Drivhjul nerdrevat, vad händer då?

smurfeen

Medlem
1 maj 2007
38
0
1
Hejj

Om nån skriver:

4st 8kuggars drivhjul = nerdrevad

i en annons om en polaris xcr 600, vad har nerdrevningen gjort då? bättre acc lr vad ?

=)

// smurfeen
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Ja, eftersom drivaxeln nu kommer snurra fler varv per mattvarv.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
det finns en sak du ska akta dig för när du drevar på drivhjulen pressa inte max på en pistad led motorn har ganska lätt för att övervarva då.
Det du kan göra åt saken är att montera en hårdare fjäder i variatorn det gjorde jag i min och det blev som en helt ny maskin grymt bra acc :D
 

smurfeen

Medlem
1 maj 2007
38
0
1
Okej .. nu när man tänker efter så var det ganska dum fråga ;D ... men jag hade fortfarande undrat om ni inte hade svarat ;D . så TAcK :D .

Rails , det ska ja tänka på, tack så mkt

// s
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
det finns en sak du ska akta dig för när du drevar på drivhjulen pressa inte max på en pistad led motorn har ganska lätt för att övervarva då.
Det du kan göra åt saken är att montera en hårdare fjäder i variatorn det gjorde jag i min och det blev som en helt ny maskin grymt bra acc :D
Du har mindre drivhjul så den varvar mer, sen sätter du i en hårdare fjäder så den varvar ÄNNU mer :eek:
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Nyfiken fråga, hur?

Om du har högre starttryck men samma sluttryck så ökas endast tillslagsvarven, växlingsvarvens förändringar är minimal.
Korrekt?

Om du har högre sluttryck så får du högre växlingsvarv.
Korrekt?
 
R

Robin

Nyfiken fråga, hur?

Om du har högre starttryck men samma sluttryck så ökas endast tillslagsvarven, växlingsvarvens förändringar är minimal.
Korrekt?

Om du har högre sluttryck så får du högre växlingsvarv.
Korrekt?
1.Ja
2.
Övervarv= Varvet stannar en längre stund på högre varv vid tex fullgas sträcka.

Hårdare fjäder borde ju helt logiskt ha ett högre tyck därmed växla ner variatorn med ett högre tryck= snabbare nerväxling därmed motverka övervarvning.
Därmed även klara att att hålla emot gämfört med lösare fjäder som ger med sig och därmed stannar på övervarv?

Hårdare fjäder= även ett högre tillslag.

Kan ha fel så rätta mig gärna, men av egna erfarenheter vet jag att det funkar med hårdare fjäder.

mvh/
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
1.Ja
2.
Övervarv= Varvet stannar en längre stund på högre varv vid tex fullgas sträcka.

Hårdare fjäder borde ju helt logiskt ha ett högre tyck därmed växla ner variatorn med ett högre tryck= snabbare nerväxling därmed motverka övervarvning.
Därmed även klara att att hålla emot gämfört med lösare fjäder som ger med sig och därmed stannar på övervarv?

Hårdare fjäder= även ett högre tillslag.

Kan ha fel så rätta mig gärna, men av egna erfarenheter vet jag att det funkar med hårdare fjäder.

mvh/
Primären (vikternas betydelse ej inräknat):
Högre starttryck = högre tillslag
Lägre starttryck = lägra tillslag

Högre sluttryck = högre växlingsvarv
Lägre slutryck = lägre växlingsvarv

Primärens fjäder har myyycket liten inverkan på nerväxling (backshift)
Och håller du stumt så går inte varven ner på motorn så att variatorn kan växla ner.

Sekundären (helix ej inräknat):
Sekundären har mer med HUR en variator växlar, ev växlingsvarvet

Styvare fjäder eller mer förspänning i grader = högre växlingsvarv, senare/sämre upshift bättre backshift.
Klenare fjäder eller mindre förspänning i grader = snabbare upshift sämre backshift


Givetvis så samverkar både primären ock sekundären.
Vikter, helix spelar in på allting.
 
R

Robin

ja må kanske vara så, detta med variatorer samt inställning är en hel vetenskap...
Dock vet jag av egen erfarenhet att byta till hårdare primfjäder hjälper väldigt bra för att motverka övervarv. Sedan är det väldigt mycket annat som spelar in från skoter till skoter
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Njae, jag har prexis tvärtom-erfarenhet.

Jag har haft en kraftigare primärfjäder i min maskin. Istället för en 35/120 så monterades det dit en 45/145. Kan ju säga att tillslagsvarvet blev 6000 istället för normala 3800.

Skillnaden då man nöp stumt var att den istället för att varva 10300 varvade 10700. Detta med en maskin som var neddrevad 1 kugg och dessutom hade tyngre vikter (Heavy Hitters) för att kompensera.

Insåg att jänkarnas accelerations-kit inte fungerar efter lederna i Sverige så det blev en hel del ändringar.
 
R

Robin

Njae, jag har prexis tvärtom-erfarenhet.

Jag har haft en kraftigare primärfjäder i min maskin. Istället för en 35/120 så monterades det dit en 45/145. Kan ju säga att tillslagsvarvet blev 6000 istället för normala 3800.

Skillnaden då man nöp stumt var att den istället för att varva 10300 varvade 10700. Detta med en maskin som var neddrevad 1 kugg och dessutom hade tyngre vikter (Heavy Hitters) för att kompensera.

Insåg att jänkarnas accelerations-kit inte fungerar efter lederna i Sverige så det blev en hel del ändringar.
På xcr motorn jag hade förr drevade jag ner 2 kugg, test körde, övervarvet märktes ganska rejält, tillslag på kring 3500.
Sen slängde jag på en hårdare fjäder samt tyngre vikter med startgroppar, blev perfekt, kändes helt som vanligt men mycket piggare maskin, tillslag på 4500-5000.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Tyngre vikter gör en hel del, mycket beror också på viktens radie och hur tyngden är placerad. Hade du haft kvar originalvikterna tillsammans med den kraftigare fjädern så hade motorn troligen övervarvat ännu mer.
 

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
En nerdrevning av maskinen resulterar i att växlingsvarvet på full gas blir lägre.....
men när variatorerna har växlat ut fullt ..då har du övervarv
 
R

Robin

Ja, och det resulterar i att varvet stannar uppe efter tex en fullgas sträcka.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Det är ju fjädern som håller isär remskivorna i primären som vi säkert vet, och ju mer skivorna trycks mot remmen desto tyngre kommer det att gå för motorn att driva runt allting = lägre varvtal. Eller?

Alltså borde en hårdare fjäder göra att det varvar mer, och en slapp fjäder motsatsen eftersom den inte orkar hålla emot när skivorna trycks ihop av motorvarvet och vikterna m.m.

Fordonet bör även gå snabbare med en slapp fjäder eftersom remmen hamnar högre upp på skivorna = samma princip som man drevar en mc med större kugg fram så går den fortare, om inte jag är helt fläng i huvvet dvs..

Ja, lite Off Topic hann vi också med ja..
 

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
Ja, och det resulterar i att varvet stannar uppe efter tex en fullgas sträcka.
Ja det stämmer också... ungefär. lägre varv på full gas men högre varv vid downshift...
fast downshiftvarven är ju inte i närheten av varven på full gas....

Rätta mej om jag har fel... jag sitter bara å luftar det som jag har hittat å kommit fram till inför min nerdrevning