Söker skoter med bra framkomlighet och komfort

kafffe

Medlem
4 apr 2015
39
0
1
Letar skoter till föräldrarna. Den ska transportera dom till en avlägsen stuga. Tidigare har en yamahan venture 600 försökt fylla detta syfte men det har flertalet gånger resulterat i att mina stackars föräldrar stått mitt i skogen utan mobiltäckning i skrevhög djupsnö med 0 mobiltäckning och 0 chans att stöta på andra skoteråkare. trippel yamahan var bra på att gräva ner sig snabbt och väger bly när man väl står där ute, ohållbart för mina föräldrar som börjar bli lite till åren.
Så brett band eller långt ska det vara, prisklass 25-40 kanske. Varit lite inne på lynx 5900 eller viking. Kan dock tycka att detta är lite väl att ta i, säkert bra om man ska dra timmer eller nåt men kan tycka att dom blir lite väl tunga. Bearcat eller ski doo wt vet jag finns också. Men vilka lite lättare långbandare finns det med bra framkomlighet ?

Obs Redigerat: Back och elstart måsten!
 
Last edited:

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Skulle faktist ha satsat mina pengar på en lynx 59, bra framkomlighet, lång skoter med brett band. Sen är det en 2 cyl 2takt så skulle dom ändå köra fast så väger inte skotern bly.. Dock vet jag inte hur komforten är på en lite nyare sådan.
Tycker det kan vara svårt att hitta en skoter med bra komfort och bra framkomlighet. Brukar vara att man får lite sämre av någon av dem för att kompensera med den andra. jag skulle då ha lagt lite mer krut på framkomligheten istället för komforten.
 

kafffe

Medlem
4 apr 2015
39
0
1
tack för svar. ja framkomlighet är ett måste , komfort är bra !
Forest fox och liknande vad finns det för sånna modeller, långbandare?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
388
83
Malå/Adak
För det priset skulle jag leta någon äldre lössnö 600a, REV-summit eller kanske en tidig IQ RMK 600 alt 05-06 Switchback 600, (Switchbacken har bred framvagn vilket kan vara bra för den ovige). Maskiner som går bra i snön och har lite motor så den orkar skotta lite och inte ankrar direkt den får syn på lite vatten på isen. Nån F6 EXT eller M6 vore också vettiga alternativ. Min 64-åriga mor köpte precis en -13 Boondocker 600 av just anledningen att hon ville ha en maskin som både är smidig och tar sej fram bra. Hon är helnöjd! (vi har bytt till bredaste framvagnen på den för stabilitetens skull)
Elstart är också bra så får mor din igång skotern själv om det skulle behövas i en nödsituation. (om hon nu inte är starkare än dom flesta damer och ordnar det ändå :) )
En femnia vet jag inte om jag kan kalla lätt ens med bästa vilja i världen.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
I den prisklassen: Lynx ST 600/Ski-doo skandic 600. Det är samma skoter med den lilla skillnaden att skandicen är en decimeter smalare. Och det märks när man kör eftersom att den är mycket smidigare. Den har en motor som i princip är outslitlig och bara går och går, ett kolvbyte med jämna mellanrum är det enda som krävs egentligen.

Chassit är helt fantastiskt. Jag har aldrig, nu eller senare, kört en bredbandare som tar sig så bra i snön. Den enda som går att jämföra är commandern första året då den hade rcg-boggin som gick bra i snön. Nu kanske någon invänder att 5-9 borde gå ännu bättre då den saknar framvagn, och visst det är rätt men den hade å andra sidan en slö motor så allt sammantaget går ändå skandicen bättre i snön. Körställningen är inte så bra. Du sitter som en hösäck men å andra sidan så sitter du som en bekväm hösäck och den som sitter på passagerarsätet har det också bekvämt. Höj styret är något jag kan rekommendera i allmänhet men dina föräldrar ska väl inte använda skotern till så mycket annat än transport så en styrhöjning är inte nödvändigt.

Tro mig jag har kört runt 1500 mil på en skandic 600 så jag vet vad jag pratar om.
Jag körde denna skandic när mattan gick av pga utslitning. Skotern skrotades senare och då hade den gått strax över 3000 mil.




mitt i skogen utan mobiltäckning i skrevhög djupsnö med 0 mobiltäckning och
Jaså dina föräldrar har stugan i Västerbotten?:D
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
388
83
Malå/Adak
I den prisklassen: Lynx ST 600/Ski-doo skandic 600. Det är samma skoter med den lilla skillnaden att skandicen är en decimeter smalare.

.........
Det är också bra alternativ! I princip en femnia med mera motor.

5900 väger 220 kilo. Det är lätt.
Vad en femnia än må väga i papperen så känns dom då inte särskilt lätta när dom väl sitter.
Tror man ska koncentrera sej mer på att inte fastna i förstaläget än att den ska vara enkel att få loss, vilken skoter som helst är ändå tung med boggin full av snö/slask.
 

kafffe

Medlem
4 apr 2015
39
0
1
För det priset skulle jag leta någon äldre lössnö 600a, REV-summit eller kanske en tidig IQ RMK 600 alt 05-06 Switchback 600, (Switchbacken har bred framvagn vilket kan vara bra för den ovige). Maskiner som går bra i snön och har lite motor så den orkar skotta lite och inte ankrar direkt den får syn på lite vatten på isen. Nån F6 EXT eller M6 vore också vettiga alternativ. Min 64-åriga mor köpte precis en -13 Boondocker 600 av just anledningen att hon ville ha en maskin som både är smidig och tar sej fram bra. Hon är helnöjd! (vi har bytt till bredaste framvagnen på den för stabilitetens skull)
Elstart är också bra så får mor din igång skotern själv om det skulle behövas i en nödsituation. (om hon nu inte är starkare än dom flesta damer och ordnar det ändå :) )
En femnia vet jag inte om jag kan kalla lätt ens med bästa vilja i världen.

Bra poäng, jag har redigerat första inlägget. Elstart och back är ett måste. Det ska inte behöva släpa av skotern av släpvagnen och inte behöva dra igång den, speciellt inte mor i ett nödläge.
De modeller du nämner hur är dom för 2 personer (som dom oftast är) och om man skulle dra en pulka?
 

kafffe

Medlem
4 apr 2015
39
0
1
Du sitter som en hösäck men å andra sidan så sitter du som en bekväm hösäck och den som sitter på passagerarsätet har det också bekvämt. Höj styret är något jag kan rekommendera i allmänhet men dina föräldrar ska väl inte använda skotern till så mycket annat än transport så en styrhöjning är inte nödvändigt.
Låter väldigt bra, det är viktigt att passageraren sitter bra, nej den ska ju inte användas till puder lek direkt så styrhöjning är nog inte nödvändigt.

Tro mig jag har kört runt 1500 mil på en skandic 600 så jag vet vad jag pratar om.
Jag körde denna skandic när mattan gick av pga utslitning. Skotern skrotades senare och då hade den gått strax över 3000 mil.
lovande!
vad är vikten på en skandic 600 2005 ?



Jaså dina föräldrar har stugan i Västerbotten?:D
hehe, ok jag överdrev lite då, den är i västerdalarna på väg mot värmland/norge så det är väl 2.5% chans för att stöta på skoteråkare, tack för bra svar
 
Last edited:

kafffe

Medlem
4 apr 2015
39
0
1
Tror man ska koncentrera sej mer på att inte fastna i förstaläget än att den ska vara enkel att få loss, vilken skoter som helst är ändå tung med boggin full av snö/slask.
det här är ju lite av pudeln kärna och vad man måste ta ställning till. med vissa som t.ex. vikingen så får du helt enkelt inte köra fast. i min uppväxt hade vi en yamaha sw 440 från 70-nåt så jag tenderar till att tänka att man bara ska kunna lyfta upp skotern om man fastnar eller i alla fall kunna göra nåt, svårt hur man ska tänka där.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag vill tillägga till JAAGs inlägg att en stor bredbandare kanske är lätt på pappret men när man kör den så kämpar den emot mer.

Både en bredbandare och en lössnömaskin med dubbeldyna uppfyller kraven som dina föräldrar ställer. Men det finns några skillnader. En bredbandare har bra framkomlighet men man ska inte ha bråttom och man kör den mer avslappnat. En lössnömaskin måste du köra mer aktivt, den är smidigare och lättare men det ställer lite högre krav på föraren som inte kan slappna av lika mycket. När du kör fast med en lössnömaskin kan du rulla den ett varv, lyfta eller dra i skidorna. En bredbandare kör du egentligen aldrig fast med utan om det tar stopp så backar du fram och tillbaka några gånger på stället och sedan tar du nya tag, men om du ankrar så måste du fram med spaden.

Och komforten är annorlunda. På en bredbandare så har du mjuk och fin gång, lite amerikansk båtkänsla så att säga men den är inte så responsiv. Förutom att styra behöver du inte göra så mycket annat. Variatorn är mjuk och fin med ett lågt inslagsvarv och den växlar mjukt upp i registret, ofta har den två växlar så att den passar både till att dra med att och köra lite fortare utan last. Kylarna är stora och motorn går aldrig varm.
En lössnömaskin med dubbeldyna är aggressiv och lätt och föraren behöver ofta stå för att parera gupp eller hålla balansen. Dubbeldynan som kan köpas till en lössnömaskin är ofta någon eftermarknadsdyna som är dyr, bräcklig, liten och obekväm utan ordentliga handtag. Fjädringen har inget skönt gung utan den är hårt ställd för aktiva förare och studsar omkring. Variatorn har ett lite högre inslagsvarv och den är ofta hårt inställd vilket gör att motorn varvar upp och ner i registret och ger en ryckig gång om du inte smeker gasen ordentligt. Eftersom att skotern ska vara lätt så är kylarna små vilket gör att motorn lätt går varm.

Det är helt olika maskiner avsedda för helt olika saker men som ändå båda passar in på din kravprofil.
En skandic 600 med en sorselelyft och en spade under dynan gör att dina föräldrar sällan kör fast och lätt tar lös skotern om de gör det. Sorselelyften ska vara av den ihopfällbara modellen, lite krångligare men den tar mindre plats.
 

kafffe

Medlem
4 apr 2015
39
0
1
Jag vill tillägga till JAAGs inlägg att en stor bredbandare kanske är lätt på pappret men när man kör den så kämpar den emot mer.

Både en bredbandare och en lössnömaskin med dubbeldyna uppfyller kraven som dina föräldrar ställer. Men det finns några skillnader. En bredbandare har bra framkomlighet men man ska inte ha bråttom och man kör den mer avslappnat. En lössnömaskin måste du köra mer aktivt, den är smidigare och lättare men det ställer lite högre krav på föraren som inte kan slappna av lika mycket. När du kör fast med en lössnömaskin kan du rulla den ett varv, lyfta eller dra i skidorna. En bredbandare kör du egentligen aldrig fast med utan om det tar stopp så backar du fram och tillbaka några gånger på stället och sedan tar du nya tag, men om du ankrar så måste du fram med spaden.

Och komforten är annorlunda. På en bredbandare så har du mjuk och fin gång, lite amerikansk båtkänsla så att säga men den är inte så responsiv. Förutom att styra behöver du inte göra så mycket annat. Variatorn är mjuk och fin med ett lågt inslagsvarv och den växlar mjukt upp i registret, ofta har den två växlar så att den passar både till att dra med att och köra lite fortare utan last. Kylarna är stora och motorn går aldrig varm.
En lössnömaskin med dubbeldyna är aggressiv och lätt och föraren behöver ofta stå för att parera gupp eller hålla balansen. Dubbeldynan som kan köpas till en lössnömaskin är ofta någon eftermarknadsdyna som är dyr, bräcklig, liten och obekväm utan ordentliga handtag. Fjädringen har inget skönt gung utan den är hårt ställd för aktiva förare och studsar omkring. Variatorn har ett lite högre inslagsvarv och den är ofta hårt inställd vilket gör att motorn varvar upp och ner i registret och ger en ryckig gång om du inte smeker gasen ordentligt. Eftersom att skotern ska vara lätt så är kylarna små vilket gör att motorn lätt går varm.

Det är helt olika maskiner avsedda för helt olika saker men som ändå båda passar in på din kravprofil.
En skandic 600 med en sorselelyft och en spade under dynan gör att dina föräldrar sällan kör fast och lätt tar lös skotern om de gör det. Sorselelyften ska vara av den ihopfällbara modellen, lite krångligare men den tar mindre plats.

Skoterkonsult? bra insikter och åsikter, väldigt tacksam för svar. kanske ska börja sälja skotrar - du verkar veta vad "kunden" vill ha :). Siktet är inställt på skandic, hoppas på affär i helgen om allt går som de ska.

Det jag är lite nyfiken på fortfarande dock om de inte finns en till kategori här, alltså inte puder-åk eller bredbandare utan långbandare i utility klassen, samma typ av skoter som bredbandarna fast med lång matta istället. typ som forest fox eller den här gamla cheetahn http://www.blocket.se/dalarna/Arctic_cat_cheetah___1988_58896943.htm?ca=6&w=1 .
finns de nå sånna modeller?