Vid ny maskin/ny renoverad så brukar jag först starta upp håller koll på glykolnivån och varmköra så termostaten öppnar så man kan känna att det finns värme på kylarna så vattnet cirkulerar, fyller på om nivån sjunker.
Sen blir det en lätt provtur på ägorna, tillbaka till garaget och kolla så att allt är tätt, kollar kylvätskenivån så den är stabil. Sen får maskinen antingen stå tills det är dags eller lastas på släp och upp till fjälls. Varmkör till kylarna blir varma, sen kör jag lugnt någon km så remmen blir varm, sen kör man några korta fullgasrepor så man känner att grejorna lirar. Sen kör jag precis som vanligt. Ingen extra olja i tanken eller annan olja vid inkörningen.
Skillnaden på en ny maskin då har man inkörningsläget och men kör på som vanligt... ända skillnaden är att den går lite halvsurt tills det är avklarat..
Skulle man köra 100 mil "inkörning" ja då har man kört 2/3 av säsongens sträcka, brukar snitta ca 150mil (ingen led) per år och det anser jag är betydligt dyrare än att köra som vanligt direkt Har aldrig haft några problem. Skulle säga att rasar det så är det inte pga av inkörningen...
Sen blir det en lätt provtur på ägorna, tillbaka till garaget och kolla så att allt är tätt, kollar kylvätskenivån så den är stabil. Sen får maskinen antingen stå tills det är dags eller lastas på släp och upp till fjälls. Varmkör till kylarna blir varma, sen kör jag lugnt någon km så remmen blir varm, sen kör man några korta fullgasrepor så man känner att grejorna lirar. Sen kör jag precis som vanligt. Ingen extra olja i tanken eller annan olja vid inkörningen.
Skillnaden på en ny maskin då har man inkörningsläget och men kör på som vanligt... ända skillnaden är att den går lite halvsurt tills det är avklarat..
Skulle man köra 100 mil "inkörning" ja då har man kört 2/3 av säsongens sträcka, brukar snitta ca 150mil (ingen led) per år och det anser jag är betydligt dyrare än att köra som vanligt direkt Har aldrig haft några problem. Skulle säga att rasar det så är det inte pga av inkörningen...