1.Ja
2.
Övervarv= Varvet stannar en längre stund på högre varv vid tex fullgas sträcka.
Hårdare fjäder borde ju helt logiskt ha ett högre tyck därmed växla ner variatorn med ett högre tryck= snabbare nerväxling därmed motverka övervarvning.
Därmed även klara att att hålla emot gämfört med lösare fjäder som ger med sig och därmed stannar på övervarv?
Hårdare fjäder= även ett högre tillslag.
Kan ha fel så rätta mig gärna, men av egna erfarenheter vet jag att det funkar med hårdare fjäder.
mvh/
Primären (vikternas betydelse ej inräknat):
Högre starttryck = högre tillslag
Lägre starttryck = lägra tillslag
Högre sluttryck = högre växlingsvarv
Lägre slutryck = lägre växlingsvarv
Primärens fjäder har myyycket liten inverkan på nerväxling (backshift)
Och håller du stumt så går inte varven ner på motorn så att variatorn kan växla ner.
Sekundären (helix ej inräknat):
Sekundären har mer med HUR en variator växlar, ev växlingsvarvet
Styvare fjäder eller mer förspänning i grader = högre växlingsvarv, senare/sämre upshift bättre backshift.
Klenare fjäder eller mindre förspänning i grader = snabbare upshift sämre backshift
Givetvis så samverkar både primären ock sekundären.
Vikter, helix spelar in på allting.