Skoter med E-tech motor är det något?

Rog

Medlem
22 jan 2013
20
0
1
Uppland
Ska köpa skoter till ovana skoteråkande döttrarna. Vill ha en skoter som är smidig och inte luktar så mycket olja. 4-taktare blir för tung tror jag, och E-tech ska dra lite olja och gå snålt. Funderar på en Lynx RE 600, eller blir den svårkörd? De tycker själva att Nytron verkar läcker, men tror den blir för klumpig och kräver en del av den som ska köra. Den ska kunna användas både på och utanför leden, och då även i lössnö. Runt årsmodell 09-10.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
E-tec 600 är då 10 resor mer lätthanterad än en Nytro.

En kanonmotor och maskin för dom tror jag!

Körde 250mil med min 600 etec och bytte nog inte ens rem på den.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Hur gamla är döttrarna?
Det kanske blir för mycket pulver i 600an med 116hk.
En 550f med 58hk kanske är mer lagom till ovana tjejer? Eller rent av en 380f ?
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Även om dom är riktigt ovana förare så skulle jag satsa på en 600:a! Speciellt om man tittar på en renegade eller X-trim, på lite längre maskiner blir 550f väldigt svag och faktiskt tråkig att köra efter ett tag :)
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Min äldsta dotter krachade hårt med fyrhjulingen som 6åring. Slutade med bruten arm och rejält blåslagen. Är kanske lite överbeskyddande i dag, men så blir det. Tja, jag skulle aldrig släppa lös min 12 åring på en 600. Ett misstag och fullgas i ett par sekunder och sedan kan det vara god natt.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Nu får ju inte en 12åring köra skoter på annat än inhägnat område så...
Man kan väl utgå från att Rog inte tänker köpa en skoter för 70-80k till nån 12årig dotter utan åtminstone någon av dom hoppas jag är åtminstone 16.

Är dom 12år kan man lika gärna köpa en Elan. Roligare skoter är svår att hitta om man ändå bara rör sig inom ett km stort område. =)
 

Rog

Medlem
22 jan 2013
20
0
1
Uppland
Hej!
De är strax 16 och 18.
Jag vill ha E-tec då jag har hört mycket positivt om den motorn. De ska inte behöva komma hem och lukta olja, så helst 4-takt men då sticker vikten iväg. Backcountry verkar lite för dyr som begagnad, där verkar X-trim ligga lite bättre till och RE ännu något billigare. Är det många barnsjukdomar på de tidiga e-tec? Tack för alla svar så här långt.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Inga kända barnsjukdomar på tidiga E-tech vad jag vet.

Köp inte en kort till en ovan förare om du har tänkt dom ska köra på sidan om leden. Köpte en kort Lynx till frun med resultatet att hon inte kunde åka iväg för att pissa utan att köra fast.....

Ska dom köra led så köp vad som helst, ska dom köra lössnö och känna sig trygg då är det Summit 600 e-tech -09 och framåt som gäller.

Den är sämre på led men om man kör led som en tjej (försiktigt som jag gör) så är den mer än lämplig. Lynx är tyngre än Ski-doo.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Vidgren: Utan att kunna Ski-Doo jätte bra, kan inte en Summit bli tippig? Tänker mest på att om det lutar o.s.v. som en led ofta kan göra ibland så är det ju drygt om en tjej med låg matchvikt får hänga i styret för att inte tippa? (Har iofs mest erfarenhet från min RMK utan krängare, den får man ju brottas med i kurvor och lutningar på hård led...)

Känns spontant som att en Renegade räcker rätt lång om man inte ska klättra.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Ett tips till alla som ska låta barnen köra, oavsett ålder så är ju alla nybörjare någon gång.
Nyare skidoo kan du ha flera olika DESS. Bl.a. Maxhastighet 70 km/h.
Med den på en 600e-tec så varvar den ca 6500 och lämnar 60 hk.