Ski-doo 2015

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Vänta lite nu ska jag köra in remmen i 6mil?

körde lite led i början av säsongen blev kanske 1-1,5mil led sedan försiktigt skogsåkning. Den remmen höll i 12mi, andra i 6mil och du menar det skulle vara mitt fel, funkade på Pron så skulle säga att det är inte bara förar fel.
har man som jag köpt en snömaskin ska jag fan inte behöva åka led i 6 mil för att kunna köra maskinen, den måste ju tåla att man köra ospårat det gör ju dem andra märkernas remmar så varför ska jag tåla att jag måste köra in vara snäll/ pussa den god natt, tvätta skivor 24/7….
Ibland förstår jag inte folk som godtar sådana här problem med remmar och skyllar allt på att man inte är försiktig med grejorna. Grejorna kostar mycket pengar och ska fan kunnas användas i snön om jag köper en sådan maskin annars ska dem börja om och göra rätt, inte bar jag som ska läsa deras problem.
Är ju ett fritt val, men av erfarenhet så håller ju remmarna om man kör in dom länge, och håller ju även ännu bättre med andra variatorgrejer!
Skall tilläggas att remspänningen är väldigt viktig och den skall kollas även efter inkörd rem.
Visst är de tråkigt att åka led i 6mil men det är inge kul å byta rem stup i kvarten heller!

Vad det gäller remspänningen så skit i anvisningen i boken, jag hissar upp maskinen och när mattan vill smygdra på tomgång men går att stoppa med foten så är remspänningen bra, har funkat bra för mig iafa!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Remförbrukning beror till stor del på körningen.
Finns hur många som helst som snurrar lite på en myr, drar nån klättring och remmen håller hur länge som helst. Maskin har heller aldrig tagit över 2,5 L/mil. Men dom har kört hååårt!!!

När E-tec:en drar i sig runt 5 liter milen håller inte remmarna på en originalmaskin, det är då min erfarenhet. Men då är det inte myrsurf det handlar om.
Ska tilläggas att andra maskiner jag haft och åker tillsammans med också har problem vid denna typ av körning.

Och snälla, fråga mig inte om jag kört in remmarna, varmkört etc.
Jag gör såklart allt sånt...
När man hittat rätt i variatorsetup och sånt funkar det.
Lirar det inte i variatorerna spelar det ingen roll vad du gör, sover med remmen under kudden på nätterna, ber morgonbön etc.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Remförbrukning beror till stor del på körningen.
Finns hur många som helst som snurrar lite på en myr, drar nån klättring och remmen håller hur länge som helst. Maskin har heller aldrig tagit över 2,5 L/mil. Men dom har kört hååårt!!!

När E-tec:en drar i sig runt 5 liter milen håller inte remmarna på en originalmaskin, det är då min erfarenhet. Men då är det inte myrsurf det handlar om.
Ska tilläggas att andra maskiner jag haft och åker tillsammans med också har problem vid denna typ av körning.

Och snälla, fråga mig inte om jag kört in remmarna, varmkört etc.
Jag gör såklart allt sånt...
När man hittat rätt i variatorsetup och sånt funkar det.
Lirar det inte i variatorerna spelar det ingen roll vad du gör, sover med remmen under kudden på nätterna, ber morgonbön etc.
Jepp det är vid 5l/milen problemen kommer :) Jag är rätt så nöjd med min setup/drevning nu, tog mig 70 mil på senaste remmen vilket jag tycker är mer än godkänt! Ni andra som ligger i 5l/milen klubben, vad får ni för mil på remmarna som jämförelse? Allt över 50 får man nog vara nöjd med.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Körde in två remmar á 5 mil.
Därefter har det körts i 110-150 kallsnö med driv i. (SMHI mätt 112-119 under perioden)
Nu har den gått 20+ timmar och legat på 6.5L/mil.
Original setup och remmen ser fin ut.
22% kvar på inkörning.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
När min rem small såg jag att min remspänning var på tok för låg, kunde dra runt remmen för hand i sekundären. Har nu spänt ihop skivorna, blir körning i veckan. Hoppas de blir bättre, satt mesh i gallret framför pipan å för lilla hålet i huven. :)

Originaldämparna var ju helt otroligt dåliga på summiten, satt på ett par Fox float evol 3 nu. Verkar mysiga! Monterade även freeridens boggieförstärkningar å lilla extraväskan på dynan

 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Är nog denna rem de menar inte den du länkade till.
http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Lynx/Motor/Drivremmar/Variatorrem-Ultimax-XS-821.htm

Fast hmm vad är skillnaden? Samma art nr fast 200 kr i pris skillnad?

Ingen som har efarenhet av Dayco remmen som ska ersätta 391?

391an kostar väl ca 2400 hos en aukt BRP handlare.

Det är dock billigt jämfört med 2015 Polaris AXYS remmen som kostar 3200 hos vissa handlare =/

Att lynx inte skulle ha remproblem är nog knappast troligt, bara gå över på broder märket å läsa på detta forum, första bästa inlägg =)

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=72937&page=4
Hmm ser nu att Jag råkade länka från En norsk hemsida, om det nu skulle ha betydelse

Ojdå 2500 räckte då, Får väll hoppas det inte går så många remmar. Fast hellre remmar än motorhaverier.

Tror nog många gör det misstaget som Jag och låter skotern 'frysa' fast i backen och sen innan man åker iväg bara lyfta framvagnen sen bakdelen men tror nog ändå den är fryst lite varstans i drivningen så blir det nog en jävla smäll nånstans när man ska köra iväg. Kan nog inte vara så hälsosamt.

Bästa är nog att ha mattan upphissad och köra några mattvarv innan man kör iväg :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jepp det är vid 5l/milen problemen kommer :) Jag är rätt så nöjd med min setup/drevning nu, tog mig 70 mil på senaste remmen vilket jag tycker är mer än godkänt! Ni andra som ligger i 5l/milen klubben, vad får ni för mil på remmarna som jämförelse? Allt över 50 får man nog vara nöjd med.
70 mil är helt okej för sådan körning.
Med org.setup ville den gärna ha en ny rem varannan dag när man åkte i riktigt tuff terräng.
Året därpå med en massa åtgärder åkte jag hela säsongen på samma rem.

Nu har den gått 20+ timmar och legat på 6.5L/mil.
Original setup och remmen ser fin ut.
22% kvar på inkörning.
Låter konstigt att du kan ha inkörning kvar efter så många timmar...
Då lär det ha varit mysåkning ;-)
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Hmm, ja man kan ju undra vad som är felet på min Lynx? 45 mil led + lite myrsurf, 2,2 l/mil, med inkörning och varmkörning, sen sprängdes remmen. Den första börja fransa på 80 och en fjällresa. Tror toleranserna på linjeringen är lika kass i Rovaniemi när dom sätt ihop skiten som i Quebec. Eller nåt i den stilen. Kass orginalsetup också då så jädra många måste i med v-kitt för att remmen ska hålla... Jag är inte särdeles förtjust i Poo, men tacka fan för att dom kan variationer!
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
ni som säger att ni är nöjd med eran setup i variatorn och remmarna håller bättre, vad kör ni med?
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
7-8L milen och remmarna håller 10-15 mil. Måste börja äta mer chips och dipp istället för chins och dips så remmen får svalka sig lite mera! skämtosido, det här är skandal! kör med styvare primärfjäder och tyngre viktpinnar.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
7-8L milen och remmarna håller 10-15 mil. Måste börja äta mer chips och dipp istället för chins och dips så remmen får svalka sig lite mera! skämtosido, det här är skandal! kör med styvare primärfjäder och tyngre viktpinnar.
Vad åker du för maskin?
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Är ju ett fritt val, men av erfarenhet så håller ju remmarna om man kör in dom länge, och håller ju även ännu bättre med andra variatorgrejer!
Skall tilläggas att remspänningen är väldigt viktig och den skall kollas även efter inkörd rem.
Visst är de tråkigt att åka led i 6mil men det är inge kul å byta rem stup i kvarten heller!

Vad det gäller remspänningen så skit i anvisningen i boken, jag hissar upp maskinen och när mattan vill smygdra på tomgång men går att stoppa med foten så är remspänningen bra, har funkat bra för mig iafa!

Jo det är mycket möjligt. Min maskin har Team tied med flytande sekundör samt vkit så inte original.
Poängen jag villa ha fram var att när jag åkte Pro Rmk så hade jag samma setup dvs team tied och vkit. Den behövde inte 6mil rem innan jag fick köra den för det den ska vara byggd för, lössnö. Alltså kan det vara så att kanske Pron är bättre variatormässigt än min BRP iaf? Jag blöder inte gult, grönt eller rött utan anser alla märker har sina för samt nackdelar. BRP:s remproblem är kända flera år tillbaka i tiden, men vad spelar det för roll när alla är klåpare som inte kan sköta sina maskiner rätt…..

En annan intressant sak, min tar rätt bra med soppa dock är oljeförbrukningen helt sanslöst. Någon som vet om det blir bättre efter inkörning, för det färgas rätt ordentligt i snön som det är nu.. Soppa har varit hittills kring 6-7l/mil och oljebehållaren full räcker 2 dagar. Samma för ni andra med -15?

Tror det var kvar kring 10% på inkörning om det är till någon hjälp. Min har gått 14mil tror jag som längst på en rem.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Min tog löjliga mängder olja(och remmar...) under inkörningsprogrammet, men förbrukningen halveras typ när de är klart.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Fråga till minst 5l/milen klubben; Har ni ventilerat era kåpor något? Jag har hålborrat utav helvete nu men hunnit köra för lite för att se nå resultat. Men det kommer rejält med hetluft ur hålen!!
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Man kan inte ventilera bort ett problem :) Åkt 40mil skogsåkning med shimsad sekundär och KNR kit.
Inge myrpuddring precis..
Svala och sköna variatorer.
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Man kan inte ventilera bort ett problem :) Åkt 40mil skogsåkning med shimsad sekundär och KNR kit.
Inge myrpuddring precis..
Svala och sköna variatorer.
Det är jag fullt medveten om, min är inte original heller men det kan väl knappast dra ifrån att ventilera ut lite värme?