Tvåtaktsmotorn är framtiden!

4

426H

Hittade detta ärade StoxResearch :)

Looks like the 4-stroke landslide is continuing across the snowbelt with Yamaha rumored to have nailed significant increases in market share.

For reasons not yet understood, the snowmobile press are precluded from obtaining sales info from the OEM funded International Snowmobile Manufacturers Association (ISMA) but the story goes like this: Polaris, Arctic Cat and Yamaha may be as close as they have been in decades, almost equally splitting 60 percent of the market while BRP Ski-Doo continues to lead the industry with what has been rumored to be a 40 percent share.

If this is true, then it’s pretty clear Yamaha is onto something and it isn’t luck that’s taken them this far in just four model years of 4-stroke production.
Om det där stämmer har alltså BRP ökat från 32 till 40 procent Yamaha har ökat från 17 till 20 procent. Verkar som om BRP:s uttalade 2T-strategi är mest framgångsrik.;)

I sverige har ju både BRP (Doo/Lynxx) och Yamaha högre marknadsandelar än dom globala siffrorna ovan.
 
S

StoxResearch

Alla ovanstående:
Ja, jag har sett precis samtliga de där siffrorna, :) Ski-Doo har det gått bäst för de senaste åren, utan konkurrens... Jag har lite funderingar:

1. Ski-Doo har det gått bäst för de senaste åren, inget snack... Och för mig verkar det som att både Arctic Cat och Polaris har börjat hitta hem och koncentrerar sig allt mer på 2T... Det måste dom om dom inte vill dö...

2. Är det någon som har koll på ifall Yamaha lyckas sälja bra av någon modell mer än ett år (introduktionsåret)? Vilka i så fall? Jag tippar att det bara är Venture och troligen Viking som har lyckats förbli riktigt starka in i 2a och 3e åren... Men hur är det egentligen?

3. Har Yamaha lyckats leverera samtliga maskiner i Sverige fram till December i år? Om dom har det så ser det verkligen inte bra ut för dom vad gäller den totala säsongen... Tror jag... Yamaha har ju tappat klart efter Jul de senaste åren... Både Ski-Doo och Polaris kommer att komma starkt i listan...
 
Last edited:
S

StoxResearch

Mikael_N:
Dina siffror finns här:

http://www.supertraxmag.com/article.asp?nid=575

Alltid bättre att ange källan om man har den tillgänglig... Det tycker iaf jag, men jag är lite miljöskadad, :)

Hellboy:
Det är lugnt... 2010 kommer nästa skärpning av avgaskraven... Sen är nästa steg 2012, och då så är utsläppen nere på ca 20% (kvalificerad gissning) av vad dom har varit... Efter det så kan miljönissarna brinna... Jag är emot redan dom skärpningarna som vi har, :(
 

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
Man läser nog lite olika tydligen, jag har svårt att att utläsa att man måste satsa på 2-Takt för att överleva i ovanstående artikel.
"If this is true, then it’s pretty clear Yamaha is onto something and it isn’t luck that’s taken them this far in just four model years of 4-stroke production."
Har beställt en Yamaha Nytro i fredags, Enligt Yamaha center så hade dom sen bara sin demo maskin kvar och det var slut hos Yamaha.... var det bara säljsnack???
ja och där såde dom ju en till då.....(till mig)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Personligen tycker jag jämförelsen ska göras maskin till maskin än 4takt kontra 2takt.
Jag har kört rätt mycket 4takt och då mest Polaris både FST och den gamla Frontier.
Har inte mycket ont att säga om tex FST IQ mer än att det är dyrt och tungt men underbart.

Skulle lätt kunna tänka mig en Yamha Venture lite tex. Bara det att jag inte tycker det är värt 30-35 tkr till från det jag kör idag. Men fina maskiner visst.

Men det finns ett skäl till att BRP säljer så bra hos oss ! Bra maskiner = Säljer bra.
 
S

StoxResearch

Prickskytt:
Nädå... Jag tror definitivt att Nytro säljer bra... Det var ju klart redan i våras nästan...

runte:
Jodå, men smaken är ändå delad, :p
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Har man en omodern tvåtaktare så rekomenderar jag akrylatbensin. En kille med en Yamha 4taktare frågade om jag kör 4takt eftersom det inte osar när man kör efter mig.

Otrolig skillnad faktiskt , kostar 13,50 kr/litern på OK.
 
S

StoxResearch

Stugsittaren:
Ja, det har jag också hört... Har inte testat det själv dock, för dyrt, :) Är man snål så är man...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har man en omodern tvåtaktare så rekomenderar jag akrylatbensin. En kille med en Yamha 4taktare frågade om jag kör 4takt eftersom det inte osar när man kör efter mig.

Otrolig skillnad faktiskt , kostar 13,50 kr/litern på OK.

Är det inte oljan som genererar mest lukt? Även de någorlunda soppasnåla SDIarna luktar ganska rejält. Brukar kännas i näsan låååångt innan man hinner ikapp en 2T att det finns nåt framför en.
 

Glenning

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Fråga en seriös motortrimmare om Etanol o 2takt.Med dom krav som kommer iomed euro 2012 så finns det ingen tollerans för inblandning av olja i bränsle.Att en båtmotor som har en maxtemp på 30grader är lätt att få snål är inte så konstigt.......Tar gärna en diskution i detta då jag har väldigt mycket kött på bena.....
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Ha Ha någorlunda soppa snåla SDI :) Nej eftersom förhållandet bränsle olja är 2 mot 98 ungefär så spelar bränslet en stor roll. Men det skiljer mellan olika oljor kan jag säga av erfarenhet.

Skönt när barnens kläder inte luktar skoter efter en sväng.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ha Ha någorlunda soppa snåla SDI :) Nej eftersom förhållandet bränsle olja är 2 mot 98 ungefär så spelar bränslet en stor roll. Men det skiljer mellan olika oljor kan jag säga av erfarenhet.

Skönt när barnens kläder inte luktar skoter efter en sväng.
Seriöst! Så du menar på fullaste allvar att det inte är oljan som stinker?

Hur kommer det sig då att när jag hade SX Vipern och startade den i garaget så blev man rökt böckling inom loppet av 1 minut. Man öppnade dörrarna och grannarna undrar om det brinner.

Med RXen så kan den puttra i garaget i 5 minuter och det syns knappt i garaget, och när man öppnar dörrarna så ser det inte ut som att nån dragit iväg en atombomb.

Där har du ett förhållande i tid på 5:1.
Så enligt ditt logiska tänkande så borde det stinka 4ggr mer från RXen än från Vipern (RXen tar mindre än Vipern, därför 4 istället för 5ggr)

Och om oljan inte står för lukten, hur kommer det sig så att man ibland känner hallonbåtslukt i skogen, är det från Hallonylatbensin då eller?

Eller hur kommer det sig då att en Poo skiljer sig från en Doo i lukt trots att de kör på samma soppa? Kanske att de har tvättat kalsongerna med olika tvättmedel eller?

På en 2T så har bensinen en ringa inblandning i lukten, sen att den är hälsosammare är en annan sak.
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Det är oförbrända kolväten (HC) som luktar, och en del av det är oljorna, :) Helt riktigt... Men största delen är förmodligen ännu bränsleförlusterna i sig... Tror jag... Om någon vet bättre så tala om det för mig, :)

Men jag föredrar 2T stank framför att stå i ett stängt garage med en 4T och plötsligt börja spy av Kolmonoxid (CO) utsläppen som är nästan färg- och luktlösa, :(

Glenning:
Man får inte glömma tre stora fördelar en 2T motor har över en 4T motor: 1. Lägre intern friktion... 2. Lägre pumpförluster... 3. Lägre naturlig NOx generering (viktigt ifall NOx regleras enligt lag)...

Dessa tre kan mycket väl uppväga det faktum att 2T fortfarande bränner olja... Iaf i rekreationssektorn... Och det är ungefär det som BRP har kommit på också, :) Sen att 2T motorer är lättare och ger upphov till lägre totalvikt gör ju inte saken sämre heller... Många bäckar små...

Sen kan man fortsätta... Evinrude (BRP) har ett väldigt avancerat smörjsystem med punktsmörjning direkt till utsatta delar, vilket gjort att oljeförbrukningen är väldigt låg... Oljeförbränningens bidrag till emissionerna är därmed liten...

Om inte det är tillräckligt; Jag läste en artikel tidigare där dom hade identifierat några ingredienser i vanliga 2T oljor som bidrar särskilt mycket till emissionerna... Man kan ge sig den på att det forskas för att ta fram nya oljor som minskar dessa utsläpp... Jag inbillar mig i min stilla värld att det är bla det som BRPs samarbete med Petronas (gigantisk oljeproducent) går ut på...

Jag har tyvärr inte referenser tillgängliga nu (men det var SAE)... Jag lovar att återkomma om jag orkar söka i min artikelsamling, :p

Jag tror på 2T... Och jag tror att det finns massor kvar att göra... Och jag tror att många även i forskarvärlden är förvånade över hur långt dom faktiskt har lyckats komma...

Euro 2012? Är det Diesel? Dieslarna får ju snart bara släppa ut vacuum, hahaha...

matti:
BRA! Då kanske du kan berätta åt oss vad som skiljer Alkylat- från vanlig bensin? Jag är då nyfiken iaf...
 
Last edited:

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Seriöst! Så du menar på fullaste allvar att det inte är oljan som stinker?
Mjae det var nog inte riktigt det jag sa. Föregående skribent förklarar det på ett trovärdigt sätt. Om jag kör med den bensin som OK kallar för akrylat och deras gröna2T olja så är maskinen näst intill luktlös. Kör jag med grön 95 och samma olja så stinker det som f-n.
 
S

StoxResearch

Stugsittaren:
Jag är faktiskt långt ifrån 100 angående vad som luktar, :( Att det är Kolväten som stinker är rätt klart... Om oljan har så pass stor del av detta att man i princip kan säga att det är oljans fel, det vet jag inte säkert... Sen är det ju ganska klart att lukten ändras beroende på vilken olja man använder, så nån betydelse har det ju... Men det innebär ju inte att oljan står för hela lukten för det...

Om någon vet säkert så berätta...
 
Last edited: