Polaris 2016

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tycker skotrar blir så förbannat tungstyrda när man står upp och kör i låga hastigheter när stången står rätt upp,
Det kan jag nog hålla med om. Med mer liggande styrstång så kan man hänga på styret och lägga på vikt för att vrida styret. Med vertikal styrstång så måste man lita till kraften i armarna, och man blir svag när man har styret vid höften och försöker vrida.

Men när man åker på skrå blir det ett helt annat. Med vertikal styrstång så har man båda händerna rakt framför bröstet vid motstyrning = bra styrka för att styra/få med sig skotern.
Med liggande styrstång så hamnar ena handen högt i axelhöjd och den andra nere vid höften = mindre styrka att göra nåt med.

Men smaken är som baken :)
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
För efter led är liggande styrstång bättre, men inte där pro rmk trivs som bäst.
Bra förklaring på en ickefråga. Dock har jag faktiskt bytt till ett lägre styre från originalstyret. Det kändes faktiskt rätt fast jag inte trodde det från början. Då till min fundering. Är det samma styre på AXYS-16 som gamla PRO-13-15
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Enligt Polaris hemsida så verkar det både finnas Pro Taper till AXYS i "hög" och "låg" modell.
Oklart vilket styre som kommer till vilken Rmk modell...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.108
934
113
Stora Blåsjön
Bra förklaring på en ickefråga. Dock har jag faktiskt bytt till ett lägre styre från originalstyret. Det kändes faktiskt rätt fast jag inte trodde det från början. Då till min fundering. Är det samma styre på AXYS-16 som gamla PRO-13-15
Ja att köra med lägre styre är ju standard.
Har för mig att de maskiner som kommer till sverige har alla samma höjd på styret, dock oklart vilken variant det är.
 

108449

Medlem
12 nov 2006
10
0
1
Kalix
Har för mig att SKS också har medium höjd på styret.

Såg också att Axys har samma "dåliga" skidgummi som förra året, testade ett från en BRP och det passade perfekt utan modifikationer. Hoppas det håller lite bättre :)
 

F.B

Aktiv medlem
6 feb 2014
50
0
1
Hagge
Vilken höjd på styret man föredrar lär väl också ha en hel del att göra med hur man kör, och hur man är formad i kroppen. Det är väl nästan klart att en åkare på 160 cm kanske inte föredrar det höga styret, medans en åkare på 200 cm kommer att stå som en ostbåge med det låga styret. Jag föredrar det höga Pro Taper styret, annars så får jag gamnacke med huvudvärk som följd. Men som sagt, det går ju att välja.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Har för mig att SKS också har medium höjd på styret.

Såg också att Axys har samma "dåliga" skidgummi som förra året, testade ett från en BRP och det passade perfekt utan modifikationer. Hoppas det håller lite bättre :)
Du råkar inte veta specifikt vilket skidgummi det var?
Eller någon annan kanske vet något bra skidgummi som håller bättre än dom som sitter original på pron?
Lyckas man ställa skidan rätt upp en enda gång så är ju originalgummit bara att kassera i princip. Livsfarlig, speciellt på våren i tung snö.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Precis. Sks har 7" styre. Samma som proride har. Pro rmk har 6" (grått) och assault har 5" (svart)
Har själv kört 2 säsongen med brp skidgummi. Funkar riktigt bra. Är gummin från rev/xp. Enda problemet jag har haft är att skidgummit har velat ploppa ibland upp om skidan bryts max uppåt.
Såg nu att nyare brp med blade skidan har ett bättre gummi som är högre som man kan snickra till så den ramlar ner lite mer i hålet för original skidgummi. På så vid tror jag inte att den ploppar upp lika lätt.
Blev rörigt det här. :p


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Bjuder på en bild hur min Sks blev. Väntar på extremebågar och div väskor :)



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nu har Polaris ändrat garantireglerna till det bättre, som vi var inne på tidigare.
Saxat från facebook, Charlotte Wahlstedt från Polaris:
Goda nyheter!
Alla ni kunder som redan hämtat ut er 2016 skotermodell kommer att få den garantiregistrerad från 1 dec 2015.
Till er som inte hunnit hämta ut er 2016 skoter gäller samma sak.
Och till er som ännu inte kommit till skott och köpt en 2016 gäller samma sak för er.
Det är bara dagar kvar till Skotern Dag så passa på att besöka din lokala Polaris Återförsäljare som är laddade till tänderna med olika erbjudanden bl a en fördelaktig Räntekampanj och SuperDealen på 2015 års modeller.
 

rolf

Aktiv medlem
1 jan 2000
63
3
8
Verkar vara mycket funderingar om styren.

2016 års styren är ca 2 cm smalare än tidigare så inga är lika som på Pro-Ride.

7" high rise silver styre sitter på:
Svart-rosa 800 SKS 155
Röd 800 SKS 155
Svart-orange 800 PRO-RMK 155
Vit 800 PRO-RMK 155 Early Snowcheck
Orange 800 PRO-RMK 163
600 PRO-RMK 155

6" mid rise grått styre sitter på:
Svart 800 PRO-RMK 155
Svart-blå 800 SKS 155 Early Snowcheck
Silver 800 PRO-RMK 163 Early Snowcheck

5" low rise svart styre sitter på:
800 RMK Assault
 
Reactions: ollebullzor

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Vilken jävla djungel med styret. Bra info där så nu behöver vi inte grubbla mer på de.

Så här ser brp gummit ut.
Det till höger är det jag kört med. Och ska prova det vänstra nu som har högre botten.
Artnr höger: 505071779
Artnr vänster: 505073149



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

moody

Medlem
8 okt 2015
18
1
1
Skellefteå
Verkar vara mycket funderingar om styren.

2016 års styren är ca 2 cm smalare än tidigare så inga är lika som på Pro-Ride.

7" high rise silver styre sitter på:
Svart-rosa 800 SKS 155
Röd 800 SKS 155
Svart-orange 800 PRO-RMK 155
Vit 800 PRO-RMK 155 Early Snowcheck
Orange 800 PRO-RMK 163
600 PRO-RMK 155

6" mid rise grått styre sitter på:
Svart 800 PRO-RMK 155
Svart-blå 800 SKS 155 Early Snowcheck
Silver 800 PRO-RMK 163 Early Snowcheck

5" low rise svart styre sitter på:
800 RMK Assault
Nån med 7" styret som vill byta till 6"? ;)

jag är lång! :(