Varför tar folk bort stänklappen??

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
man tar sig fram marginellt bättre i lössnö har jag för mig. och endel tycker säkert att det ser bra ut.

<- kör med.

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
slides påverkas nog inte, men kylningen blir sämre ja, det stämmer..

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
för att jävlas med de som åker bakom kan jag tro.

kylningen blir betydligt sämre.

kan inte se några generella fördelar. men på exempelvis M-serien och PC modellerna är stänkskyddet så dåligt/hårt så de bryts varje gång man åker rulle, vilket till slut resulterar i att den går av.

Tar man då bort den så kan man skruva dit ett helt stänkskydd då man vill sälja... kanske?

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Min åker på och av beroende på före. När det bara är lössnö så kör jag utan.
Är inte heller så dumt att slippa ha folk som kör nära bakom

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Doo, "fightas" aldrig du och dina polare efter leden? :p på leder där de är gles skog eller likande så man har bra sikt så brukar mina kompisgäng ofta småtävla efter leden, är de då en jävel som är utan stänkskydd så förstör han allt :p

SmittenX

Välkänd medlem
10 nov 2009
342
0
16
Överkalix
Jag har tagit bort stänklappen på min, om man hamnar i trång situation i skogen och behöver backa så går det inte med.
Den lägger sig mot mattan och låser bandet pga. att den är för lång och styv.

callahan

Välkänd medlem
12 okt 2011
548
0
16
umeå
på dom nya summitarna / freeridarna så tror jag inte det spelar någon större roll, stänkan står ju ändå rakt ut hela tiden.
Har kört kanske 50 mil utan stänka, inga problem med överhettning

rave67097

Välkänd medlem
6 apr 2013
178
1
6

Min egnagjorda stänklapp tror jag kommer hjälpa mig mycket med kylningen, nog lär den bromsa lite kanske, men..

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Nackdelen på PC modellerna är att den är så satans styv och står rakt ut å hjälper inte speciellt mycket då, samt om man kör fast och måste lyfta bak så måste man ju gräva så den jäveln går att akta på annars kommer man inte åt att lyfta i bågen...
Jag har funderat på att ta bort den också , dock synd att man bor vid kusten så blir mycket led :-/

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
Sen är ju iaf arctics stänka popnitat i lyftbågen så det blir ju lite extra hävarm på tunneln där, skulle inte våga köra med orginal om man kör mycke rulle. Annars så skulle jag aldrig köra utan stänklapp, ser ju så fel ut på iaf mountain maskinerna utan stänklapp :weird:

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
Jag har tagit bort stänklappen på min, om man hamnar i trång situation i skogen och behöver backa så går det inte med.
Den lägger sig mot mattan och låser bandet pga. att den är för lång och styv.
Ska ta bort min och testa utan i helgen då vi ska upp till fjälls där det lovas bra me snö .. Dom 3-5milen om ens det jag körde på led i fjol räknas för att den ska bli överhettad skulle va drygt kommer bli lika lite led i år,, hatar led när jag kör summit 154a.. Är du nöjd med 163an?? Blir nog en sån nästa år :) tack för svar alla!:)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har min stänklapp uppvikt och fastsatt i dragkroken när jag åker lössnö.
Största fördelen är att man kan backa mycket bättre då den inte drar in under mattan.
Har inte märkt nåt att den tar fram bättre framåt med den uppfälld.

På Xm kan man "vända" stänklappen "ut och in", så att den blir att stå rakt ut bakåt.
Men det hjälper inte så mycket i verkligheten, backar man när det är en del snö så vänder den sig till normalläget, och dras in under mattan...

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Tror det är två huvudsakliga anledningar;

- Lättare att backa i djupsnö, håller inte på och sugs in under mattan.
- När det gräver rejält så kan tunneln få hjälp att "hänga sig" när stänklappen lägger sig och glider mot snön, i alla fall på t.ex. XM där den är rätt hård och låser mot lyftbågen.

Nackdelen är ju kylning när förhållandena inte är bra.