Tvåtaktsmotorn är framtiden!

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Vackraste 2-takts ljudet by far är Sxr 700 org.
Kan hålla med om att ljudet från en org Sxr700 är härligt men jag måste nog säga att ljudet ur min Mtn Cat 600 org är de härligaste :D

På låga varv har den ett härligt dovt muller och när man trycker in gasen så övergår det till en blandning mellan tjutande och vrålande :D
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Viktminskningen av en slutburk är enligt mig bara en del i ekvationen när man lättar en massa annat också. Ju mer man har lättat allt annat, desto större skillnad gör ju ett byte av burken. Dessutom så är ju en burk lite ute i periferin på en snöskoter, så att lätta den gör att skotern blir mer "tippvänlig". Exakt hur stor skillnad det gör beror ju på resten av maskinen. Kan hända att det inte märks på vissa maskiner, men på andra gör det märkbar skillnad.

Tumregler för att få sin maskin smidigare är; Saker som är långt bort från rotationscentrum ska lättas. Saker som är högt upp är också onda. Massa är alltså olika viktigt beroende var den är placerad. Men varför chansa? Man lättar ALLT så går man säker, :p

Jag startade min firma med en sak i åtanke; Att BARA hålla på med saker jag tycker är kul, oavsett om jag tjänar eller förlorar pengar på det. Att hålla på med 4T går till exempel fetbort (vidriga saker), liksom att göra snöskotrar tystare, :)

Man kan säga att det råder ett visst samband mellan hur tyst skotern är och vikten (om man har vettig typ av dämpare); Ju tystare, desto tyngre. Det finns olika knep hur man kan förbättra situationen: tex med resonanta kammare, motfassystem, elektronik mm, men det är inom gränser. Det lättaste måste ju vara att inte ha någon ljuddämpare alls, eller hur? Försök att slå det om du kan, :) Dessutom uppstår det andra fenomen om man gör avgassystemet för effektivt; Ljudet från motor, matta(!) och annat börjar dominera och man får då ge sig på det också!

Klart det alltid låter högt om man har små burkar, men en maskin med små burkar på full mutter låter enormt. Kör man sakta så blir det hanterbart. Om man inte tål snöskoterljud alls så ska man nog inte alls bo här uppe. Det är en del av livet.
 
Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Yamaha_nisse:
Viktminskningen av en slutburk är enligt mig bara en del i ekvationen när man lättar en massa annat också. Ju mer man har lättat allt annat, desto större skillnad gör ju ett byte av burken. Dessutom så är ju en burk lite ute i periferin på en snöskoter, så att lätta den gör att skotern blir mer "tippvänlig". Exakt hur stor skillnad det gör beror ju på resten av maskinen. Kan hända att det inte märks på vissa maskiner, men på andra gör det märkbar skillnad.

Tumregler för att få sin maskin smidigare är; Saker som är långt bort från rotationscentrum ska lättas. Saker som är högt upp är också onda. Massa är alltså olika viktigt beroende var den är placerad. Men varför chansa? Man lättar ALLT så går man säker, :p

Jag startade min firma med en sak i åtanke; Att BARA hålla på med saker jag tycker är kul, oavsett om jag tjänar eller förlorar pengar på det. Att hålla på med 4T går till exempel fetbort (vidriga saker), liksom att göra snöskotrar tystare, :)

Man kan säga att det råder ett visst samband mellan hur tyst skotern är och vikten (om man har vettig typ av dämpare); Ju tystare, desto tyngre. Det finns olika knep hur man kan förbättra situationen: tex med resonanta kammare, motfassystem, elektronik mm, men det är inom gränser. Det lättaste måste ju vara att inte ha någon ljuddämpare alls, eller hur? Försök att slå det om du kan, :) Dessutom uppstår det andra fenomen om man gör avgassystemet för effektivt; Ljudet från motor, matta(!) och annat börjar dominera och man får då ge sig på det också!

Klart det alltid låter högt om man har små burkar, men en maskin med små burkar på full mutter låter enormt. Kör man sakta så blir det hanterbart. Om man inte tål snöskoterljud alls så ska man nog inte alls bo här uppe. Det är en del av livet.
Bra att jag får svar, men med en modifierad sanning.
Så inom snar framtid hoppas jag du förstår vad jag försöker framhäva, du är väl en utstickare.
När jag pratar slutburkar, pratar jag självklart om mängden inte utstickarna.
Har tyvär inga konkreta siffror men till <90% som byter slutburk, byter enbart slutburk. Det är den kära skaran jag tar med i Citatet jag gav.

Visst har 2-3 KG betydelse om du byter Huv (~8kg), Boggie (5-15KG), Dyna (4-5KG), Skidor (2-3KG), Stag etc (3-5KG) Så kan du fylla på listan.
Men vad fan ger det om du byter en burk, enbart burk? INGET..? Vore bättre o skippa ryggan o dunken som verkar vara obligatorisk på flertal skotrar nu för tiden..?

Sen det du säger om "bor man här uppe får man tåla ljudet", visst jag bryr mig inte, inte du, inte flertal skoteråkare.
MEN vad har vi och säga till om när det är 1 eller 2st som inte tycker om det, inte ett ***** skit!
Jag kan leva utan ljudet men jag kan inte leva utan skoteråkning, det flertal inte förstår, vi förstör för oss själva.
En skidåkare, fjällvandrare, Same/lapp, eller 08:a har mer och säga till om än vi. Läs bara allt som skrivs, det förstoras ju upp i kvällstidningar.

SKOTERÅKARE = NÅGOT SOM BORDE UTROTAS

Läget är illa nu alla förbud som uppstår etc. Därav har jag börjat tänka om..:(

Livet är inte rättvist!

:argh:
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
JAG har aldrig sagt ett ord om varför gemene man byter slutburk, det har du, :p Jag har bara skrivit om vilka fördelar och nackdelar ett byte för med sig och varför jag har bytt. Andra får byta burk av vilket skäl dom nu vill, det lägger jag mig inte i.

Jag har bott i Luleå x antal år och är nu tillbaka. Tro mig, det är HELT annat där nere. Där känns det verkligen som att många fler hatar snöskotrar. Det är rent subjektivt, jag har inga siffror, men för mig känns det som en helt annan inställning här uppe. Bara det var ett skäl till att flytta tillbaka. Stod inte ut med Luleå längre, för mig är det en håla, :p

Usch. Det blir alltid bara en massa tomsnack i trådarna på somrarna, :( Helt annat mot vinterhalvåret.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Allt är relativt, men de flesta bör hålla med om att Rotax 1000 sdi motorn kan klassas som effektstark, 170+ hp. (standard)

Den motorn är den tystaste i denna test:
http://www.scooternorge.no/vr2/tester/diverse/stoytest.pdf

RS venture låter mer än dubbelt så högt i 50km/h förbikörning.

Detta är andra gången jag refar denna test, men troligen orkar ingen läsa in sig på tidigare diskusioner i denna tråd.


//
 
S

StoxResearch

Skotte:
Jodå, jag var med i diskussionen iaf den gången också, :) Tackade dig tom för att du hittat en superartikel. Hade glömt den nu, annars hade jag dragit upp den direkt här tidigare, tackar.
 
Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Yamaha_nisse:
JAG har aldrig sagt ett ord om varför gemene man byter slutburk, det har du, :p Jag har bara skrivit om vilka fördelar och nackdelar ett byte för med sig och varför jag har bytt. Andra får byta burk av vilket skäl dom nu vill, det lägger jag mig inte i.

Jag har bott i Luleå x antal år och är nu tillbaka. Tro mig, det är HELT annat där nere. Där känns det verkligen som att många fler hatar snöskotrar. Det är rent subjektivt, jag har inga siffror, men för mig känns det som en helt annan inställning här uppe. Bara det var ett skäl till att flytta tillbaka. Stod inte ut med Luleå längre, för mig är det en håla, :p

Usch. Det blir alltid bara en massa tomsnack i trådarna på somrarna, :( Helt annat mot vinterhalvåret.
Håller med..

Här i Arjeplog råder det häller ingen tvivel om att det bor skoterförespråkare. Men vi finns ju knappt med i kartan på i det totala.. :bawling:
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Se, nu är vi ju lite eniga iaf, hahaha...

Kan/vill ju såklart inte styra hur du ska posta och det, men det vore fint om du inte citerade allting hela tiden. Det blir så förbannat mycket text och tråden sväller som en ballong.
 
S

StoxResearch

Nu är det dags för lite nytt.

Det här är en ganska cool motor. Klicka på bilden på sidan. Tyvärr så blandar dom 2T med 4T bara, :) Tanken är att motorn ska gå i 2T läge mest när mycket effekt behövs (sällan), och 4T annars. Men såna petitesser bryr jag mig inte om. Ifall en sådan här motor slår så är iaf 2T tillbaks i någon form på vägarna. Från det kan det sen bara gå uppåt. Bollen måste komma i rullning bara.

http://www.greencarcongress.com/2008/03/ricardo-and-par.html

Nedanför artikeln är det våldsamma diskussioner bland en del duktiga herrar. Intresse för motorn verkar det finnas iaf.
 
S

StoxResearch

Det är nog ganska sannolikt att förbränningsmotorn som vi känner den kommer att föra en tynande tillvaro inom några år, oavsett antal takter. I mindre landsvägsrullande fordon, såsom mopeder och liknande är det frågan om ifall det inte nästan är på gång i denna stund. Så här ser det ut i Kina tex,

http://www.greencarcongress.com/2008/05/uc-davis-study.html

Man kan ge sig fan på att regler och lagar kommer att skrivas om på allt fler håll i världen så att elfordon och liknande favoriseras. Jepp, det gäller även Sverige. Jag skulle inte bli förvånad om vi står inför en våldsam attack mot framförallt tvåhjulingar med förbränningsmotor inom några år. Tvåhjulingar behöver inte så mycket effekt egentligen (annat än till lek) och är relativt enkla att bytas ut till ex eldrivna varianter. Motorcykelns vara eller inte vara och i vilken form diskuteras ständigt inom EU. Fabrikanterna visar också allt fler rent eldrivna, hybrid mm modeller.

Risken finns att det blir ett slag i nacken mot allt vad tvåhjulingar med förbränningsmotor heter inom ett fåtal år. Alternativt kan det bli kraftiga inskränkningar. Jag har tex sett förslag på att endast tillåta encylindriga modeller på max 650ccm (tror jag det var).
 
S

StoxResearch

Amerikanska Supertrax rapporterade i April att den globala försäljningen av 4T snöskotrar hade gått ner första delen av säsongen jämfört med föregående år.

http://www.supertraxmag.com/article.asp?nid=993

Har 4T revolutionen stannat av? Har utvecklingen vänt nu precis som den gjort bland utombordsmotorerna? Ja, iaf för mig är det inte en fråga om det kommer att vända eller ej. Det är en fråga om "när" inte "om", :)

I utombordare orkade 4T upp till ca 50% marknadsandel innan det vände (om jag har förstått det rätt). I snöskotrar tror jag att det vänder vid ca 30%. Det är ungefär där de befinner sig nu nämligen.
 
Last edited:
S

StoxResearch

Läste en sak som jag faktiskt inte tänkt på. Nästa steg i EPAs avgasregler kommer ju som bekant att börja gälla från 2010. Det innebär rimligen att det INTE är 2010 års snöskotermodeller som kommer att omfattas, utan 2011 års. De flesta 2010orna tillverkas ju 2009, så de klarar sig från skärpta regler. Såtillvida att inte tillverkarna såsar som vissa är kända för, utan verkligen gasar på med produktionen innan nyår. Det lär dom ju göra iaf det året, annars råkar dom ut för bekymmer.

Så nuvarande avgaskrav kommer att gälla för både 2009orna och 2010orna. Ingen skärpning i sikte på ett tag alltså. Till förtret för trädkramare och andra som tror/hoppas att 2T kommer att dö då. Till glädje för andra som inte gillar ingrepp i marknadsekonomin (tex jag).

För EPA 2012 blir det såklart motsvarande. Reglerna gäller from 2013 års modeller.
 
Last edited:
B

Biosteel

Amerikanska Supertrax rapporterade i April att den globala försäljningen av 4T snöskotrar hade gått ner första delen av säsongen jämfört med föregående år.

http://www.supertraxmag.com/article.asp?nid=993

Har 4T revolutionen stannat av? Har utvecklingen vänt nu precis som den gjort bland utombordsmotorerna? Ja, iaf för mig är det inte en fråga om det kommer att vända eller ej. Det är en fråga om "när" inte "om", :)

I utombordare orkade 4T upp till ca 50% marknadsandel innan det vände (om jag har förstått det rätt). I snöskotrar tror jag att det vänder vid ca 30%. Det är ungefär där de befinner sig nu nämligen.
så du menar att på snöskotrar har fyrtakt 30% marknadsandel ? .. det kan man ju inte säga annat om än att det är bra om man jämför med vilka märken som främst tillverkar fyrtakt. det e ju egentligen endast yamaha som storsatsar. och det finns 5 märken så genomsnittligt så ska det finnas cirka 25% fyrtakt då :) bara till att gratulera till dom fina siffrorna :)
 
S

StoxResearch

Biosteel:
Ja, enligt siffror som jag har snappat upp någonstans så låg andelen 4T säsongen -06/-07 på ca 30%. Har skrivit det tidigare i tråden nånstans. Yamaha står ensamt för ca 20% av de 30%, så visst har dom jobbat på bra, :) Tyvärr så släpper ju inte ISMA (de fyra storas gemensamma organisation) några officiella siffror, så allt som finns är sådant som slinker ut iaf på det ena eller andra sättet. Man får tro på dom siffrorna om man vill eller så också inte. Jag gör iaf det.

Räknar man med Lynx och alla "ska" ha jämn andel så ligger Yamaha där dom ska med ca 20%. Räknar man inte med Lynx så borde dom i stället ha 25%. Jag tycker ju att man ska räkna med Lynx, eftersom de också blir allt större och börjar närma sig de övriga.

Det intressanta är hur det sett ut säsongen -07/-08, dvs den här säsongen. Tills nån motbevisar mig så tror jag att 4T har tappat som helhet, och att även Yamaha har tappat. Vad jag tror framöver? Tja, det har jag också skrivit ca 1000ggr tidigare, :)
 
B

Biosteel

jo men då är ju allting ingenting annat är grundlösa spekulationer. själv så tror jag på fyrtakt . tänker inte sitta och förutspå en massa men det känns som att det lutar åt det hållet. :)
 
S

StoxResearch

Biosteel:
Ok. Alla har vi våra egna teorier. Faktum är iaf att ifall 4T varit bättre så hade 2T varit borta från snöskotrar sedan 60-talet, :) Det är dom inte. Men nu mitt i allt så tror folk tydligen att någon hittat ett magiskt trollspö (taget från den blå himlen) som ska förändra allt.

I "modern" tid så har ju 4T dessutom misslyckats med att slå ut 2T både på utombordare och i motocross. I motocross har dom tom misslyckats TROTS att dom har haft (och har) ett regelverk som tydligt gynnat 4T. Men såklart kommer dom att lyckas på snö där man ska flyta uppe på snön och lättvikt är en extremt bra egenskap. Eller?

Sug på dom karamellerna du, :)
 
Last edited:
B

Biosteel

Biosteel:
Ok. Alla har vi våra egna teorier. Faktum är iaf att ifall 4T varit bättre så hade 2T varit borta från snöskotrar sedan 60-talet,

Sug på dom karamellerna du, :)
njaa de kan jag inte riktigt hålla med om. det sitter nog mer i att tillverkarna inte har vågat byta motortyp och ingen ha verkat vilja vara först med tanke på att det skulle kunna bli en flopp oxå.
 
S

StoxResearch

Biosteel:
Ehhh... Om du inte har noterat det så är det just 2T som säljer. Har du kikat på vad som hänt med Ski-Doo och Lynx de senaste åren? Tror du att det har något att göra med att framförallt Polaris, men även Arctic Cat åter storsatsar på 2T, :) En sak står för mig helt klar; Ifall BRP skulle få för sig att satsa ännu mer på 4T och minska insatserna på 2T, då tar Polaris över #1 snabbare än blixten som det ser ut nu. Men nu är det ju så att BRP nästan 100% säkert inte ens tänker tanken. I stället har dom nu släppt sin första E-Tec. Beware of the beast!

I en fungerande marknadsekonomi så är det kunderna som bestämmer vad dom vill ha, inte så som du verkar ha (miss)förstått det. Om däremot ett gäng dominerande tillverkare sluter sig samman så kan dom tillsammans försöka styra utvecklingen åt ett håll som dom själva önskar. Det är precis vad jag tror att några har försökt också, ingen nämnd och ingen glömd, :p Tyvärr för dessa herrar så finns det små företag som varit som en nagel i ögat. Företag som sedan pga sin motsatta taktik vuxit sig väldigt stora, väldigt starka och väldigt inflytelserika. Två av dessa företag är BRP och KTM.

Det misslyckades. Det är för sent nu.
 
Last edited: