Som tröst kan jag meddela att överkuggningar minsann inte är helt ovanliga i BRP-stallet heller även om dom har "no-slip". Idiotimattorna med 3,5" delning är nog värst, dom har så små drivhjul att det väl knappt är två kuggar i ingrepp samtidigt.
Skulle också påstå att diametern gör den största skillnaden. Blir bättre med 2.86" 8 kuggar istället för 2.86" 7 som är standard.
Det som löser problemet är noslipdrivhjul och antistabb. Har själv bytt från 7 till 8 fast med noslip, fast då har jag kedjehus så då blir drevningen mer lämplig, för lågt drevad original.
Såhär har jag gjort för 8 kuggs 2,86 noslip."utan antistabhjul". Flyttade bak stötdämparaxeln till hålet strax bakom men filade även upp de bakre hålet snett bakåt och uppåt för att få maximal bakåtflyttning samt rätt häng på boggin (samma som innan). De svarta nosskydden vände jag upponer för en finare båge mot mattan samt att man slipper fila ur så mycket i nosskydden för axeln och skruven bakåt sett.,. Slipade även om formen på nosskydden en aning mjukare följsammare ner mot matta. Kapade av ca 5cm totalt men de blir en strykare mot nosliphjulen.Jag har sprayat de svarta nosskydden med grå färg så man ser på slitaget hur nära spetsen de slits Jag tycker inte de ser farligt ut vid upphissning av boggi och ihopknövlad matta. Bild kommer i morgon mont om jag får drivaxelen i morgon.