F6 sänkt

faxe

Medlem
25 dec 2006
26
0
1
Hej, råkade sänka f6an -05 för någon helg sedan, den funkar perfekt men den ryker mycket på tomgång, är det nått problem? ska man göra något innan jag ställer undan den för sommarn?

tacksam för svar
 

faxe

Medlem
25 dec 2006
26
0
1
grå har jag för mig, den ryker mest på tomgången, minskar när man gasar iväg
 
B

Biosteel

passa dig för att ha för mkt vatten kvar i motorn då kommer du att få ett rejält kolvras de lova ja
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Kör motorn varm några gånger innan du ställer in den och köp konserveringsspray som man sprutar in i motorn, det borde räcka. Starta den också 1 gång per månad så borde det inte vara några problem.:hello:
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Vatten som ligger kvar eftet några mil tycker jag då låter osannolikt, och bytt 2takts olja/bensin bör du ha gjort, annars är felet där.
 
B

Biosteel

Vatten som ligger kvar eftet några mil tycker jag då låter osannolikt, och bytt 2takts olja/bensin bör du ha gjort, annars är felet där.
hörre du det är inte så osannolikt jag hade ett kolvras för ett tag sen och när jag öppna motor så hittar jag 2 deciliter vatten sen jag gick igenom isen i vinter.. och hade iaf kört 20 mil
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
elspray i alla kontakter kan vara en bra grej så det inte ärjar.
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
hörre du det är inte så osannolikt jag hade ett kolvras för ett tag sen och när jag öppna motor så hittar jag 2 deciliter vatten sen jag gick igenom isen i vinter.. och hade iaf kört 20 mil
2 diciliter var väldigt mycket? Den borde ju ha gått rejält mycket sämre med två decci vattan i motorn??
 
B

Biosteel

problemet va att jag drog o drog o vände på skotern o drog o drog för att få ut allt vatten men va svårt som fan .. och det va en viss skillnad gentemot förut menj ag trodde att det berodde på att den hade legat under vattnet.. men nu e då allt åtgärdat med bytta kolvar cylindrar lager o hela skiten :)
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
problemet va att jag drog o drog o vände på skotern o drog o drog för att få ut allt vatten men va svårt som fan .. och det va en viss skillnad gentemot förut menj ag trodde att det berodde på att den hade legat under vattnet.. men nu e då allt åtgärdat med bytta kolvar cylindrar lager o hela skiten :)
Okey, jobbigt!

Men jag förstår inte hur det kan vara kvar så mycket vatten om du har dragit så mycket och vänt den och allt? var det hål någonstans eller?
 
B

Biosteel

jag förstår det inte heller vart helt målös när jag klöv motorn .. camata eller nån kanske har ett bra svar ? :;)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
jag förstår det inte heller vart helt målös när jag klöv motorn .. camata eller nån kanske har ett bra svar ? :;)
Egentligen har jag inte det.
Men om vi kan kåsera lite om det:
Bensin är lättare (okej, har lägre densitet) än vatten, även mer "flyktigt" (ångpentalitet) vid högre temperaturer än vad vatten är.
En teori då kan vara att vattnet ligger lugnt och ledigt på botten av vevhuset, veven går runt men slafsar bara runt vattnet litegranna (inte så att den får någon fjutt upp till portarna).
Soppan däremot har ju fart från motorns sug, är i dimmat läge och är lättare än vattnet - och har väldigt svårt att plocka med sig vattnet i botten.

Jag kan också tycka att det är märkligt att jag har kvar lite sörja i botten på vevhuset när jag demonterar motorn efter att jag tidigare slarvat med att lämna kylarvätska kvar där nere, och efter att ha skrivit det ovan så känns det inte helt omöjligt att så är fallet.
 
B

Biosteel

aah okay det ger mig lite mer klarhet.. men ere nått specc med F7 motorn som kan göra att det bara ligger kvar där ? ;)
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
River isär mitt vevhus imorn, ska fetta in lagrena osv.. Då ser jag om jag har nå vatten kvar där, sänkte min här för ett tag sen, men har haft igång den lite, men går igenom för säkerhetsskull..
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
aah okay det ger mig lite mer klarhet.. men ere nått specc med F7 motorn som kan göra att det bara ligger kvar där ? ;)
Näh, då.
En F7-motor är precis likadan som vilken annan motor av liknande typ som helst - fast lite bättre! ;)

"Lightweight Case Reed Twin" med insprutning, utan konstigheter.