Släcker stift, 440X -00

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Mina stift som dött brukar vara svart och alldeles blöta :S ? ska kolla om 22.5 lågfart hjälpte något. Har ingen instruktionsbok så det kan bli svårt:p

Jadu "Casy" brukar väl mest köra häromkring men ska fixa förarbevis snart så då blir det väl att fara iväg på nån tur till kramfors på någon träff och så. bor alltså inte i lugnvik uppe i östersund om du trodde de :p
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Var ut idag och prövade och fick igång den och stod ett bra tag på tomgång, sedan smög man iväg, drog en fullgas repa ner på vägen gick perfekt men sedan när jag släppte gasen för att vända slockande ett stift :( f*n var less man blev. Hem värmde och håll på och fick igång den fast dog på en gång och avgasknall, tog då för att kunna få den från gården två gam championstift från en bil med tre sidelektroder som det brukar vara på bil, startar och skoter går perfekt. kör en kortare tur för dom var nog lite för varma för en skotermotor, och skoter gick perfekt. Så nu ska jag pröva att inhandla två champion:) Någon som vet champions motsvarighet på ett br9es ???
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Tog du från citroen BX 16 ?? Jag körde på dom stiften i min -00 racing ! Gick inte på några andra en dom champion stiften :) Det är bara att köra dom smältar ej ..
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Ne dom var från en golf III och dom nya vi köpte till den var NGK BUR6ET satt CHAMPION N7BYC stift i den innan så jag tror då att dom är på tok för varma för en skotermotor eftersom dom motsvarar bur6et och en skoter ska ha 9 värmetal, någon som vet vad champions motsvarighet till br9es heter ???
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men varför ska du promt dra iväg på en fullgasrepa?

Man kör försiktigt tills skotern är VARM! inte fisjummen...

:stupid:
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Men varför ska du promt dra iväg på en fullgasrepa?

Man kör försiktigt tills skotern är VARM! inte fisjummen...

:stupid:
Kylarna var rätt varm på den redan då, men mest för att snabbare få upp tempen sen vill man ju gasa när man kör 440 ^^ men kanske inte smartaste man gör, men men har ju prövat många fler gånger och samma sak för det mesta : /
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Jadu "Casy" brukar väl mest köra häromkring men ska fixa förarbevis snart så då blir det väl att fara iväg på nån tur till kramfors på någon träff och så. bor alltså inte i lugnvik uppe i östersund om du trodde de :p
Haha, du säger det. Men om du vet vart Östersund är, så bor du inte så långt ifrån antar jag ^^
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Var ut idag och prövade nu när det är + grader och startade och varmkörde knappt någonting och lyckades ändå inte släcka bil champion stiften ^^ :) fast då dog den efter en kort sträcka vet inte om det är tändhatten som glappar kanske, för den dör väl inte för att man kör på för varma stift visst är det inte bra att köra på dom men var ju medveten av det så det skulle bara bli en test tur. Men konstiga var att när den dog lät det som nån tryckte ner dödarknappen och den startade på ett ryck direkt efter :S fattar ingenting, kan det vara en tändhatt som klappar eller kan dom dö av för varma stift efter bara 5min körning efter led :hmmmm2::hmmmm:? någon som vart med om liknade ?? dock så är det bevisat att champion stift pallar kallstarter vilket inte ngk'n gjorde ;)
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Jag fick byta nödstoppet på min -04 ans rev nyss ! värt att kolla upp. Jag testade genom att koppla ur det å köra å då funkade skotern...
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Jag fick byta nödstoppet på min -04 ans rev nyss ! värt att kolla upp. Jag testade genom att koppla ur det å köra å då funkade skotern...
Måste skaffa riktiga stift men där jag vart har dom inte haft och fixa tändhatten, sedan om problemet kvarstår får man kolla upp nödstopp mm, man hoppar ju fram efter leden rätt bra när 440'in är så pigg :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Va f*n , behöver hjälp

Var ute och prövade med riktiga stift, men efter 500m tvärdog den som om nån dunkat ner stoppen reagerar inte på gas utan den måste tappa gnistan skulle jag tro, sedan väntar man 20-30sek och den startar direkt och går perfekt igen hände två gånger sen vände jag hem igen. Är som om något skulle vara glapp med elen men hittar inget :S blir lite smått less när jag inte har fått till 2 mil än:mad: Någon som vet något typiskt fel på dom här maskinerna ???:confused:
 

grabben_osd

Medlem
6 dec 2007
40
0
1
Östersund
Tjenare.Är d alltid samma stift som ger upp?? Isåfall tycker jag att du kan kolla så att du inte har nå grader på choke plunchen.Har haft de på en skoter tidigare som höll på så där o då kollade jag upp choken o den hängde INTE med när jag slog av den,DVS att en plunch var segare ner än den andre så då slog den ALLTID igen d stiftet.Ja du kan fixa d stift som du "släckt".Ta ex bromsrengöring o spruta runt elektroden ganska ordentligt o sen tar du tryckluft o blåser rent o då funkar de igen kan jag lova

Hejsan.

Läste i denna tråd och du kanske har svaret på min fråga...
Min Summit 600 surar ner sej på ett stift..
Och Tomgången ligger på 3000 varv..Men trycker jag tillbaka choken går den ner..
Hur löste du ditt bekymmer??
mvh:Martin
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Hejsan.

Läste i denna tråd och du kanske har svaret på min fråga...
Min Summit 600 surar ner sej på ett stift..
Och Tomgången ligger på 3000 varv..Men trycker jag tillbaka choken går den ner..
Hur löste du ditt bekymmer??
mvh:Martin
Min släckte ju vid kallstart så vad jag gör är att jag varmkör försiktigt, bytt till champion stift och bystyckat ner lågfart.
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
EpZoR.. har du stift som är anpassade till din motor? Har inte riktigt hängt med..
Vad säger ski-doo ÅF om ditt problem?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
EpZoR.. har du stift som är anpassade till din motor? Har inte riktigt hängt med..
Vad säger ski-doo ÅF om ditt problem?[/quote

Åf sa att jag skulle köra på BR9es stift men dom släcker jag så har nu bytt till champion motsvarighet, sa även att dom där maskinerna ska bara proffs hålla på med för dom är så känslig på allt. Men stift problemet är väl löst men nu att den dör till som tätt är det stora problemet:(:confused:
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Kolla all elektronik då? Du måste ju börja nånstans.. Och hur ser stiften ut när den tvärdör?
Jo ska kolla elen men svårt det med när den funkar, dör sen funkar perfekt igen kollade stiften när jag kom hem och dom var svart som innan (gammla stift) men dom var inte blöt. Ska nog koppla bort stoppen på styret och nödsnöret och recka på alla kontakter man kommer åt. Polaren nämnde något om en lite "klump" som satt intill motorn under pipan som hade jäklats på hans -02'a ska kolla upp det också när jag kommer hem. Ingen annan som har nån idé ??:confused:
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Stiften skall väl vara brun-färgade? Du tror inte att den såsar ihjäl sig själv då? Och har du testat köra runt utan att gasa så mycket? Det verkar som att du bara ställer frågor här på forumet, men inte mekar så mycket... vi vet lika lite som dig. ;)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Jo visst ska dom vara brun men eftersom jag inte har kört så mycket på samma stift så har jag inte kunnat pröva någon fullgasrepa och sedan plockat upp och kollat. Nje har faktiskt inte hållit på så mycket med den är bara hemma på helgerna, men ska ta in den och sätta på lyktdelaren och försöka lösa problemet. Fast nu har ju all snö tinat bort snart :(