EXT-580 Z ( 1993 ) Köpråd & Allmän info... ?

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Sv: EXT 580z - 93

När det är -16° så går det segt vad kör du på för olja?

Det skiljer mycket mellan olika oljor på hur tungt det går, det är värt att satsa några 10:- per liter extra och få igång skotern även när kvicksilvret krupit under -15°
Jag kör med Aspen helsyntet och den funkar kanon dessutom ryker och luktar den inte så värst heller.
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: EXT 580z - 93

MrGreen --> Aha, okej. Men är du helt säker att det beror på oljan att jag inte fick igång den igår vid -16 ? Tungt var det att dra i snöret iallafall, riktigt segt... Så det är skilljer mellan olika oljor isåfall, får du igång din när det är kring -15-20 grader?

Jag är inte hemma där jag har skotern nu så kan ej se vad oljan hette exakt. Men kommer ihåg att de är nån "vanlig"(?) 2-taktsolja som jag köpt på Statoil. En svart förpackning och det stod att det var för snöskotrar och var typ enda oljan som fanns där.

Visste inte vilka andra ställen som sålde andra oljor heller...

Mvh
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Sv: EXT 580z - 93

Det som gör att det går så in i h**te tungt är att oljefilmen på cylinderväggarna blir tjockare/segare ju kallare det är och en helsyntetisk kvalitets olja håller sig mer lättflytande vid lägre temperaturer än billigare varianter.
Min T-cat 1000 är helt stum vid -20° 3cylindrar och högt komp gör att jag måste ha motorvärmare på den
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: EXT 580z - 93

MrGreen > Jaha okej, på så vis. Förstår. Är inte Statoils 2-taktsolja helsyntetiskt eller? Står det någonstans?

Jhaja din Thundercat har uttag för motorvärmare. Antar min inte har det, men då vet jag varför den var så svårstartad. Inget att oroa sig för då, jag tänker nog inte försöka köra när det är jättekallt ändå.

Tror du Aspen-oljan fungerar på min skoter? Vad kostar den ungefär och köper du den på skoterbutiker eller? Kanske köper sådan olja nästa gång då för då lär den väl gå igång vid 15-20 minusgrader?

Tack återigen för hjälpen. Har förresten ingen manual och ingen kompis som vet speciellt mycket. Därför frågar jag här hela tiden... Förresten, vad är supa igång den? Äär det när man stoppar sprit i tanken eller? Skadligt?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Sv: EXT 580z - 93

Det står på flaskan om det är en mineral, delsyntet eller helsyntet olja Statoil har alla tre sorterna tror jag.

Motorvärmaren har jag monterat själv det är en universalslangvärmare för bilar från DEFA.

Aspen olja funkar i alla tvåtaktare både luft och vattenkylda och både för inblandning i bensinen och med separatsmörjning, jag har inte köpt i år ännu så jag vet inte priset nu men i våras kostade den ~350:- för 4 liter och den säljs bla. genom Husqvarnas återförsäljare Sök här

Att supa igång menas att hälla några droppar bensin direkt i cylindrarna genom tändstiftshålen.

Fråga på du man lär sig inget om man inte frågar och alla är vi barn i början ;)
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: EXT 580z - 93

Henke => Jaha okej. Kanske testar Aspenoljan nästa gång då så får vi se om det gör någon skillnad med den och om den går igång då vid -16 grader.

En polare tvivlade dock på att det var oljan som hade betydelse varför den ej gick igång. Han sade oljan bara hade "smörj-betydelse" ingenting med varför den inte gick igång och kändes segt när man skulle dra i snöret... Men jag tror nog du vet bättre än honom!

Förresten var ser man när man ska fylla på mer olja? Ska man titta där man fyller på i oljetanken? Just nu är det halvfyllt där, men fyllde nyss på... Vad kan hända om det är för mycket respektive för lite olja?

Det tar nog ett tag att läramig hur alla delar fungerar och vad de heter. Men tycker det är roligt att köra iallafall även om det inte blivit så mycket hittills. I helgen ska jag ut och köra längre dock, tyvärr är det inte bara att köra utan jag har märkt att det är en del jobb. Säkert roligt när man kan mycket om skotern - Annars inte lika trevligt ;)

// Jonathan
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Sv: EXT 580z - 93

Oljan har en avgörande betydelse för hur tungt motorn går runt när det är kallt tro mig.

Kolla oljan gör du som du sa genom att titta ner i oljetanken, för lite olja blir det först när den är slut och fortsätter du då köra då skär motorn men det kan inte bli för mycket olja det är bara en tank på samma sätt som bensintanken och oljan förbränns tillsammans med bensinen.

Jag brukar kolla oljan varje gång jag tankar och fylla upp burken ungefär var annan tankning, det finns en varningslampa i instrumenteringen som ska varna när nivån börjar bli låg och om allt är som det ska så när lampan tänds räcker oljan i tanken till minst en full tank bensin.

Det är dumt att chansa å råka köra tomt så ta för vana att kolla oljan när du tankar, du lär dig snart hur mycket som går åt och då vet du hur ofta du behöver fylla.
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: EXT 580z - 93

Japp jag tror dig. Har sett att oljevarningslampan lyser en kort stund när man slår på skotern, men det är ju normalt som du tidigare sagt också.

Har inga mer frågor faktiskt, just nu iallafall ;)
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: EXT 580z - 93

Var ute igår. Det känns som att styrsystemet är lite glappt. Som att den kan börja svänga av sig själv ibland och vingligt, svårt att beskriva.

Sen känns det som att skotern går sämre och sämre. Tycker accet var grymt i början, men nu kommer skotern knappt över 100 km/h(!) och jag har inte rört någonting. Känns som motorn låter ojämnt och går ojämnt, sen så när den varit kall och stått i några dagar så slocknar den direkt jag släpper gasen.

Tar länge innan den kan gå på tomgång, är det nå inställningar på förgasaren man kan göra? Och det med motorn att den känns slö motför tidigare och låter konstigt ojämnt?

Sen så glider mattan när man svänger fort, alltså får sladd ibland och det känns som skotern kan välta? Vad beror det på, är det nå med styrsystemet?
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: EXT 580z - 93

Alltså, tycker den inte svarar riktigt på gasen. Man måste trycka in den så långt för att den ska svara och börja gå framåt. Sen när man trycker in gasen nästan max dör den bara och går inte snabbare än ca 100km/h typ och det tycker jag är konstigt och har inte märkt det tidigare...

Sjukt med tanke på att jag pratat med de som har likadana och de går kring 150 km/h orginal.
 

snopro440-05

Medlem
15 jan 2007
14
0
1
torrböle
Sv: EXT 580z - 93

det är nog bara att byta tändstifft. du måste tänka på att inte köra för länge på choken vid start då blir skotern sur (den får för mycket bränsle). skotern brukar oftast ha höga varv i början sen när varvtalet sjunker kan du slå av choken. så far på statoil och köp nya stift så ska den nog gå bra
 

snopro440-05

Medlem
15 jan 2007
14
0
1
torrböle
Sv: EXT 580z - 93

om du ska byta olja så är det bäst att vänta till oljebehållaren nästan är tom innan du häller i den nya oljan. annars kan skotern skära
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: EXT 580z - 93

det är nog bara att byta tändstifft. du måste tänka på att inte köra för länge på choken vid start då blir skotern sur (den får för mycket bränsle). skotern brukar oftast ha höga varv i början sen när varvtalet sjunker kan du slå av choken. så far på statoil och köp nya stift så ska den nog gå bra
Nja, tror inte det är tändstiften. Glömde säga att det kommit mer snö än tidigare så det är nog därför den går segare eftersom det tar emot, då det kommit mer snö. Choken vet jag hur den fungerar nu...

Men en sak som är jobbigt är att den är så otroligt segstartad. Även om det är ca -7 grader gick den knappt att dra igång igår. Hur segt som helst med delsyntetiskt olja. Fick stå i 15 minuter och försöka få igång den, men till slut gick det.

Då var det bara -7 grader... Är det någonting man kan göra så den startar lättare? Inställningar? För inte ska den vara så enormt seg när det är varmt ute och jag tror inte den var sur sedan tidigare om någon påstår det.

Förstår inte vad felet är då den är så seg att dra i. Är det bara att acceptera att jag inte kan få igång den när det BARA är -10 grader? Eller vad kan jag göra?

Mvh
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: EXT 580z - 93

Igår förskte jag dra igång den igen. Då var det -15 grader och jag kunde knappt rubba snöret, det satt helt enkelt fast totalt. Omöjligt att få igång den.

Så är det över -10 och mera så går skotern inte att dra igång och jag kan inte köra den, tyvärr. Det är ganska jobbigt att inte kunna köra när det ens är -8 grader...

Nu undrar jag igen om det ska det vara så här, är det normalt eller? Någon som har liknande problem (med en 580cc skoter) ? Kan det vara något med förgasaren eller startsnöret? Något som går att fixa själv? Jag har iallafall ingen aning, det enda jag vet att det är otroligt segt/tungt när den stått några dagar och det är ca -10 och uppåt.

Jag kan tyvärr inte köra in den i garaget eftersom den inte ryms där. Jag känner flera som kan dra igång den lätt vid -20 grader och som också har äldre skotrar...så?

Men ska jag behöva lämna in den direkt när jag nyligen köpt den?