Om man vill göra det så biliga som möjligt, och det är inte för att kräma ur Max hästar utan mer som en kul grej med lite extra boost, kan man då hitta en begagnad bilturbo koppla oljepumpen till den? Hur skulle man mappa bränslet och psi trycket eller hur man ska formulera sig? Funderar om det är ett kul projekt eller om det bara blir för dyrt
Nej du kan inte koppla in oljepumpen till en glidlagrad turbo för den kräver minst 2 bars tryck. Då måste du sätta dit mekanisk oljepump eller eldriven som klarar typ 3 bar. Och då måste man ha oljetank under turbo som de får självrinna ner i. Oljepumpen drar runt olja från den oljeburken.
Men att få de billigt är svårt du måste ha Powercommander med tändning a 4000-5000kr piptemmätare modell dyr bvra snabb 4000kr för en KOSO dubbelgivare. Du måste även köpa bredbandslambda ex AEM 2800KR. Och piptrycksmätare rel billig.
De finns folk som fått glidlagrade turbo att funka hyfsat i dragracing för 25 + år sedan men då fanns inte rullagrat att jämföra med. Men om du ändå vill prova glidlagrat så måste avgasdelen va stor välj en turbo från bil som kan ge 380--450hk även om du bara ska ladda 0,6 bar! En sådan glidlagrad turbo lär du hitta lite här o där på Blocket och Facebook.
Men som Asker skriver räkna med en massa söndersmälta kolvar och cylindrar samt ev helhavererade block vevaxlar. De gäller även om en van trimmare mappar skulle försöka sig på någ dyligt!
Om du är extremt duktig på mappning och har koll på avgasmottryck mm så kan du komma undan med en kostnad på 25-30k och då kommer den inte funka nå bra ändå tyvärr.