Turbo bygge

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
89
4
8
20
Luleå
Är lite vilsen i det är med turbo konvertering på snöskotrar,

Vi säger att man skulle vilja bygga en turbo på en F7 hur skulle man bära sig åt med olje pump, bränslet, hur kan man hålla ett gömt tryck med turbon?

Hur mycket hade bränsle förbrukning ökat ca? Är det typ dubbla?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Man bör måste ju köpa kullagrad turbo för de är vad som följer med alla turbokitt. Tvåtaktaren måste ha så lättspolad turbo som möjligt dvs kullagrad turbo. De kostar en hel del ex en Garret rs ligger nog runt 13000kr. Kullagradeturbo kräver lite olja vs glidlagrade så man stjäl bara olja (T kopplar in sig) från en oljepumpledning som går in i blocket. Den oljeledningen drar man till turbons lagerhus och utloppet för olja ur turbo in till sugsida kompressor på turbon . Då smörjer de först turbons lager och efter det åker oljan in i motorn och gör sitt jobb där. Man begränsar dock oljeflödet in till turbos lagerhus för de behövs nästan ingen olja alls, och då tappar inte motorn så mycket oljesmörj till sin normala nippel i blocket.
Maskinen drar inte mer soppa med turbo sålänge du inte kör full mutter. På full gas drar den mer ber på hur mycket mer effekt du tar ut. Den ska inte dra mer än 10-30% mer soppa ber på hur man kör.
jämt tryck sköts som vanligt med wastegate inga konstigheter där.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
235
53
28
Karlstad
Används kullagrade turbos i bilar? Tänker om man kan finna på skroten från nån gammal Volvo eller liknande.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Används kullagrade turbos i bilar? Tänker om man kan finna på skroten från nån gammal Volvo eller liknande.
Nej inte i vanliga svenssonbilar ivf ev i någ dyr sportbil. Men de går hitta rullagrade och tom keramiskt kullagrade turbo på blocket och Facebook alt någ forum. De förekommer på Trim bilsidan och 4 takt hoj så de går hitta beg. Finns även beg från tvåtakt och fyrtakt skotersidan. I länken visar jag en snabb googling en Garret keramiskt kullagrad som man kan köra på en 700cc ja även 800a. Som ni ser i de färdiga köpeskitten till tvåtakt att man kör överlag stora turbo. Ska man ta ut 200hk så behöver man en turbo som klarar 360-450hk de är framförallt avgasdelen som inte får strypa avgaspipan för mycket därav så stora turbosar. Och tack vare de groteskt överdim turbona så måste man ha rullagrat för att de ska börja snurra så fort som möjligt.
De tycks gå köpa en Garret för under 10000kr finns säkert under 8k om man letar i andra länder. Köp absolut inte en kullagrad kinaturbo för den går trögre än en Garret glidlagrad. De blir för svårt att mappa in en Glidlagrad eller kina kullagrad helt enkelt, typ omöjlig att få till.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Här är en lämplig Borg Warner turbo med keramiska kullager. De säljs också i färdiga turbokitt till skoter men kostar 18000kr! Turbokitten har i regel specialbeställda kombi av kompressordel och avgasturbin för att optimera prestandan men de bör funka med likn turbo som i länken. De kan gå googla sig fram till exakt spec på turbokittens turbo spec och helt enkelt köpa samma kompressor och turbin.
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
89
4
8
20
Luleå
Om man vill göra det så biliga som möjligt, och det är inte för att kräma ur Max hästar utan mer som en kul grej med lite extra boost, kan man då hitta en begagnad bilturbo koppla oljepumpen till den? Hur skulle man mappa bränslet och psi trycket eller hur man ska formulera sig? Funderar om det är ett kul projekt eller om det bara blir för dyrt
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Om man vill göra det så biliga som möjligt, och det är inte för att kräma ur Max hästar utan mer som en kul grej med lite extra boost, kan man då hitta en begagnad bilturbo koppla oljepumpen till den? Hur skulle man mappa bränslet och psi trycket eller hur man ska formulera sig? Funderar om det är ett kul projekt eller om det bara blir för dyrt
Ett tråkigt men sant tips… ska du bygga 2t turbo utan tidigare erfarenhet så räkna med i budgeten minst ett par cylindrar och kolvar.
Att bara ta en random bilturbo funkar ej. Mycket viktigt att avgasvuset är tillräckligt stort så man är uppe i storleken som sitter i mindre bussar, små lastbilar. Och där hittar man inget kullagrat.
kan bara säga att osvsätt om turbon kostar 13000kr eller 1500kr så kommer det i slutändan vara den billigaste delen i projektet…
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Om man vill göra det så biliga som möjligt, och det är inte för att kräma ur Max hästar utan mer som en kul grej med lite extra boost, kan man då hitta en begagnad bilturbo koppla oljepumpen till den? Hur skulle man mappa bränslet och psi trycket eller hur man ska formulera sig? Funderar om det är ett kul projekt eller om det bara blir för dyrt
Nej du kan inte koppla in oljepumpen till en glidlagrad turbo för den kräver minst 2 bars tryck. Då måste du sätta dit mekanisk oljepump eller eldriven som klarar typ 3 bar. Och då måste man ha oljetank under turbo som de får självrinna ner i. Oljepumpen drar runt olja från den oljeburken.
Men att få de billigt är svårt du måste ha Powercommander med tändning a 4000-5000kr piptemmätare modell dyr bvra snabb 4000kr för en KOSO dubbelgivare. Du måste även köpa bredbandslambda ex AEM 2800KR. Och piptrycksmätare rel billig.
De finns folk som fått glidlagrade turbo att funka hyfsat i dragracing för 25 + år sedan men då fanns inte rullagrat att jämföra med. Men om du ändå vill prova glidlagrat så måste avgasdelen va stor välj en turbo från bil som kan ge 380--450hk även om du bara ska ladda 0,6 bar! En sådan glidlagrad turbo lär du hitta lite här o där på Blocket och Facebook.
Men som Asker skriver räkna med en massa söndersmälta kolvar och cylindrar samt ev helhavererade block vevaxlar. De gäller även om en van trimmare mappar skulle försöka sig på någ dyligt!
Om du är extremt duktig på mappning och har koll på avgasmottryck mm så kan du komma undan med en kostnad på 25-30k och då kommer den inte funka nå bra ändå tyvärr.