"poffar" på jämn gas

xtc700

Medlem
15 jan 2007
14
0
1
har en xtc 700 -98 som "poffar" låter som att den missar på tändningen ibland kan det komma avgas smällar men går bra när man gasar på har gjort rent förgasarna och bytt stift men hjälper inte. Någon som har något tips om vad jag ska göra

xtc700

Medlem
15 jan 2007
14
0
1
har en xtc 700 -98 som "poffar" låter som att den missar på tändningen ibland kan det komma avgas smällar men går bra när man gasar på har gjort rent förgasarna och bytt stift men hjälper inte. Någon som har något tips om vad jag ska göra
har idag sugit ur tanken helt och fyllt på nytt bränsle men blev inte bättre
när man kör sakta med jämn gas så låter det som att den missar, tror inte att det är nogot med tändningen eftersom den går bra när man accar

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Felbestyckade förgasare tippar jag på. Om den har tendens att bluddra går den troligtvis för fett, har den en oregelbunden tatata-gång är det nog för snålt. Se över hela bränslesidan, syna insugsgummin, rengör förgasare m.m

xtc700

Medlem
15 jan 2007
14
0
1
Felbestyckade förgasare tippar jag på. Om den har tendens att bluddra går den troligtvis för fett, har den en oregelbunden tatata-gång är det nog för snålt. Se över hela bränslesidan, syna insugsgummin, rengör förgasare m.m
hur ska bestyckningen vara?

xtc700

Medlem
15 jan 2007
14
0
1
Har ställt in trottel höjden idag dom yttre förgasarn stog trottlarna högre än den i mitten, har kollat blandnings skruvarna 1 1/2 varv, går inte bättre efter det

hur fungerar "TORS" jag drog ur kablarna till kontakten på förgasarn trodde att den skulle dö då ?

xtc700

Medlem
15 jan 2007
14
0
1
Har ställt in trottel höjden idag dom yttre förgasarn stog trottlarna högre än den i mitten, har kollat blandnings skruvarna 1 1/2 varv, går inte bättre efter det

hur fungerar "TORS" jag drog ur kablarna till kontakten på förgasarn trodde att den skulle dö då ?
går inte på cylindern närmast varitatorn på tomgång och om man kör sakta. gnista finns, komp finns, stiftet blir blöt
HJÄLP!

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
kolla om reedbladen är skadade,eller om tätningen bakom variatorn läker(tjuvluft),spraya startgas och se om tomgången går upp=trasig packbox.
kolla reedbladen runt kanterna,dom ska sluta tätt mot korgen-men går den så dåligt som du säger så borde det rent ut fattas bitar...

JanN

Medlem
23 jan 2007
6
0
1
Hudiksvall
Hej!

Jag hade problem med en v-max 700 sx som misstände och gjorde avgassmällar så att man nästan blev döv.
Problemet va ett rostigt stift i kontakten (den med 4 stift) från CD-boxen till tändspolen. Man måste öppna kontakten för att det ska synas eftersom stiften sitter så djupt i kontaktdonet.
Spänningsfall i kontakten till tändspolen kan leda till att något stift slocknar ibland. När du varvar upp den ökar spänningen och problemet försvinner.

/Jan

bergman_yamaha

Ny medlem
27 jan 2007
2
0
1
du har säkert blåst packboxen i vevhuset. mycket vanligt fel, kika om du har en oljerand mellan variatorn o vevhuset.

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
40
K-holm
Jag skulle hemskt gärna vilja veta hur det går för dig med din skoter. För min beter sig något liknande. Går bra vid högre varv men kör man i låg fart på jämn gas så poffar den som till. Stiften blir ganska blöta med när man kör. Så min kanske får för mycket sås. Dock är den ju köpt på samma trakt som jag bor på och den har varit på in justering där de kopplade upp den i en bänk och såg att allt var tipp topp... Efter det har den gått 50 mil typ. Så det borde ju inte hänt något... Eller?

xtc700

Medlem
15 jan 2007
14
0
1
min är bättre nu men inte helt bra, jag tog ur blandningsskruven som sitter under förgasaren och lågfarts munstycket och gjorde rent ordentligt så nu går den på alla cylindrar på tomgång men poffar lite när man kör sakta, har kört ca 20 mil sen jag gjort detta jag har också bytt tändhattar en av dom släppte inte genom någon ström alls, alla var riktig rostiga inuti.