Polaris 2021

AllaMĂ€rken

VÀlkÀnd medlem
13 aug 2020
137
9
18
GĂ€llivare
Nu börjar det hĂ€nda lite med tvĂ„takts turbo Ă€ven hos polaris :)😍
SÄ frÄgan om det kommer till 2022...

MÄnga av patenten Àr tagna 2019 sÄ kanske lite tidigt 2022?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora BlÄsjön

AllaMĂ€rken

VÀlkÀnd medlem
13 aug 2020
137
9
18
GĂ€llivare
Är nog ganska sĂ€ker att de kommer 2022 tillsammans med det "nya" chassiet/facelift.
Är eg inte sugen pĂ„ en turbo men en Ă€n lĂ€ttare RMK SKS Ă€r jag sugen pĂ„, fast först den kommande vintern ska jag se hur lĂ€ttkörd/klumpig en Freeride Ă€r :p
 

snötoken

VÀlkÀnd medlem
2 mar 2012
1.153
111
63
En ”liten” hĂ„llhake med 5Ă„rs garantin Ă€r TRE servicear första 150milen, första pĂ„ 25mil. Och som jag fattat obligatoriska. SĂ„ nog fĂ„r dom betalt för eventuella motorras under garantitiden đŸ€Šâ€â™‚ïž
 

AllaMĂ€rken

VÀlkÀnd medlem
13 aug 2020
137
9
18
GĂ€llivare
Inte sugen pĂ„ en turbo? Du bör genast uppsöka lĂ€kare 😂
Det som hindrar mig Àr endast priset :D och lite "Polaris" soppa förbrukning, har nu en RMK SKS 2019 men har haft en Lynx 850 2018 sÄ jag vet skillnaden och jag kör dagligen men blir inte nÄgra 400-500 mil per sÀsong lÀngre dÄ man arbetar heltid.
 

Boost III

VÀlkÀnd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Det som hindrar mig Àr endast priset :D och lite "Polaris" soppa förbrukning, har nu en RMK SKS 2019 men har haft en Lynx 850 2018 sÄ jag vet skillnaden och jag kör dagligen men blir inte nÄgra 400-500 mil per sÀsong lÀngre dÄ man arbetar heltid.
Ja priserna Àr pÄ tok för dyrt för turbomaskinerna. Hur stor skillnad i förbrukning Àr det mellan en Polaris 850 och Rotax 850 motorn?
 

snötoken

VÀlkÀnd medlem
2 mar 2012
1.153
111
63
I teknisk körning Àr skillnaden ingen. Men framförallt transportstrÀckor Àr Rotax mycket snÄlare, kan lÀtt skilja 1L/mil.
 

AllaMĂ€rken

VÀlkÀnd medlem
13 aug 2020
137
9
18
GĂ€llivare
Ja priserna Àr pÄ tok för dyrt för turbomaskinerna. Hur stor skillnad i förbrukning Àr det mellan en Polaris 850 och Rotax 850 motorn?
Skulle sÀga över litern milen förutom vid lek dÄ det Àr nÀstan samma. Var jag aldrig under 2,5 lit/mil med polarisen sista vintern, hÀnde ofta med Lynxen att man lÄg under 2 liter nÀr föret var bÀttre. (Sen Àr ju givetvis Polarisen mycket mer lÀttkörd Àn en BRP skoter)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora BlÄsjön
Vad tror man om nya variator setupen för rmk?? (10-72 150-290 helix 60/44 .36 140-200)
Vart har du hört om den? Ligger inte ute nÄgra sprÀngskisser för rmk modellerna Àn. Men stÀmmer det sÄ Àr det nog helt rÀtt frÄn början (beroende pÄ smak). Eller fÄr vi i scandinavien egen setup? IsÄfall fÄr man tacka Huss.
 

neden

VÀlkÀnd medlem
1 sept 2015
155
34
28
TimrÄ
Vart har du hört om den? Ligger inte ute nÄgra sprÀngskisser för rmk modellerna Àn. Men stÀmmer det sÄ Àr det nog helt rÀtt frÄn början (beroende pÄ smak). Eller fÄr vi i scandinavien egen setup? IsÄfall fÄr man tacka Huss.
Edvard har lagt ut pĂ„ vmc:s Instagram. Dom fick MY21 leverans idag. 👍

De verkar vara det som Àr "low elevation" Àven för Nordamerika.
 

snötoken

VÀlkÀnd medlem
2 mar 2012
1.153
111
63
Snyggt! NĂ„got mjuk sek fjĂ€der för dom aggressivare förarna kanske men det Ă€r ju en billig Ă„tgĂ€rd mot för att behöva byta allt 👌
 

Slappa

Medlem
1 jan 2000
22
2
3
Arjeplog Sverige
I teknisk körning Àr skillnaden ingen. Men framförallt transportstrÀckor Àr Rotax mycket snÄlare, kan lÀtt skilja 1L/mil.
skulle vilja pÄstÄ att polarisen drar mindre transportstrÀckor och marginellt mer i lössnö,, i vintras körde jag med min pro 850 och en kompis med sin summit 850 13mil. I summiten tankade vi 3,8l mer. körde Àven en dagstur pÄ 68mil varav ospÄrat ca 25mil dÀr kompisens 49 pro -19 snittade 2,8 och pron 2,3. Oljeförnrukningen Àr nÄgot högre transportstrÀckor och nÄgot lÀgre skogskörning.
 

AllaMĂ€rken

VÀlkÀnd medlem
13 aug 2020
137
9
18
GĂ€llivare
Har varit ned pÄ 1,67 lit/mil med Polaris 850 men sett över en hel sÀsong sÄ drog min Lynx 850 mycket mycket mindre soppa och jag kör ca 220 mil per sÀsong och haft den tvÄ vintrar nu. Lynxen drog mÄnga gÄnger under 2lit/mil och Polarisen har gjort det en gÄng och ingen gÄng senaste vintern, lÄg mellan 2,3 - 3 lit/mil hela sÀsongen nÀr jag tankade) Har senaste mappningen givetvis.
(Kör ospÄrat som pÄ led, men pumpgasar aldrig som vissa gör och dÄ Àr det omöjligt att kolla brÀnsleförbrukningen)

Men det finns annat som jag tycker Polarisen Àr bÀttre i, tex lÀttkördheten

skulle vilja pÄstÄ att polarisen drar mindre transportstrÀckor och marginellt mer i lössnö,, i vintras körde jag med min pro 850 och en kompis med sin summit 850 13mil. I summiten tankade vi 3,8l mer. körde Àven en dagstur pÄ 68mil varav ospÄrat ca 25mil dÀr kompisens 49 pro -19 snittade 2,8 och pron 2,3. Oljeförnrukningen Àr nÄgot högre transportstrÀckor och nÄgot lÀgre skogskörning.
 

monno

VÀlkÀnd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Äntligen!

Synd bara att dom inte sitter standard.
Nu skulle dom bara lÀrt sig montera chip i dom sÄ att dom kan slÀnga bort nyckeln.

Har BRP skrivit Ärtusendets patent pÄ DESS eller tycker dom andra pÄ riktigt att en nyckel Àr bÀttre?