Tvåtaktsmotorn är framtiden!

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
runte:
Ja, men 4T har ju redan från början nästan separerade arbetstakter... Det är ju liksom det som är poängen... Speciellt med riktigt konservativa kamtider så existerar knappt färskgasförluster alls... Det är därför 4T länge har setts som från himlen sänt vad gäller emissioner...

Men det blåser nya vindar nu, :) För 4T är EFI och DI förbättringar... För 2T är DI en revolution...
Bra!!! Då är vi äntligen överens, 4-t leder utvecklingen och det som är standard på den är en revolution på 2-t
 
S

StoxResearch

runte:
Hahaha... Njaaaaa, nu ska vi inte ta i för hårt, :)

Känner du till 4T saker som

a. Fler delar
b. Många toleransytor
c. Högre vikt
d. Högre intern friktion
e. Högre pumpförluster

mm?

Men jag håller med dig på en punkt... Utan DI hade 2T varit dödsdömd... Alldeles för primitiv helt enkelt...
 
Last edited:

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
http://www.allpar.com/neon/stroke.html

" The direct injection engine would have been revolutionary at the time, long before Mitsubishi started to spread its own direct injection engines. The final 1.5 liter three-cylinder would have produced 95 horsepower and 128 lb-ft (174 Nm) of torque at a low 2,400 rpm, and be about 80 pounds lighter than the 132 horsepower 2.0; it would have been more powerful overall and probably more responsive than the 1.8 and 1.6 liter engines used in many export Neons; gas mileage was estimated at 10% higher than a conventional engine of similar power. Like the new Hemi, it had two spark plugs per cylinder; it also used a supercharger. That was the design to end up in the 1997 Neon - but it clearly did not! The goal of selling 25,000 North American 2-stroke Neons per year never resulted in a single sale. Neither reliability nor performance were problems: Automotive Industries' test drive showed the 1.5-liter-equipped Dodge Shadow to have strong performance and smooth, quiet running, and internal tests verified the engine’s durability. The main problem with the engine was the oxides of nitrogen - NOx - which were fairly high due to the extremely lean-burning nature of the engine."

"In the end, the main problem might have been that the largest advantage of two-stroke engines was increased gas mileage, and that other technologies, applied to four-stroke engines, had much the same effect; and that customers were not generally asking for higher gas mileage at that time."
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
http://www.allpar.com/neon/stroke.html

" The direct injection engine would have been revolutionary at the time, long before Mitsubishi started to spread its own direct injection engines. The final 1.5 liter three-cylinder would have produced 95 horsepower and 128 lb-ft (174 Nm) of torque at a low 2,400 rpm, and be about 80 pounds lighter than the 132 horsepower 2.0; it would have been more powerful overall and probably more responsive than the 1.8 and 1.6 liter engines used in many export Neons; gas mileage was estimated at 10% higher than a conventional engine of similar power. Like the new Hemi, it had two spark plugs per cylinder; it also used a supercharger. That was the design to end up in the 1997 Neon - but it clearly did not! The goal of selling 25,000 North American 2-stroke Neons per year never resulted in a single sale. Neither reliability nor performance were problems: Automotive Industries' test drive showed the 1.5-liter-equipped Dodge Shadow to have strong performance and smooth, quiet running, and internal tests verified the engine’s durability. The main problem with the engine was the oxides of nitrogen - NOx - which were fairly high due to the extremely lean-burning nature of the engine."

"In the end, the main problem might have been that the largest advantage of two-stroke engines was increased gas mileage, and that other technologies, applied to four-stroke engines, had much the same effect; and that customers were not generally asking for higher gas mileage at that time."
Sedärja....vad som kan hända när marknaden styr. Jag tror risken är att samma sak sker på snöskotersidan (det sker redan på utombordarsidan). Även om de nya DI 2T blir så bra som påstås tror jag det är rotat så djupt i folk att 4T är bra för miljön och att det är "framtiden" att det är dessa som kommer sälja mest ändå. Det är inte teknikintresserade sportskoteråkare som styr marknaden utan den stora grå massan medelsvensson! Men....den som lever får se....blir spännade:)

Ha'de / Matti
 

teriks

Ny medlem
20 jan 2008
2
0
1
Hallå! Nu har väl ändå debatten svävat iväg till värsta fantasin, jag vet knappt vad jag ska skriva! 2t i bilar? HaHaHa hohoho! Nu får ni lugna ner er lite tycker jag. Tycker ni att 2t känns starka på låga varv? Hur i hela fridens namn skulle det fungera? Det går bara inte att få till på något bra vis. Den skulle aldrig orka draiväg ett så tungt fordon som en bil punkt slut..
<snip>
Motorn är lite tung för en skoter kanske, men containerfartyg är hur som helst "något" tyngre än bilar, och de använder tvåtaktare.;)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Motorn är lite tung för en skoter kanske, men containerfartyg är hur som helst "något" tyngre än bilar, och de använder tvåtaktare.;)
tvåtakt diesel........men har överseende eftersom du mest troligt var ironisk

är ju inte mycket på den där motorn som fungerar likadant som en tvåtakts snöskotermotor
hehe enligt mina uträkningar så har dne där motorn en litereffekt på 4-5 vilda hästar:p

hehe miljövänligt....:p Even at its most efficient power setting, the big 14 consumes 1,660 gallons of heavy fuel oil per hour.
 
S

StoxResearch

Dags att komma med nåt viktigt igen, :)

Här är ett test av 4 st 250 hk båtmotorer, tre 4T och en 2T... Den som orkar läsa kan sedan berätta för alla exakt varför man skulle välja nåt annat än 2T...

http://www.bwbmag.com/output.cfm?id=1122463

Tyvärr så är testen ca 1.5 år gammal, men det är alltid eftersläpning på det som läggs ut gratis på nätet, :(
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Läste snabbt.
Mercen vann prestandatesterna.

Mercen hade 4-bladig props.
Yamman och Suzukin hade 3-bladiga props.
Veradon står det inget om.

Varför har de inte samma prop på alla? I skoterväg så är det ju som att jämföra acc på hård led mellan 2 skotrar, en med 23mm SRXmatta och en annan med RipSaw och sedan påstå att det är skotern (motorn) som är avgörande.

Bah, snacka om o-partisk test... Som du så snabbt brukar klaga på när det gäller skotertidningar.
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Hahaha... Ja, vad fan... I de där testerna är det oftast så att tekniker från respektive tillverkare får kalibrera in motorerna med propellrar som går att köpa "över disk"... Så nån form av rättvisa är det ju trots allt... Alternativet är ju att inte låta någon röra någonting alls, men som jag har förstått det (rätta mig om jag har fel), så BÖR man välja propeller efter den båt man sätter motorn på...

Så jag hoppas att tidningen (BWB) har nån koll på vad de håller på med och tycker att det som dom tillåter i testerna är det mest rättvisande...

Det roliga är att nästan samtliga båtmotortester jag läst de senaste åren har sett ut ungefär så där... Inte konstigt om bla Evinrude vinner mark och Mercury har fått krypa till korset och åter börjat prata sig varma för 2T igen istf. Veradon (4T) vad gäller "Bass" fiske... Nu vet jag inte 100% säkert vad "Bass Fishing" är för nåt, men det är ändå nåt bra, :p
 
Last edited:
S

StoxResearch

runte:
Jag bara väntade på den där, :p Nu är det arkeologi vi håller på med, :) Jag hoppas att du också noterar att Evinrude inte kör med E-Tec i den testen, utan skiten som fanns innan...
 
S

StoxResearch

Bola:
Aha! Varför använder man då alls 4 (och andra) antal blad? Är det nån skillnad vid lägre varvtal eller nåt? Var kan man läsa om sånt? Jag har ingen sula alls faktiskt, :) Men nyfiken är jag...
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Som gammal båtmänniska dristar jag mig till att påstå att en fyrbladig ger bättre acc men till lättdrivna snabba båtar föredrar många tvåbladiga, stigning och diameter måste självklart anpassas så att motorn når sitt maxvarv med den last båten oftast färdas med
 
S

StoxResearch

runte:
En med fler blad har alltså en karaktäristik som gör att man får mer dragkraft i botten och en med färre fungerar alltså bättre på topp? Är det så man kan sammanfatta det? Jag antar att det också är inom rimliga gränser vad gäller antal blad...

Slutsats; En med få blad har högre verkningsgrad på höga varv och en med många blad har högre verkningsgrad på låga varv? Korrekt? Vi förutsätter att allt annat (diameter, stigning) är anpassat så gott det går då...

För att komplicera det ytterligare så kan man ju ändra på diametern och stigningen också, :( Vad har det för inverkan?
 
4

426H

runte:
En med fler blad har alltså en karaktäristik som gör att man får mer dragkraft i botten och en med färre fungerar alltså bättre på topp? Är det så man kan sammanfatta det? Jag antar att det också är inom rimliga gränser vad gäller antal blad...

Slutsats; En med få blad har högre verkningsgrad på höga varv och en med många blad har högre verkningsgrad på låga varv? Korrekt? Vi förutsätter att allt annat (diameter, stigning) är anpassat så gott det går då...

För att komplicera det ytterligare så kan man ju ändra på diametern och stigningen också, :( Vad har det för inverkan?
Ja, så funkar det ungefär. En båt accelererar genom att skyffla vatten bakåt. Fler blad möjliggör större propellerarea som i sin tur gör att mer vatten kan slyfflas bakåt under samma tid och båten accelererar snabbare. Samtidigt ökar motståndet vid höga farter som gör att toppfarten blir sämre.

Stigningen på propellern kan närmast jämföras med utväxlingen på ett annat fordon. Stor stigning=hög växel, dvs sämre acceleration men högre toppfart.

Lite förenklat.
 
S

StoxResearch

426H:
Tackar! Man kan inte lära sig nog här i livet, :)

Vad har diametern för inverkan då? Kan man göra saker som; Öka diameter & Minska stigning? Ger det samma slutresultat? Att tröghetsmomentet för propellern blir högre är klart, men hur är det med verkningsgraden stationärt?
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
426H:
Tackar! Man kan inte lära sig nog här i livet, :)

Vad har diametern för inverkan då? Kan man göra saker som; Öka diameter & Minska stigning? Ger det samma slutresultat? Att tröghetsmomentet för propellern blir högre är klart, men hur är det med verkningsgraden stationärt?
Propellerkalibrering är nog en precis lika stor vetenskap (om inte större), som varitorkalibrering.:confused::confused::confused::confused::confused:
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
vet inte om någon skrivit detta redan, men arctic cat skulle väl komma med en 700 diesel motor till deras ATV nästa år, och om det skulle fungera bra skulle det även sättas på någon skotermodell om något år, dock bara ett rykte jag hört och inget jag står bakom, utan bara något jag snappat upp, kan vara lika sant som falskt, någon annan som hört det ? sry om det är repost.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
diesel i fyrhjuling är redan beprövat och verkade inte sälja så bra "polaris DIESEL".
har för mig att den bara fanns i sortimentet ett år.kan det ha varit -99?
för oss som har hört en sån köras så är det nog inte så förvånansvärt att det gick dålig.
motorljudet var ungefär: KA KA KA KA KA KA.under körning.
lät precis som att den skulle smälla ihop när som hellst.

låter intressant men vänta inte allt för mycket om det är sant.