Har boggiskenorna farit igenom drivfönstren någon gång på dem som inte haft antistab?Nej inte alla. Är bara G4 summit som har det förutom 146” den är utan.
Edit: Blev dock osäker om det verkligen satt på -17 från fabrik
Har boggiskenorna farit igenom drivfönstren någon gång på dem som inte haft antistab?Nej inte alla. Är bara G4 summit som har det förutom 146” den är utan.
Edit: Blev dock osäker om det verkligen satt på -17 från fabrik
Jodå det verkar sitta original på 2017. Här är min boggie när jag hade ur den för montering av skinz ARCenNej inte alla. Är bara G4 summit som har det förutom 146” den är utan.
Edit: Blev dock osäker om det verkligen satt på -17 från fabrik
Jag har aldrig varit med eller hört talas om att det hänt på en ski-doo.Har boggiskenorna farit igenom drivfönstren någon gång på dem som inte haft antistab?
Och sitter det orginaldrivhjul på stålaxeln så är vikten typ samma.Vill bara lägga upp en bild på org drivaxel och den äldre stål med 8 kuggs noslippare. Här ser man tydligt att noslip dreven ligger bet längre ut så de stöder glasfiberpinnarna där de brukar gå av. De blir inte lika mycket pilbåge på stavarna helt enkelt. De är nästan största fördelen men att de slutar kugga över är ju lika viktigt. Jag vägde dem och stålaxeln med noslip väger 8 hg mer, jag trodde de skulle skilja mer.
Visa bifogad bild 29092
Det är inte min gamla.Ja då va de ingen mening med aluaxel bara dyrare för Polaris och sämre för oss. Hjulen sitter troligen i synk på bilden fast de ser helt åt hell ut. Jag märkte inget konstig när jag provmonterade den för koll att hjulen satt rätt centrerat. Om den inte satt rätt då så sitter den rätt nu ,för jag vände på hjulen för att få osliten yta i drivriktningen. Kan du känna igen om de är din gamla axel?
Provat köra 165-310 med shims och en delrin med 160-240 och ett nållager. 8400 toppvarv vilket jag tycker var för högt men håller varven bra. . Alltid köpt '' färdigt kitt'' vad skulle hända om jag bytte 155 222 från min förra skoter?Nån som hunnit laborera med variatorerna än då eller är ni nöjda?
Bytte direkt primärfjäder för att jag vill ha ganska högt tillslagsvarv. Är väl ändå ganska nöjd men backshiften är lite slö, sitter relativt mjuk fjäder i sekundär 140/200. Hade en svart 155/222 ska sätta i den med delrin brickor imorgon och prova kan räcka med det.
Jag har satt i 155/222 men vi har haft så jäkla kallt nu så jag har inte ens velat prova. Man börjar bli för gammal, förr körde man i -30 Men jag tror den blir bra, sätt i den. 8400 är lite onödigt varvande.Provat köra 165-310 med shims och en delrin med 160-240 och ett nållager. 8400 toppvarv vilket jag tycker var för högt men håller varven bra. . Alltid köpt '' färdigt kitt'' vad skulle hända om jag bytte 155 222 från min förra skoter?
Sköter sek fjädern bara mattsnurr? Eller kan jag få mer motorvarv med mjukare sekundär?Jag har satt i 155/222 men vi har haft så jäkla kallt nu så jag har inte ens velat prova. Man börjar bli för gammal, förr körde man i -30 Men jag tror den blir bra, sätt i den. 8400 är lite onödigt varvande.
Nja inte bara. Generellt ger en mjukare fjäder snabbare utväxling, mer mattsnurr men lägre motorvarv och tvärt om med en hårdare då. Därför är jag av den åsikten att man ska undvika att köra för hård sekundärfjäder för att man kan få så kallat ”tomvarv”.Sköter sek fjädern bara mattsnurr? Eller kan jag få mer motorvarv med mjukare sekundär?
Ok. Tänkte om jag kanske fick ner toppvarv om jag bytte från 160 240 till 155 222Nja inte bara. Generellt ger en mjukare fjäder snabbare utväxling, mer mattsnurr men lägre motorvarv och tvärt om med en hårdare då. Därför är jag av den åsikten att man ska undvika att köra för hård sekundärfjäder för att man kan få så kallat ”tomvarv”.
Det borde bli något lägre ja.Ok. Tänkte om jag kanske fick ner toppvarv om jag bytte från 160 240 till 155 222
Vilken matta som sitter på gör stor skillnad. Serie 6 är en matta som går otroligt bra i djup snö och som pressar maskinen mer framåt än reser. Sen är variatorerna är lite trötta original så lita andra grejor däri så blir det trevligare.Måste fråga er som har lite koll på Polaris. Vad skiljer mellan fjolårets Khaos och årets. Tänker specifikt på 155"
Anledningen till frågan är att jag lånade en khaos ifjol (155:a med serie 6 matta och belt drive, bone stock) en helg innan vi köpte sambons summit 146" och för min/vår körning så blev khaosen lite...hur ska jag säga...tråkig. Förvisso mycket roligare än pro rmk men då jag kör myr och skog på relativt platt mark så är summitarna ganska roliga när reser och har sig. De blir underhållande på något vis. Allt det roliga blir oftast en nackdel när det blir brantare men det kan jag leva med. Det finns lösningar på det också.
Men igår såg jag ett videoklipp på instagram från Strandbergets motor där de körde årets Khaos och den såg riktigt kul ut. Långa rullekörningar på en åker.
Så...vad skiljer. Misstänker att ett variatorkit kan åtgärda eventuell "tråkighet" på en 2020 och det kanske är det som är gjort till 2021, eller? Börjar snart bli dags att byta bort min Summit 154" så man måste ju se vilka alternativ som finns...Jag är ju egentligen nöjd med den som jag har fått till den men ekonomiskt sett så börjar det bli dags så man inte förlorar allt värde i den. Känns dock trist att skaffa en likadan igen med mindre mil bara...man vill ju inte dö nyfiken.
Den helgen var speciell, har aldrig kört i så bottenlös snö någonsin tidigare. Min maskin gick inte alls kan man säga med peakmattan, helt hopplös. Så for och köpte en challenger extrem på måndagen. Polaren med lika maskin 146 khaos hande inte alls samma problem som jag, fullt jämförbart med doo 850T 154”.Jo jag har sett att det är en massa olika alternativ på mattor i år till dem. Behöver de verkligen drevas ner? Min 2017 summit är ju sjukt nerdrevad original så jag drevade upp den 4 kugg och då vaknade den till liv fram tills i tisdags då jag körde av kedjan så då blev det fältmek på fjället och nu är den original igen med tomvarvande som följd.
Appropå Khaos och mattor...är det någon som upplever att de ibland går riktigt dåligt i djupsnö? Förra helgen var det riktigt bottenlöst hemma på ett sätt jag aldrig har upplevt tidigare och jag och kompisen körde in i ett område där det var en rejäl driva och han satte fast sin khaos (den bara försvann) och jag lyckades i princip med samma bravad en par meter bredvid. Det var en svag utförsbacke och närmare 3 m djupt och bitvis riktigt löst så inga konstigheter med att man fastnade. Men bojsänket till Polaris var ju näst intill omöjlig att få upp. Den grävde sig snett neråt hela tiden och så höll den på tills vi fick den utöver kanten på drivan. Den ville aldrig poppa upp. Min summit hoppade upp med skidorna i vädret utan problem.
Han fastnade även flera gånger mitt på myrar med den också. Det är inget man är van från tiden då de körde pro rmk. De tuggade ju på sakta framåt fast man trodde att de skulle sitta fast. Så beter sig inte hans Khaos.
I alla fallen som detta hände drog den runt snön framåt så det formligen packades framför maskinen.
I och med att det inte är min maskin så har jag inte varit och labbat något med dämpare mm och jag misstänker att den kanske är hårt ställd i centern så den sågar sig fram hellre än att kliva upp. Kör han fast sådär fler gånger kommer jag lämna honom där