För att vara ärlig, om man kostar på sin tvåtaktare pipor, toppar, Y-rör, osv då är man i turboland när detgäller kostnad, speciellt om man utgår från en (överprisad) AC 1000.Vad säger du om de enkla moddarna som finns till Arctic Cats 1000 som inte kostar mycket, men ger massor? Y-rör, Bulls-Eyes... Möjligen pipor och toppar... För mig räknas det nästan som std också...
Det man då då åstadkommer är patetiskt jämfört med en turbo på en Yamma.
"Having said that"
Fick pris på en turbosats till en Viking (200 Hp) 30 loppor, klart prisvärt.
Trimma och lägga ut 20+ tusen = fyrtakt överlägsen effektökning.
Sen är det det detta med vikten, extremt dyrt att åtgärda, om ens möjligt på en Yamma.
Man kan samanfatta:
Vilken nytta har man av en 200 hp Viking jämfört med en 120 hp Viking?
Svar, man kan skryta vid bardisken.:hahaha:
Samma sak gäller ALLA Yamma med Turbo, i större eller mindre (highmarking i rockies) utsträcknig.
Jag råkade på en turbo 500 cc vad den nu heter Yamma i fjol.
Han körde uppför en backe och jag tittade på, bra körning, killen kunde sin sak.
Jag provade efteråt med min RMK 900, oj oj oj!! vad det allt en turbo 500 kunde prestera. På papperet hade vi ungefär lika hög effekt.:ciao:
Sens moral, hög effekt är endast en liten del i en skoters prestanda.
Jag har förstått så mycket, att det är endast high marking och drag racing där hög turboeffekt gör någon skillnad.
För prestanda på leden eller i Svenskt puder (få meter över havet),
Two stroke rules!
Om man sen VILL HA en Yamma 300 hp skoter, visst det kan jag förstå.
Tro bara inte att den kommer att spöa en tvåtaktare med halva effekten på led eller i puder.
//