Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Jag tankade RMKn med 10% etanol och resten alkylatbensin när jag tog ut skoter för premiärtur i lördags.

Så länge motor gick på den gamla bensinen(98 oktan) så rök det och luktade det ILLA!
När alkylatsoppan nådde motor (tomgång) så märlktes en omedelbar skillnad på rökutvecklingen.

Turen efteråt bekräftade det jag visste, att med alkylat i tanken blir tvåtaktarn luktmässigt att jämföra med en bra fyrtaktare.

Rekomenderas!

//
 
S

StoxResearch

matti:
Tackar!

Skotte:
Alkylatbensin verkar inte vara så fasligt dyr på vissa ställen iaf, :)
 

S-Granberg

Aktiv medlem
10 dec 2007
88
0
6
Överkalix
Men hallå! ser nu att de e mest är 2 takt fäns här, Jag kan leva med både 2 å 4t, jag kör själv 2t och tycker det är hur bra som hellst, men tänk på hur länge 2t har funnits inom skotervärlden jämfört med 4t... Om vi sejer så här... yamaha kom med sin första 4t skoter för drygt 4 år sen, jämför gamla rx1 an 03:an med dagens nytro, se skillnaden mellan dessa maskiner, jag tror att inom några år så kommer yamaha att ha lika lätta och smidiga maskiner som dagens 2t, 4t är deffinitivt framtiden men jag hoppas också att 2t kommer att hänga me..
Detta är endast min åsikt, alla har olika.
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
600sdi motorn jag hade på förra skotern rök lite, även vid kallstart så kom det inte mycket, nu har jag en förgasar motor och den ryker massor vid kallstart. Så visst, jag tror att det är den oförbrända bensinen som luktar mest.

det fastnade knappt nån lukt på kläderna med 600sdi, skilnad med förgasar motor, då finns doften där.
 
S

StoxResearch

Kolla! Här hittade jag någonting alldeles utmärkt kul, :) Uppmätta vikter och effekter för olika Mountain maskiner... Jag blir då inte förvånad av resultaten iaf...

http://www.xpcblog.com/journal/2007/10/25/2008-snowmobile-weights.html

S-Granberg:
Jepp... Bara det att Yamaha och Ski-Doo har liknande avancerade tillverkningstekniker, controlled flow casting... De ligger båda i täten tillverkningsmässigt tror jag... Den ena kör 4T, den andra 2T... Ser du nån skillnad (Hint: Titta på vågen)? Det gör jag...

Tibur:
Var det en -07a SDI du hade? De fick ju en ny oljepump då (har jag för mig) som klarar av att leverera mindre olja än de tidigare... Det ska märkas på delgas och tomgång...
 
Last edited:

S-Granberg

Aktiv medlem
10 dec 2007
88
0
6
Överkalix
Ja visst är de så, vågen ljuger inte trottsallt, men men, jag måste seja iaf att ja tycker yamaha har gått otroligt snabbt frammåt me 4t utvecklingen och hoppas att de fortsätter med det, har inget emot 2t men hoppas endå på yamaha!
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Spelar ingen roll när dom går så här (4-takt i allmänhet och Nytro i synnerhet)

http://www.youtube.com/watch?v=tYxAQ_8E9fw

:rock:

I och för sig med turbo men det är ju en ganska säker och lätt överkomlig trimmning i kontrast till om man försöker få upp en 2T i samma effekter:eviltongue:

Ha'de / Matti
säker?visst är det väl så,lätt överkomlig? på vilket sätt då?men till vilken kostnad?en 2T går att få upp i samma effekter som en 4T,apex 260hp satsen 42900:- riksdaler,är nog inte många som snyter upp den summan hur lätt som helst.men måste säga att det är fint drag i turbo maskinerna.
(finns turbosatser även till 2T maskiner idag som går som ett skållat troll till ungefär samma priser som en sats för 4T maskiner,även effektmässigt så är dom ganska lika)hållbarhet?får väl tiden utvisa.
 
Last edited:
S

StoxResearch

S-Granberg:
Hoppet är det sista som överger en, :)

426H:
Känner du igen mönstret? Så där är det vartenda år... "Hype hype hype" är allt jag har att säga...

Förresten, är det nån som har försökt lyfta en Nytro (kort) i fronten? Det har jag, och lyckades! Prova, men se till att lyfta med rak rygg och ha en bra sjukförsäkring först...

matti:
Som sagt, ska man bara rakt fram så, :)
 
Last edited:
S

StoxResearch

matti:
Men *****r vad du har tittat filmer, :) Ska jag vara ärlig så har jag tittat varenda skoterfilm på YouTube som finns själv, hahaha... Inkluderat dom där...

Tja, nåt skäl till att folk köper 2T måste det nog allt finnas...
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
matti:
Men *****r vad du har tittat filmer, :) Ska jag vara ärlig så har jag tittat varenda skoterfilm på YouTube som finns själv, hahaha... Inkluderat dom där...

Tja, nåt skäl till att folk köper 2T måste det nog allt finnas...
Stämmer nog det sista......har en kompis som är inbiten 2T-fantast. Han har kört skoter sen barnsben och tävlat i skotercross på tidiga 90-talet. Hans bästa snömaskin för skogssmygning är en gammal Diana långband. Väger inte mycket över 100kg. På den har han satt en Polaris 550 fläktsnurra (60hk) och en slideboggi.
:rock:


Nej, men allvarligt talat. Jag själv inser själv mycket väl 2T självklara fördelar som motorisering i en snöskoter (lätt, rapp och numer även ren och bränsleffektiv). För mig är det ffa känslan av hållbarhet som gjort att jag kör 4-takt (för tillfället) och lite slump hur köptillfällen av skotrar uppenbarat sig (bor nära en BRA Yamaha-handlare). För touringändamål och när man skall dra ungarna i pulka bakom är det för mig en stor fördel att det inte osar så mycket. För egen del är 2T-doften inget problem (observera att jag skriver "doft" = vällukt;)) men för frugan och ungarna är det annat. Phazer MP:n har också väldigt fina lågfartsegenskaper både i motor och variatorsetup och det passar fint till pulkadragning mm. Apex:en skulle jag dock mycket väl kunna tänka mig byta till en Summit 800R:D

Ha'de / Matti
 
Last edited:

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Turbo i all ära, så länge det inte finns en turbo orginal, så är det dyra specialare.

Det man kan köpa öve disk är det som räknas i min värld.
Har precis beställt en ´gade 1000, om det funnits en fyrtaktare på 170+ hästar i en crossover vägandes 260 kg, jad då blev det en fyrtaktare.


Men det finns inte.......
 
S

StoxResearch

Skotte:
HELT enig... Nästan... Vad säger du om de enkla moddarna som finns till Arctic Cats 1000 som inte kostar mycket, men ger massor? Y-rör, Bulls-Eyes... Möjligen pipor och toppar... För mig räknas det nästan som std också...

Precis... Sådana 4T finns inte... Vissa drömmer om sådana än... Men 4T är inne på sitt 7e år... Börjar vara för sent att hitta undanflykter...