetid alls mer än när Jag lämnat skotern på avtining men det får man ju göra med alla skotrar, Lån har Jag inte haft eller kommer att ha på en skoter.
Du har väl både haft Motor ras och sen gashäng och kvaddade maskinen pga att kvistar tar sig in i spjällhusen, måste vara ruggigt felbyggt om kvistar tar sig in där inte ens de finaste puder ska ta sig in
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Menade att en 130hk tung Yama, går lika 'hårt' som en 600 då dem väger X antal kilo mer, Hästkraft per kilo tänkte Jag. (i runda slängar)


Att jämföra en Viper Vs en Boondocker i skogen är inte ens lönt, du får aldrig samma smidighet i en 300+kg 4t. Den väger på tok för mycket.. Väldigt svår att bryta omkull.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Menade att en 130hk tung Yama, går lika 'hårt' som en 600 då dem väger X antal kilo mer, Hästkraft per kilo tänkte Jag. (i runda slängar)


Att jämföra en Viper Vs en Boondocker i skogen är inte ens lönt, du får aldrig samma smidighet i en 300+kg 4t. Den väger på tok för mycket.. Väldigt svår att bryta omkull.
Vilken värld lever du? Har kört både nytro/viper och diverse 600 och både polaris och skidoo känns ju som mopeder i jämförelse. Noll gassvar samt dålig topp. Nytro/viper har ju bättre gassvar än alla 800:eek:r men något sämre topp. Att överhuvudtaget jämföra yamahas 4takt mot 600 är ju ett skämt.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Du har väl både haft Motor ras och sen gashäng och kvaddade maskinen pga att kvistar tar sig in i spjällhusen, måste vara ruggigt felbyggt om kvistar tar sig in där inte ens de finaste puder ska ta sig in
Men det gav nog heller ingen garagetid... Synd egentligen Brukar ju vara trevligt i garage, men håller med om vad en vis man en gång skrev någonstans; "Det är roligt att skruva, men det är fan inte roligt att behöva skruva!".
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Vilken värld lever du? Har kört både nytro/viper och diverse 600 och både polaris och skidoo känns ju som mopeder i jämförelse. Noll gassvar samt dålig topp. Nytro/viper har ju bättre gassvar än alla 800:eek:r men något sämre topp. Att överhuvudtaget jämföra yamahas 4takt mot 600 är ju ett skämt.
Jag håller med d är ett skämt att jämföra Nytro Viper mot 600. Köpte min XRS 600 för 40 000 tkr mer än de Vipers som reades ut för under 100 i Kiruna. 600 är så mycket mer värda i mina ögon & uppenbarligen d flesta köparnas. Någon stor rea på tex Etc 600 syns inte till.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag håller med d är ett skämt att jämföra Nytro Viper mot 600. Köpte min XRS 600 för 40 000 tkr mer än de Vipers som reades ut för under 100 i Kiruna. 600 är så mycket mer värda i mina ögon & uppenbarligen d flesta köparnas. Någon stor rea på tex Etc 600 syns inte till.

Om du tittar på blocket vilka priser som begärs för 600-or från 2008-2012 så ser du att de trots högre ursprungspriser har ett betydligt lägre andrahandsvärde än motsvarande Nytro. Även 800-or är billigare och då kostade de ca 25.000kr mer då de var nya. Många gånger är de DESSUTOM påkostade flera tiotusentals kronor i reparationer.

Mer värda kanske du tycker, men uppenbarligen har marknaden en annan uppfattning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
När man har en verkstad där man skruvar alla märken så kan jag säga detta om vilka märken jag ser mest.
Klart överrepresenterade är 1, Arctic cat, 2 yamaha, 3 lynx, 4 skidoo, 4, polaris.