E-tec 800 ger Warm Up meddelande.

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
Under senaste fjällsresan fick jag ett problem med min -11 gade.
Mitt under körning så började den att släcka motorn när jag varvade över 7000rpm, tittade på displayen och såg att Warm Up indikerades.

Jag har sökt en del på forum och hittade tillslut en tråd på DooTalk om just detta, en av anledningarna ska tydligen kunna vara tryck/flödesgivaren som sitter på oljepumpen vars kabel tydligen är för kort på 11:ans årsmodeller, så att denna lossnar och jordar.

Någon här som varit med om detta problem? Skulle vara intressant att få detta bekräftat då det innefattar en hel del skruvning med att komma åt denna kabel för att åtgärda problemet.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ja, '12 jag hade började på och tramsa sådär, hade väl dock inget med hur varven var.
Då var det iaf vattentemp.givarn i toppen som gett sig - Därav uppvärmningsmeddelanden lite då och då.

Hur som helst så kan du ju kolla av felkoderna till att börja med.

 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Felkoder finns bara med tänd motorlampa.
Ta ficklampa och lys på kablarna till att börja med. sitter en i bakkant och en i framkant mellan oljeslangarna.
 

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
Ne det kanske inte är exakt 7000rpm som den klipper av, men det är när jag trycker full gas och efter ett fåtal sekunder så bryter den ner varven mer och mer tills jag släpper gasen, samt att Warm Up indikeras ibland efter att detta fel har inträffat.
Lyste din motorlampa?
Min lyser inte, så inga felkoder finns att läsa av som sagt :(

Doo Jag tycker att jag har lyst och tittat men har inte lyckats fått en glimt av pumpen ens, kanske är ide att plocka ur sekundäraxeln för att se lite bättre?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
När maskinen går i warmup så begränsas varvtalet med stängda raveportar.
Bakifrån på högersidan gick det att se kablen på min freeride iaf, den gick att bara sticka tillbaka.
Sen sitter det en kabel fram på oljepumpen också men den ser man nog bara från andra sidan inanför luftburken. Sitter säkert nån kylslang i vägen.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hur går det med skotern?
En kompis fick samma fel igår också.
Är garanti så den ska lämnas in men vi ska snart till jorm så vill ändå hitta lite mer info om dom inte skulle hinna få till den innan vi ska iväg.

Den varnar även för p1562 = System volt.

Warm upp inikeras trotts att tempmätaren visar ca 40 grader.
Luktar polaris av den och skjuter eld och smäller ur avgasutblåset. börjar ibland gå på en cylinder.
svarar dåligt på gasen. går dåligt på full gas. Men går skapligt på jämn gas.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Hur går det med skotern?
En kompis fick samma fel igår också.
Är garanti så den ska lämnas in men vi ska snart till jorm så vill ändå hitta lite mer info om dom inte skulle hinna få till den innan vi ska iväg.

Den varnar även för p1562 = System volt.

Warm upp inikeras trotts att tempmätaren visar ca 40 grader.
Luktar polaris av den och skjuter eld och smäller ur avgasutblåset. börjar ibland gå på en cylinder.
svarar dåligt på gasen. går dåligt på full gas. Men går skapligt på jämn gas.
Exakt sådär började min -12 uppföra sig förra vintern. Då var det sensorn till avgasporten som gett upp.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Exakt sådär började min -12 uppföra sig förra vintern. Då var det sensorn till avgasporten som gett upp.
Alltså att motorn betedde sej lika eller hade du även warm up medelandet också?

Den varnar också för avgasportarna men det "ska" ha blivit fixat i fredags för då hittade dom ett fel som blev fixat. Vet ej exakt vad dom gjorde men var ett gimmi som släppt som hindrade dom från att röra sej.

Men känns inte som system volt har något med avgasportarna att göra. Möjligtvis om den där kabeln som näms tidigare jordar ner systemet.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Den varnar även för p1562 = System volt.
P1562 är Low voltage on 55V system voltage circuit" dvs från statorn till DI komponenterna på linan med injektorer, tändspolar, oljepumpen och ECM.
Normalt arbetsområde är 30-55 V så varnar den har ECM märkt av flertalet dippar.

Felsökning hemma är i vanlig ordning att kablage, kontakter/kopplingar är ok och givet att jord finns samt kontroll av kablage mot komponenterna via okulärbesiktning.
Sedan är det BUDS som gäller.
 
Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
P1562 är Low voltage on 55V system voltage circuit" dvs från statorn till DI komponenterna på linan med injektorer, tändspolar, oljepumpen och ECM.
Normalt arbetsområde är 30-55 V så varnar den har ECM märkt av flertalet dippar.

Felsökning hemma är i vanlig ordning att kablage, kontakter/kopplingar är ok och givet att jord finns samt kontroll av kablage mot komponenterna via okulärbesiktning.
Sedan är det BUDS som gäller.
Jo det är helt klart något med spänningen som är galet på den. Syns att lyset pulserar.
Det ska bytas ljusomkopplare på den blev han informerad om. Är någon ny återkallning dom har.

Tydligen är det något som spökar i den som ställer till det med spänningen så är ju inte omöjligt det är så enkelt =)

Men skumt att den säger warm up när det tillochmed står i digitala siffror att motorn är drifts varm och med 4 staplar på temp mätaren. Känns som det inte har något med spänningensförsörjningen att göra eller?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Men skumt att den säger warm up när det tillochmed står i digitala siffror att motorn är drifts varm och med 4 staplar på temp mätaren. Känns som det inte har något med spänningensförsörjningen att göra eller?
Kan vara någon gremlin i ECM som reagerar konstigt eller inte hunnit med CAN bussen så husse reagerar.....
Skämt åsido, BUDS och köra diverse tester, kan vara så simpelt som att flasha om ECM eller något komponentfel i vardande.
 

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
Hur går det med skotern?
En kompis fick samma fel igår också.
Är garanti så den ska lämnas in men vi ska snart till jorm så vill ändå hitta lite mer info om dom inte skulle hinna få till den innan vi ska iväg.

Den varnar även för p1562 = System volt.

Warm upp inikeras trotts att tempmätaren visar ca 40 grader.
Luktar polaris av den och skjuter eld och smäller ur avgasutblåset. börjar ibland gå på en cylinder.
svarar dåligt på gasen. går dåligt på full gas. Men går skapligt på jämn gas.
Är mitt uppe i en köksrenovering så jag har tyvärr inte hunnit skruva i skotern än, men jag lovar att skriva här när jag lokaliserat felet.

Det verkar som att Warm Up meddelandet kan komma upp vid olika typer av givarfel och liknande, skillnaden då är att i de flesta fall lyser motorlampan och en felkod kan läsas ur, vilket inte är i mitt fall, men som jag läste på Dootalk så blir det ingen felkod just när det är givaren på oljepumpen som spökar.
 

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
Nu har jag äntligen fått lite tid i garaget och nu går skotern igen. Det var som tur var det felet som jag tidigare hade läst att kabeln för givaren som sitter på framkant på pumpen mittemellan de utgående slangarna som var av.
Det var en hel del skruvning innan jag kunde konstatera felet och skarva in en lite längre kabel, men vad gör det när det nu fungerar igen.

Man skulle nog kunna konstatera denna felorsak utan att behöva riva halva skotern genom att gå in med en spetstång bakifrån under oljebehållaren (ungeär där diagnosuttaget sitter) och fiska åt sig kabeln där den kommer utifrån kabelstammen och dra lite lätt för att känna om den är av.
Bifogar en liten bild på den felande länken.

Vet ej ännu varför detta fel kan orsaka detta lite konstiga fenomen, för hade det inte varit för internet så hade jag aldrig kunnat gissa ut detta.
 

Attachments

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
när 800e-tec går i warm up så öppnar inte rave ventiler för att motorn inte ska kunna varva fullt, säkerhetsfunktion.
Den värmer också upp oljan för att den ska flöda lätt, värmeslingorna sitter i pumpen, Den känner också av om pumpen rör sig eller inte, den svarta bak på pumpen och den (rosa kanske) fram på pumpen är för detta. Om den främre är av så tror ECM att oljepumpen inte rör sig och vill därför värma oljan, varför det inte tänds någon felkod har jag ingen aning om.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Han jag skrev om som har warm up meddelande hittade dom att rave ports givaren var kass som felkåderna antydde. Bytte den och allt var frid å fröjd i 2 dagar sedan började den varna och svartryka värre än polarisarna =)
Så nu står den på verkstan i väntan på stator byte.

Men varför sätter den warm up för att den laddar dåligt? verkar som den visar det pga många olika helt ologiska anledningar.
 

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
när 800e-tec går i warm up så öppnar inte rave ventiler för att motorn inte ska kunna varva fullt, säkerhetsfunktion.
Den värmer också upp oljan för att den ska flöda lätt, värmeslingorna sitter i pumpen, Den känner också av om pumpen rör sig eller inte, den svarta bak på pumpen och den (rosa kanske) fram på pumpen är för detta. Om den främre är av så tror ECM att oljepumpen inte rör sig och vill därför värma oljan, varför det inte tänds någon felkod har jag ingen aning om.
Ok, så det är förvärmning på pumpen, det visste jag inte, jag trodde att den ena var rotation- och den andra var flödesgivare.
Det kan ju som sagt förklara lite varför Warm Up meddelande, men lite konstigt varför jag inte fick en felkod.
Rätta mig om jag har fel, men är det bara 800:an som har förvärmning? Tyckte jag läste i verkstadsmanualen att 800:an hade en extra "kabel" till pumpen, tänkte i min vilda fantasi att mjukvaran inte är helt vattentät då det är första årsmodellen av denna motor, en ren spekulation.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Det är bara 800an som har värme, tror inte att 600an har någon givare alls, alltså är både den bakre och främre kabeln endast på 800, vet inte varför men lossar man den främre så blir det ingen felkod, bara warmup och jag är rätt säker på att det blir lika om den kabeln skulle lossna på en 2014 också.