Ski-doo 2015

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Ruskig skillnad på skrå och när du surfar. Hugger ej så farligt i skarsnö heller. Original är dom ju hopplösa i skarsnö.
Bärigheten är bra även på kapade.
Men jag har mina skidor så långt fram som det går och då är dom riktigt smidiga bredvid leden men har lite tendens att sjunka bak.
Ok låter bra borde väl funka på blade också.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Efter lite om och men så slutade det med att man idag bokade en Freeride 146 istället för en Summit. :)
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Ruskig skillnad på skrå och när du surfar. Hugger ej så farligt i skarsnö heller. Original är dom ju hopplösa i skarsnö.
Bärigheten är bra även på kapade.
Men jag har mina skidor så långt fram som det går och då är dom riktigt smidiga bredvid leden men har lite tendens att sjunka bak.
Nice, de ska jag prova till nästa säsong ;)
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Efter mycket velande mellan 154 och 146 blev det att boka upp sig på en Freeride 146 med skinz front.
Skotern kommer ju också gå som guide skoter så isrivare är ju ett måste, satt då och fundera på vilka isrivare som kommer bli bäst. Vill gärna kunna hänga av dom när man är bland småträden och härja.
Någon med förslag på vad jag ska inhandla?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
388
83
Malå/Adak
Doos egna nya som kommer nästa år verkar ju bra, skenmonterade fjäderrivare som klarar att man backar utan att gå sönder.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Efter mycket velande mellan 154 och 146 blev det att boka upp sig på en Freeride 146 med skinz front.
Skotern kommer ju också gå som guide skoter så isrivare är ju ett måste, satt då och fundera på vilka isrivare som kommer bli bäst. Vill gärna kunna hänga av dom när man är bland småträden och härja.
Någon med förslag på vad jag ska inhandla?
Skinz front = komplett framvagn eller bara lyftbågen?
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Doos egna nya som kommer nästa år verkar ju bra, skenmonterade fjäderrivare som klarar att man backar utan att gå sönder.
Hmm låter ju onekligen intressant, ska ta och kika upp det.
Skinz front = komplett framvagn eller bara lyftbågen?
Till en början är det bara en brett rassmusen båge. Och sen ev en komplett framvagn, har ju några månader att fundera.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Till en början är det bara en brett rassmusen båge. Och sen ev en komplett framvagn, har ju några månader att fundera.
Jag har kollat en hel del på framvagnen också. Sjukt sugen att testa men är ju lite pengar så jag hadde velat testa en först.
Var en på Dootalk som inte gillade den alls men pratade med SnoPerformance och han har sålt ett par stycken och fått väldigt bra feedback. Bland annat av Ruffriders gänget.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Jag har kollat en hel del på framvagnen också. Sjukt sugen att testa men är ju lite pengar så jag hadde velat testa en först.
Var en på Dootalk som inte gillade den alls men pratade med SnoPerformance och han har sålt ett par stycken och fått väldigt bra feedback. Bland annat av Ruffriders gänget.
Har faktiskt inte hört nånting om den mer än man kan läsa på deras hemsida och se på filmerna..
Nu var jag ju så smart att jag klicka bort någon sida jag hittade som hade hela framvagnskitet och båge för 1700 dollars.
Dock kommer jag köpa skinz av han som förser mig med skotern så får se vad han kan trolla fram för pris och sen får man ju grubbla lite till.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Körde Rasmusenbågen på min Freeride i år. Grymt bra, välgjord och lite rejälare. Både vid trädtouchar och lyft. Blir en sådan nästa år med.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Körde Rasmusenbågen på min Freeride i år. Grymt bra, välgjord och lite rejälare. Både vid trädtouchar och lyft. Blir en sådan nästa år med.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Vart har ni köpt den och till vilket pris?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Håller inte orginal bågen å lyfta i?
nog ser den ut som att den ska hålla, känns som att många byter båge för å kunna vara lite små häftig?eller har jag fel?
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Klart originalbågen håller både för att lyfta i och en och annan trädtouch. Men det är ju inget krockskydd.:bigsmile:
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Efter lite om och men så slutade det med att man idag bokade en Freeride 146 istället för en Summit. :)
Grattis! Tror du kommer att bli helnöjd. 146' matta är optimalt i sverige om man har lite skills att köra.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Grattis! Tror du kommer att bli helnöjd. 146' matta är optimalt i sverige om man har lite skills att köra.
Man tackar! Jo känns som att 146 passar bäst för mina ändamål och kroppsvikt m.m. Skillsen får chans att vidareutvecklas från en 120" maskin nu till 146.

Tänkte passa på och kolla lite off-topic såhär, hur resonerar ni när vi väljer höjd på styrhöjare? Kommer behöva ändra till en lite lägre höjare mot original höjaren på freeriden. Har tidigare kört med ett styre och höjare som motsvarar 6", men funderar på att prova 7" istället då det känns som att man inte står helt rakt i ryggen.

Har sett att en del åkare som kör back country, t.ex. Ankan, Dan Rogers och Bret Rasmussen har valt att köra med en ganska låg höjd på sina styren. Några fördelar med det vid back country åkning?
 

I See the Line

Välkänd medlem
19 dec 2013
186
0
6
Norrbotten
Man tackar! Jo känns som att 146 passar bäst för mina ändamål och kroppsvikt m.m. Skillsen får chans att vidareutvecklas från en 120" maskin nu till 146.

Tänkte passa på och kolla lite off-topic såhär, hur resonerar ni när vi väljer höjd på styrhöjare? Kommer behöva ändra till en lite lägre höjare mot original höjaren på freeriden. Har tidigare kört med ett styre och höjare som motsvarar 6", men funderar på att prova 7" istället då det känns som att man inte står helt rakt i ryggen.

Har sett att en del åkare som kör back country, t.ex. Ankan, Dan Rogers och Bret Rasmussen har valt att köra med en ganska låg höjd på sina styren. Några fördelar med det vid back country åkning?
När jag körde A-C XF -13 förra året så hade jag ju möjlighet att justera höjden på styret, märkte ganska snabbt att jag hade som bäst kontroll med styret i mitten, och då är jag ändå 195 cm lång.
Idag kör jag PRO RMK och står absolut inte rakt upp, skulle behöva 2 tum till för att stå riktigt bra, men skulle aldrig vilja sätta ett högre styre då man tappar viss kontroll.
Det är egentligen bara på transportsträckorna jag stör mig på att ha ett styre som är lite för lågt.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Håller inte orginal bågen å lyfta i?
nog ser den ut som att den ska hålla, känns som att många byter båge för å kunna vara lite små häftig?eller har jag fel?
Jag byter bågen av en anledning och det är att det ska tåla lite mer stryk, helst hade jag velat fått på någonting i stil med den grövre bågen man kan ha på scandic modellerna.
Sen kommer jag ju också bygga fyrkantsprofil under buken och över främre kylaren, den är inte alls rolig att byta..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Håller inte orginal bågen å lyfta i?
nog ser den ut som att den ska hålla, känns som att många byter båge för å kunna vara lite små häftig?eller har jag fel?
Den håller tyvärr inte att lyfta speciellt hårt i, lätt att man river med lite plast..