Polaris 2016

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Enligt min återförsäljare så verkar det vara dåligt med kartor, man kan tex inte få in gröna kartan eller liknande som jag har förstått det. Nu sitter just den displayen inte i min skoter men det lät som tveksamt om det var värt att uppgradera.. Men jag ska inte säga för mycket, kan ju funka skitbra också.
 

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
Lär ju säkert uppdateras med Svenska kartor förhoppningsvis. Man har ju klarat sig utmärkt innan gps fanns, men kan ju vara bekvämt om man är i fjällen eller ska mot någon liten sjö mitt ute i ingenmansland.
 

fire02

Välkänd medlem
4 feb 2012
142
0
16
Piteå
nån som har eller känner nån som har byggt om styrningen på sin RMK så den blir som på dom korta polarisarna alltså icke horisontell???

SNÄLLA SÖTA RARA skippa frågorna och påståendena om varför och att horisontell styrning är the shit,
kommer från brp men har kört artig 1 år utan att vant mig vid styrningen så undrar bara ifall det går att ändra för en rimlig peng
Kollat en hel del på deras sprängskissar å enligt dom så måsta man byte hela den främre pyramiden, plus då styrstången mm,
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
nån som har eller känner nån som har byggt om styrningen på sin RMK så den blir som på dom korta polarisarna alltså icke horisontell???

SNÄLLA SÖTA RARA skippa frågorna och påståendena om varför och att horisontell styrning är the shit,
kommer från brp men har kört artig 1 år utan att vant mig vid styrningen så undrar bara ifall det går att ändra för en rimlig peng
Kollat en hel del på deras sprängskissar å enligt dom så måsta man byte hela den främre pyramiden, plus då styrstången mm,
Det är nog relativt enkelt,
Dessa grejor behöver du: 1019146 bakre pyramid, 1824284 stormojäng, 7061186 dragstång, 1824343-329 styrstång, sen kan någon bult behövas också och lim.
Den bakre pyramiden behöver man mixa med rmk pyramiden så add delarna mot fotstegen passar, men då dessa är limmande så är det enkelt.
Sen behöver du även en "styrhöjare" så du har något att skruva fast styret i.
Ang den främre pyramiden är jag lite osäker på, men jag tror att enda skillnaden är att den är i kolfiber på pro rmk. Jag hade nog inte beställt den direkt utan bara om det skulle behövas sen.

Men för rimlig peng blir det knappast....
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Vilken maskin tänker du bygga om?

nån som har eller känner nån som har byggt om styrningen på sin RMK så den blir som på dom korta polarisarna alltså icke horisontell???

SNÄLLA SÖTA RARA skippa frågorna och påståendena om varför och att horisontell styrning är the shit,
kommer från brp men har kört artig 1 år utan att vant mig vid styrningen så undrar bara ifall det går att ändra för en rimlig peng
Kollat en hel del på deras sprängskissar å enligt dom så måsta man byte hela den främre pyramiden, plus då styrstången mm,
 

fire02

Välkänd medlem
4 feb 2012
142
0
16
Piteå
-16 SKS är det, mmm är rädd för att kostnaden kommer att skena iväg
Finns inte nå eftermarknadskitt från andra sidan pölen?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
388
83
Malå/Adak
nån som har eller känner nån som har byggt om styrningen på sin RMK så den blir som på dom korta polarisarna alltså icke horisontell???

SNÄLLA SÖTA RARA skippa frågorna och påståendena om varför och att horisontell styrning är the shit,
kommer från brp men har kört artig 1 år utan att vant mig vid styrningen så undrar bara ifall det går att ändra för en rimlig peng
Kollat en hel del på deras sprängskissar å enligt dom så måsta man byte hela den främre pyramiden, plus då styrstången mm,
Går i samma tankar, körde BRP i 4 år innan jag köpte RMKn i fjol. Trivs annars bra på RMKn men jag har fortfarande inte lärt mej uppskatta styrstångsvinkeln. Kände direkt hur rätt funkade när jag i våras lånade polarens Boondocker. Jajja, blir i höst äntligen med bra garage så det vankas nog en ombyggnad.
 
J

Jona$

Kanske jag fått polarissjukan med, För er som inte vet så har jag byggt en rätt egen Tapex genom åren som slutat med nåt banrekord osv.

Men nu var jag in till lokala polarishandlaren för syna en nytro mtx turbo åt en vän och ganska fort landa jag på en sks800 -16 blå, men den var snowcheckad.

Dom hadde dock 3st av den svart/rosa...det jag inte gillade var den såg enkel ut så tanken är att pulverlacka en del i samma rosa etc..

Men min fråga till er kunniga då jag varit yamahanörd länge är dessa...

Kommer jag dö av tråkhet när man pressar in gasen,köra rulle etc? jag är ändå van över 340hk..men går juh jämföra som så 340hk/300kg polaris 165?hk/ca200kg

Hur är det i övrigt med dessa nya axys och cleanfire motorer...duger dom köra direkt från bandet.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kommer jag dö av tråkhet när man pressar in gasen,köra rulle etc? jag är ändå van över 340hk..men går juh jämföra som så 340hk/300kg polaris 165?hk/ca200kg
Både ja och nej.

Ja. På öppna ytor så kommer den kännas som en moppe i jämförelse mot en TurboApex.

Nej. En ny värld kommer öppna sig för dig där du få KÖRA skoter och inte agera passagerare.
Den kommer kunna ta dig till ställen där du aldrig tänkt att det gick att köra skoter. Testa det så får du se...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Både ja och nej.

Ja. På öppna ytor så kommer den kännas som en moppe i jämförelse mot en TurboApex.

Nej. En ny värld kommer öppna sig för dig där du få KÖRA skoter och inte agera passagerare.
Den kommer kunna ta dig till ställen där du aldrig tänkt att det gick att köra skoter. Testa det så får du se...
Som A.Holm skrev...
Som sagt kommer du att börja köra skoter på ett helt annat sätt än med blyklumpen.
Sen räkna inte med 165hk.. snarare 150hk precis som i ac och brp. Den gamla cfi2 lite dryga 140hk... men med variatorer som verkligen lirar så går dom riktigt bra.
 
J

Jona$

Jo att världen kommer te sig annorlunda förstår jag med och tror Polarisen kan erbjuda mig det jag vill ha och det är numera teknisk terrängkörning.

Men bara köpa en rosa och börja riva ner saker för lack då, i övrigt är den helt ok eller är det en mindre lista med pengar och saker som behöver göras? ska åka in med min maskin i veckan så får vi se om vi kan komma överens.
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
nån som har eller känner nån som har byggt om styrningen på sin RMK så den blir som på dom korta polarisarna alltså icke horisontell???

SNÄLLA SÖTA RARA skippa frågorna och påståendena om varför och att horisontell styrning är the shit,
kommer från brp men har kört artig 1 år utan att vant mig vid styrningen så undrar bara ifall det går att ändra för en rimlig peng
Kollat en hel del på deras sprängskissar å enligt dom så måsta man byte hela den främre pyramiden, plus då styrstången mm,
http://www.snoperformance.se/catalog/product_info.php?cPath=5_7&products_id=20

En sån där höjare med ett annat styre så får du nog till vinkeln lite om jag inte tänker helt fel. Min åf har beställt hem så jag ska provmontera på min maskin så fort dom kommer hem. Har kört polaris i 3 år och är supernöjd förutom just styrvinkeln. Kommer aldrig att vänja mig vid den då man står upp och kör och ska svänga och få styret i bröstet.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
http://www.snoperformance.se/catalog/product_info.php?cPath=5_7&products_id=20

En sån där höjare med ett annat styre så får du nog till vinkeln lite om jag inte tänker helt fel. Min åf har beställt hem så jag ska provmontera på min maskin så fort dom kommer hem. Har kört polaris i 3 år och är supernöjd förutom just styrvinkeln. Kommer aldrig att vänja mig vid den då man står upp och kör och ska svänga och få styret i bröstet.
Dendär kommer inte ändra nånting. Styrstången har fortfarande samma vinkel...
 
J

Jona$

ska försöka ta in turbomaskinen imorgon så dom får syna och komma med ett bud, är sugen på den röda sks800 om den faktiskt kommer med röda spindlar och skenor,blir nytt fx wrap och burandt väska på det.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Är det bara jag som inte fattar vad bekymret med pro rmk styrningen är?&vad är det som är dåligt med det?
Kan inte komma på att jag sett nån ändrat styrningen, eller att det finns eftermarknads kitt för det...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Är det bara jag som inte fattar vad bekymret med pro rmk styrningen är?&vad är det som är dåligt med det?
Kan inte komma på att jag sett nån ändrat styrningen, eller att det finns eftermarknads kitt för det...
Det är bara dom som är för insnöad på BRP som har problem med styrningen, som bara ska köra led med pro rmk:n. För efter led är liggande styrstång bättre, men inte där pro rmk trivs som bäst. Första året jag hade pro rmk så hade jag även en skidoo, gissa om styrningen på skidoon kändes fel då :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är bara dom som är för insnöad på BRP som har problem med styrningen, som bara ska köra led med pro rmk:n. För efter led är liggande styrstång bättre, men inte där pro rmk trivs som bäst.
Instämmer helt.
När jag själv åkte BRP och provkörde maskiner med vertikal styrstång kändes dom verkligen hemsk. Styret under hakan om du sitter ner och försöker svänga.
Men blev trots allt byte till Pro-RMK och då insåg man efter ett par kördagar i brant terräng att vertikal styrstång är det bästa vid teknisk åkning. Kass på led men rätt på skrå i skogen.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
388
83
Malå/Adak
Jag har haft båda sorterna, och i år räknat så har jag fler år på skotrar med vertikal styrstång och jag tycker att något omkullutad funkar bättre för mej oavsett vart jag kör. Stången ska ju inte ligga ner som på en gammal Nytro utan jag vill ha den ungefär som på RS/Freeride. Tycker skotrar blir så förbannat tungstyrda när man står upp och kör i låga hastigheter när stången står rätt upp, och jag är allt annat än en liten tunnis =)

Jajja, "To each their own" som dom säger over there.
 

fire02

Välkänd medlem
4 feb 2012
142
0
16
Piteå
Är det bara jag som inte fattar vad bekymret med pro rmk styrningen är?&vad är det som är dåligt med det?
Kan inte komma på att jag sett nån ändrat styrningen, eller att det finns eftermarknads kitt för det...
Känns som en helt fruktlös diskussion, smaken är som baken helt enkelt å alla har en.
Bara lämna dessa funderingar för det finns inte någonting som är rätt för alla utom bara för individen och jag vill köra nånting som känns rätt för mig och inte någon annan!!!