Släcker stift, 440X -00

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Har nyligen köpt en ski-doo mxz440x -00, men när man startar den (kall) så går jämt ett stift så den låter mer som en 4takt'are på låg varv och går sämst på högre varv, byter stift sen går den perfekt. Hur ska man starta/varmköra utan att lyckas släcka nått stift har gjort av med 3st idag:confused: kan det bero på bestyckningen? Och tillsist går det att fixa dom släckta stiften ? tacksam för snabba svar.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Sätt i champion stift å var försiktig med primern :) Hade en lynx racing 440 -00 en gång jag också som släckte ett stift när den blev varm, men jag satte i mindre munstycken å champion stift. Den gick int ens 100 km på NGK. Och jag minns även när Herte´n började köra skotercross med en lynx racing -00 så hade den samma fel som din !? Men jag tror inte dom kom på någon lösning med varmkörning innan stiftet for ? Jag hade ju inte riktit samma fel, men men. hoppas det löser sig !
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Har hört med en polare nu som hade en 02'a och samma problem och han föreslog att jag skulle bestycka ner den lite på lågfart och bränsleskruv, för det verkar vara på tomgång den vill släcka stift. Någon som har en 440 med tm34mm som vet vad han har för bestyckning eller vad det ska vara ?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Glöm inte att knacka ihop elektrodavståndet på dina stift. ALLA!
Rotax motorer ska ha 0,45 - 0,5 mm elektrodavstånd.

Min tog stift varje gång innan jag började göra så. Nu går det inte att få den ta stift alls.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Har redan knackat ihop dom men ändå så vill den släcka ett stift :( Någon annan som har nån ide hur man ska göra utan att släcka det på en gång ?
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Säker på att du varmkör nog länge ? Det gick 3 stift per kallstart i för mig innan jag fattade hur man gör, jag låter iaf skotern knacka tomgång tills kylarna börjar bli varma och sen pallar jag upp den och kör mattan i luften ett tag.

Den har inte tagit ett stift på 2 säsonger.
 

renegade 1000

Aktiv medlem
22 jan 2006
82
0
6
norrland
Tjenare.Är d alltid samma stift som ger upp?? Isåfall tycker jag att du kan kolla så att du inte har nå grader på choke plunchen.Har haft de på en skoter tidigare som höll på så där o då kollade jag upp choken o den hängde INTE med när jag slog av den,DVS att en plunch var segare ner än den andre så då slog den ALLTID igen d stiftet.Ja du kan fixa d stift som du "släckt".Ta ex bromsrengöring o spruta runt elektroden ganska ordentligt o sen tar du tryckluft o blåser rent o då funkar de igen kan jag lova
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Ja oftast dör variator sidans stift, fast den är lika bestyckad i båda förgasare och jag har bara primer på den. Har bestyckat ner lågfart från 25 till 22.5 nu då men har inte prövat sedan. Ska pröva det där med bromsrengörning för har ca 8 stift nu som är paj :p Har prövat med eya men släckte dom med:( men vissa säger att champion ska vara odödlig fast gå lite sämre stämmer detta ?
 

renegade 1000

Aktiv medlem
22 jan 2006
82
0
6
norrland
Varför har du bara primer på den sidan?? Ska man ha primer så ska du ju ha på bägge gasarna annars fårstår jag att du dräper d stiftet.Ta o sätt primer på båda gasarna så ska du se att det börjar lira för dig.Problemet blir när den är kall o du primar så ger du ju bara den cylindern bränsle o du kanske är tvungen att ge den mycke bränsle där för att den ska gå o då blir de ojämt me bränsle o då skjuter du stiftet
 

renegade 1000

Aktiv medlem
22 jan 2006
82
0
6
norrland
Har du hunnit prova rensa stiften än?? Jag garanterar att de funkar.Hade VÄLDIGA PROBLEM med min maskin innan d programerade om den till 07:ans mjukvara:).Spruta i bromsrengörings medel till de slutar vara svart dynga som kommer o sen blåser du rent o torrt med tryckluften så ska du se på ...:)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Varför har du bara primer på den sidan?? Ska man ha primer så ska du ju ha på bägge gasarna annars fårstår jag att du dräper d stiftet.Ta o sätt primer på båda gasarna så ska du se att det börjar lira för dig.Problemet blir när den är kall o du primar så ger du ju bara den cylindern bränsle o du kanske är tvungen att ge den mycke bränsle där för att den ska gå o då blir de ojämt me bränsle o då skjuter du stiftet
Läs texten igen:

han menar att han bara har primer på den, ingen choke.
 

renegade 1000

Aktiv medlem
22 jan 2006
82
0
6
norrland
OOPS :laugh:.Kanske ska läsa två ggr HA HA.Har faktiskt köpt en skoter som d bara satt på en gasare o de andra hålet var pluggat
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
okej ^^ nja något sånt är det nog inte:p 2stroke sa visst i någon tråd att rotax funkar bäst på denso stift, är dom lika lätt släckt? Hört att champion ska vara odödlig men gå lite sämre på dom någon som vet ?
 

jacki

Medlem
28 okt 2007
42
0
1
hej har en ski doo rev 600ho-04a som äter stift :(
den skar på den ena cilyndern sen laga jag motorn efter det har den börjat å äta stift på den cilyndern den skar på :(??
jag har lite större låg fart munstycke på pga pipa!..
men varför käkar den stift???...
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
hej har en ski doo rev 600ho-04a som äter stift :(
den skar på den ena cilyndern sen laga jag motorn efter det har den börjat å äta stift på den cilyndern den skar på :(??
jag har lite större låg fart munstycke på pga pipa!..
men varför käkar den stift???...
Hur ser stiften ut när du måste byta ut dom?
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Jag köpte mig en Mxz 600 -99 idag. Eftersom Den har nya kolvar i sig så blanda jag i en skvätt olja (0,7%) extra i tanken. eftersom jag hade ren bensin i tanken så slog jag bara ner burken på 2dl. Det resulterade i att det ena stiftet tvärdog :laugh: Bytte, sen funkade det prima!

Epo..blabla, du från lugnvik, vart brukar du köra? Tänkte man kunde dra ihop ett gäng? Själv har jag skotern på Rödön.