Lynxfun, hur långt har du kommit på dina ASA? Och vad är din känsla av hållbarheten/renoveringsintervallen på dom?
Jag kan ändå inte undgå att känna att det kliar som fan i snåltarmen när ett par dämpare håller så lite. Det innebär ju att om man är en "sopskalle" som jag, utan ballar av stål, så går man ju bara in till ÅF och "ährm, ursäkta, jag vill beställa en uppsättning nya dämpare" - VARJE år!! Det är verkligen inte acceptabelt i min värld!
+100 mil,nu sitter det annat på som jag inte talar om
Kk sammanfattade bra, framdämparna var super, full kontroll i alla lägen.
Boggiedämparna var också riktigt bra, de talar dock(2012 edition) inte om innan man går över gränsen utan de gör det när man går över gränsen.
Iofs, då är redan gränsen passerad för 75 % av snöskoteråkarna och 98 % av XU åkarna
Är du nyfiken på dem så har de nu möjlighet att hyra för runt en 5 hundring per månad, klart värt för en test, ta bara kontakt med deras försäljningsansvarige
http://www.asa-suspension.com/kontakt.html han bor i Umeå så inte långt för dig.
Jag lovar att du blir imponerad!
Konventionella dämpare
Du behöver inte alls köpa nya varje år, däremot är det av vikt att sköta dem som barn, precis som mad variatorerna.
Köper du renoveringsbara , t ex KYB 40/46 eller motsv så är en 50-100 mila service med rengöring , omstackning och ev justering av stackningen nödvändigt tillsammans med fräsch högkvalitetsolja.
Tar du sedan för vana att ta lös dem efter säsong, lämna dem på service enlig ovan och återmontera dem med nya bussningar så går de säsong efter säsong och i de flesta fall tar du med dem till nästa maskin.
På så sätt är en 20 k investering billig över 8-12 år.
Konstruktionen på ASAn gör att oljan inte tar nå stryk alls! Polarn som var testpilot när dom tog fram dem körde typ 2säsonger snocross på sin Lynx. Utan att dämparn mattades! Oljan var i bra skick när dom kontrollerade dämparna! Men vikten gör att dom går bort i min värld!
X2
Dessutom vill jag ha en dämpare med fjäder för att kunna justera SAG på korrekt sätt.
ELKA stage 5 är inte fel.....