Polaris 2016

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Börjar garantin att gälla från och med den dag du hämtar ut den?
Lyfte exakt den frågan med en handlare tidigare i veckan, utifrån att Arctics garanti börjar gälla from 1/1 oavsett när man tar ut skotern under hösten.
Svaret jag fick säger ganska mycket om hur det fungerar i praktiken, iallafall om man har en bra relation till sin handlare:
"Hur mycket behövde du betala när primärvariatorn havererade på din -12a i våras?"
Tja, svaret är 0:-.
Till saken hör att handlaren jag fick ut en nästan komplett primär av (behöll locket och vikterna från min gamla, resten blev nytt) är inte samma åf som jag köpte skotern av-han jag köpte den av kom med samma erbjudande, men då hade jag måstat vänta på delarna, samt att jag inte såg anledningen då både jag och skoter redan stod inne i verkstan hos "fel" handlare.

-Jag skulle iaf inte ha ont i magen över datumstämpeln på garantibeviset när det gäller Polaris,min erfarenhet är att dom är rätt generösa i sina bedömningar.
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Nær jag køpte en ny RMK Assault 2013 så fick jag besked av "min handlare" att ringa nær jag skulle ut førsta gången så skulle han aktivera garantier från det datumet. Sagt och gjort så gick det 2 månader till førsta turen och det var då inget problem alls.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Garantin börjar väl gälla från första regdatum. Alltså du den skrivs över från åf till köparen. Så problemet blir ju om det händer nått med maskinen (brand,stöld) då maskinen står hos kund med åf står som ägare och har försäkring.
Som tidigare nämnds så är inte heller jag orolig för om jag har garantin från 1nov eller 1jan. Dels så är det inte många mil som körs före årsskiftet och sen har jag då aldrig haft problem med polaris och goodwill på kända fel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
detta pratas det om på mitt jobb med, kan ju inte hämta maskin nu för då är garantin ute om 2år.

känns som skär, brinner, stjäls den så får man ta dem problemen då. ger inte oroa sig fan 2 år i förtid känns som att stressen börjar vara lite extrem då....
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Lyfte exakt den frågan med en handlare tidigare i veckan, utifrån att Arctics garanti börjar gälla from 1/1 oavsett när man tar ut skotern under hösten.
Det är en bra lösning Arctic har tycker jag.
Känns lite osäkert att förlita sig på goodwill.
Så man förstår att många vill vänta med att hämta sin maskin ifall garantin startar då skotern hämtas ut.

Det blir ju ett problem för handlarna om folk som beställt nya maskiner inte vill hämta ut dom innan säsongen är igång. De behöver ju kunna leverera ut maskiner vartefter dom blivit ihopmonterade, så det finns plats när fler maskiner anländer. Handlarna har ju inte obegränsat med utrymme att förvara nya maskiner på...
Detta löses ifall man sätter ett gemensamt slutdatum för garantin.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Det blir ju ett problem för handlarna om folk som beställt nya maskiner inte vill hämta ut dom innan säsongen är igång. De behöver ju kunna leverera ut maskiner vartefter dom blivit ihopmonterade, så det finns plats när fler maskiner anländer. Handlarna har ju inte obegränsat med utrymme att förvara nya maskiner på...
Detta löses ifall man sätter ett gemensamt slutdatum för garantin.
Dom lär ju vilja ha betalt så fort som möjligt också. Att agera mellanlager blir rätt dyrt.
Har iofs aldrig köpt en ny maskin men inte betalar man väl i förväg? Eller?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Jo men då lär ju handlaren vilja bli kvitt maskinen så fort som möjligt.
Om då folk är tveksamma att hämta ut i Oktober p.g.a garanti så blir det ju lite att skjuta sig i foten.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Garantin börjar väl gälla från första regdatum. Alltså du den skrivs över från åf till köparen. Så problemet blir ju om det händer nått med maskinen (brand,stöld) då maskinen står hos kund med åf står som ägare och har försäkring.
Brand eller stöld täcks ju inte av garanti, så det spelar nog mindre roll...
Jag tog exempel från verkligheten när jag diskuterade garantidatum med åf, jag har en kollega som fick vevstaken genom blocket under körning (under den episka snömånaden december 2012, nu var det aldrig diskussion om garanti eller inte i det fallet -men hade han tagit ut skotern tex i november två år tidigare...vad hade hänt då, var min fråga?

Återigen, så länge Polaris fortsätter med sin nuvarande policy är det ju ett ickeproblem. Den dagen det börjar ifrågasättas vilket datum skotern blev regad första gången kommer jag att vägra hämta ut ett nyköp förrän jag har möjlighet att faktiskt kunna köra, idag är jag lugn!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Återigen, så länge Polaris fortsätter med sin nuvarande policy är det ju ett ickeproblem. Den dagen det börjar ifrågasättas vilket datum skotern blev regad första gången kommer jag att vägra hämta ut ett nyköp förrän jag har möjlighet att faktiskt kunna köra, idag är jag lugn!
Återigen.
Jag förstår om folk inte vill lita på säljarens goda vilja...
Får man problem inom garantitiden så finns det ju skrivna regler om vad som ska hända.
Är det utanför garantitiden gäller inga regler utan det hänger på handlaren och Polaris, om dom är snälla och tar det på goodwill.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Och de vill betydligt hellre ta saker på goodwill än på garanti, inte minst av kostnadsskäl.

Skotrar som används och hanteras på så olika sätt kombinerat med att man jagar vikt gör att garanti blir ett mycket begränsat begrepp. Hellre då att man tar det på goodwill när man ser att det inte är förstört av oaktsamhet eller övervåld.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Garantin börjar väl gälla från första regdatum. Alltså du den skrivs över från åf till köparen. Så problemet blir ju om det händer nått med maskinen (brand,stöld) då maskinen står hos kund med åf står som ägare och har försäkring.
Som tidigare nämnds så är inte heller jag orolig för om jag har garantin från 1nov eller 1jan. Dels så är det inte många mil som körs före årsskiftet och sen har jag då aldrig haft problem med polaris och goodwill på kända fel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Garantin registreras av handlaren i nåt system, jag fick lite bonustid på min 13' maskin eftersom handlaren glömt regga, så det gjordes inte förrän vid första service...
 

zimmer

Medlem
22 nov 2005
12
0
1
57
Någon som har bokat en early snowcheck pro rmk 800 2016
Sett att dom har bytt förg sättning ???
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Kunde fått min idag men alla tillbehör hade inte kommit så får skjuta på hämtning en vecka typ. Men själva skotern har ja varit o kikat på!
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Tror ja ljög nu en smula! Är nog ingen early snowcheck ja beställde utan bara den vanliga snowchecken. Inge extraväskor o så!
Beställde en svart med rosa dekaler o alla färger stämde på den iaf.